Spring menu over
Dansk Magisterforening

Arbejdsgivernes 5 bedste råd: Sådan får du jobbet

Arbejdsgivere giver i Rekrutteringsanalysen 2023 sine 5 bedste råd til, hvordan jobsøger får jobbet.

Mange jobsøgere kommer for uforberedte til jobsamtalen og har derfor svært ved at brænde igennem, fortæller Morten Ballisager, ejer og direktør i Konsulenthuset ballisager, om danske virksomheders tilbagemeldinger i Rekrutteringsanalysen 2023. © Foto: Mads Jensen/Ritzau Scanpix

Del artikel:

Mange kommer for uforberedte til jobsamtalen. I den nye Rekrutteringsanalyse oplister danske virksomheder deres bedste råd til, hvordan jobsøgere får jobbet.

Det danske arbejdsmarked buldrer fortsat derudaf, og ledighedsprocenten har det seneste halve år stabiliseret sig på 2,8 procent.

Der er med andre ord fortsat kamp om arbejdstagerne.

Konsulenthuset ballisager har netop udgivet sin årlige Rekrutteringsanalyse, hvor 1239 offentlige og private virksomheder har svaret på, hvordan de rekrutterer, og hvilke holdninger og præferencer de har til at ansætte.

Undersøgelsen viser blandt andet, at 85 procent af virksomhederne stadig anvender opslåede stillinger som den mest anvendte rekrutteringskanal.

Men hvad er det så, virksomhederne i særlig grad efterspørger hos en jobsøger, og hvilke discipliner skal jobsøgere blive bedre til at beherske under jobsøgningen?

Herunder er virksomhedernes fem vigtigste anbefalinger, og Akademikerbladet har bedt Morten Ballisager, ejer og direktør i Konsulenthuset ballisager, at uddybe virksomhedernes svar.

Her kommer virksomhedernes fem vigtigste anbefalinger til jobsøgere:

1. Du skal vise din motivation for jobbet

Arbejdsgivere ønsker at føle et vist fagligt crush, hvis i skal kunne arbejde sammen. Det kan nogle gange være svært for ansøgere at vise det. Især for nyuddannede ansøgere med mindre erfaring er det vigtigt at kunne vise sit potentiale, så jeg som arbejdsgiver bliver overbevist om, hvorfor jeg skal tør satse på en dark horse i ansøgerfeltet. For mange er det måske bare et job. Men du skal i det mindste gøre dig umage med at betone, hvad det er i jobbet, der vil få dig til at smile.

2. Du skal sætte dig ind i virksomheden og jobbet

Mange kommer for uforberedte til samtalen og glemmer at gøre et ordentligt forarbejde ved at sætte sig ind i virksomheden, dens værdier, og hvordan jobbet kan bidrage til dette. Det er et lille stykke spejderarbejde, som faktisk ikke behøver at være så omfangsrigt, men som virksomheden forventer man, at jobansøgere gør sig umage.

På anden side, så tror mange virksomheder også, at de er åh så lette at forstå og afkode, men det er de måske slet ikke. Det er faktisk en befrielse, når virksomhederne når til den indsigt, for så kan de gøre noget ved det, og de bliver de nemmere at afkode for ansøgeren. Men indtil da er det din opgave at løfte.

Fremvis din analyse af virksomheden, og fortæl hvordan du konkret kan hjælpe til at skabe værdi for virksomheden

Morten Ballisager, ejer og direktør i Konsulenthuset ballisager,

3. Du skal beskrive den værdi, virksomheden kan opnå ved at ansætte dig

Det hedder også kompetenceoversættelse. Jobansøgere havner ofte i et meget generaliserende kompetencesprog, som er svært at forstå for en arbejdsgiver. Det kan være svært at forstå for dem, hvad de utroligt mange forskellige uddannelser egentlig kan tilbyde dem.

Så for dig handler det om at være god til at oversætte og give eksempler på, hvad dine kompetencer kan betyde for virksomheden. Hvad kan du udrette og hvorfor?

4. Du skal beskrive dine kompetencer konkret

Det er lidt det samme som punkt tre. Du skal være konkret og give eksempler på, hvad du kan. Kompetencer benyttes forskelligt i forskellige brancher, så tit forstår arbejdsgiverne det slet ikke, og derfor skal der konkrete eksempler og forklaringer på banen. Og her er mange alt for tilbageholdende. Vov pelsen og fortæl, hvad du kan tilføre virksomheden meget konkret og værdiskabende.

Et eksempel: Hvem er virksomhedernes kunder? Fremvis din analyse af virksomheden og fortæl, hvordan du konkret kan hjælpe til at skabe værdi for virksomheden. Det kan skabe en hovsa-oplevelse hos arbejdsgiveren og virke meget tillokkende.

5. Du skal komme velforberedt til jobsamtalen

Det er egentlig helt banalt. Du skal sætte dig ind i virksomheden og dens værdier. Men mange glemmer faktisk at gøre forarbejdet og fx læse om virksomheden på deres website. Her står det sikkert formuleret, hvilke værdier og mål den har, og hvad den arbejder frem imod. Det skal du have styr på. Og tag så i det mindste din egen pc, de vigtigste papirer og/eller en notesblok og pen med. Jeg har selv oplevet ansøgere, der har glemt sit cv til samtalen og undervejs må spørge arbejdsgiveren, om de lige kan slå ens cv op, fordi de ikke lige kunne huske alle detaljerne. Det går altså ikke.

Det er helt basal info, der ligger på din banehalvdel som ansøger, og som du skal have styr på. Og husk så at skrive ned under samtalen, når der bliver sagt noget interessant på den anden side af bordet. Så kan du følge op, stille spørgsmål og give dine input og give dit til, at samtalen lever. Det viser engagement og virkelyst.