Hvad leder IT-chefen efter til en jobsamtale i 2023?
Pernille Hertel er selv chef for 70 chefer og bedøvende ligeglad med, om du tropper op til jobsamtale med dreadlocks eller huller i bukserne. © Foto: SAS Institute
Hvad skal der til for at virke overbevisende til jobsamtale i it-branchen i 2023? Vi har spurgt Pernille Hertel, direktør i SAS Institute
Du står foran spejlet og øver dig inden jobsamtalen. Men kan du være for talende, for usikker eller for sjusket i din påklædning?
Ikke, hvis du er ung, mener Pernille Hertel, der har en årelang erfaring som direktør i tech-branchen. Siden 2019 har Pernille Hertel været Nordic Director for customer advisors i den amerikanske software virksomhed SAS Institute, hvor hun er chef for 70 chefer på tværs af norden.
Hvad er det første du lægger mærke til, når jeg træder ind ad døren?
Jeg ser på, hvordan du orienterer dig i rummet, hvordan du møder verden. I forvejen ved jeg alt det faktuelle, fordi jeg har læst dit cv, så til samtalen er det mere noget med, om du lytter, spørger tilbage og tager ansvar for, hvordan samtalen udvikler sig.
Hvordan påvirker det dig, hvis jeg fx er meget nervøs eller meget talende?
Det påvirker mig ikke negativt, slet ikke, hvis du er et ungt menneske. Det er mit ansvar som chef at skabe nogle rammer, du kan føle dig tryg i. Og selv om vi ender med ikke at være et match, skal jobsamtalen være en god oplevelse for os begge. Jeg vil dog sige, at hvis du fortsat virker meget urolig, bekymret eller nervøs til 2. og 3. samtale, så kan det godt ende med at trække ned. De fleste, jeg ansætter, skal kunne fungere i en kundevendt rolle, hvor de ikke må virke alt for fumlende.
Hvad betyder min fremtoning for dig – fx mit hår og mit tøjvalg?
Det afhænger helt af, hvordan du i øvrigt ’bærer dig selv’. Hvis du selv er komfortabel, virker oprigtigt interesseret og i øvrigt står ved, hvem du er, så er jeg ret ligeglad med, om du har dreadlocks, beskidte negle eller huller i bukserne. Dog bør du være opmærksom på, om din fremtoning passer til det job, du søger, især hvis det er en kundevendt rolle.
Det kan måske overraske lidt, men jeg er ikke tilhænger, at du virker for over-forberedtPernille Hertel
Forventer du at jeg stiller mange spørgsmål under samtalen?
Ikke nødvendigvis. Det kan være ret overvældende at være til jobsamtale, og hvis du er et ungt menneske, kan du godt blive nervøs for, om du virker dum hvis du spørger for meget, især hvis du har lavet din research hjemmefra og kender alle svarene. Men igen vil jeg især holde øje med, om du selv forstår at starte en samtale og holde den kørende.
Hvor hurtigt ved du, om jeg er en seriøs kandidat til jobbet?
Det ved jeg inden for det første kvarter. Hvis jeg fx mærker, at jeg har noget modstand, så tester jeg lige mine fordomme af for mig selv, i det stille. Jeg har jo allerede på forhånd kigget på, hvilke studiejobs du har haft, og hvad du laver, når du holder fri, så til samtalen er det kemien, jeg fokuserer på. Og din evne til at gribe situationen.
Har du et no-go?
Det kan måske overraske lidt, men jeg er ikke tilhænger, at du virker for over-forberedt. Det virker modsat på mig. Jeg vil meget hellere have, at du kan vise mig, at du er selvkørende, tager ansvar og har lyst til at være her. De jobs, jeg hyrer ind til, kræver, at du kan handle spontant og finde ud af at ændre strategi, hvis en plan skrider. I den sammenhæng er det mindre vigtigt, at du sætter kommaerne rigtigt eller har pæn skjorte på.
Vær ærlig: Kigger du på mine sociale medier og betyder det noget, hvilken profil jeg har på fx Instagram?
Jeg kigger på din LinkedIn profil som en del af forberedelsen til samtalen, men jeg kigger ikke på Facebook og Instagram og lign., medmindre du selv peger på de medier fx i forhold til hobbier eller lignende. For mig er LinkedIn et arbejdsredskab, mens andre sociale medier er mere personlige, og det respekterer jeg.
4 råd fra IT-Chefen
Lyt efter
I forvejen ved jeg alt det faktuelle, fordi jeg har læst dit cv, så til samtalen skal du vise, at du lytter, spørger tilbage og tager ansvar for, hvordan samtalen udvikler sig.
Prøv at slappe af
Det er helt okay, at du er nervøs til samtalen, men prøv at trække vejret dybt og slap af inden. Hvis du virker meget bekymret eller urolig til 2. eller 3. samtale, kan det nemlig trække lidt ned i min bog.
Stå ved, hvem du er
Om du er "passende" klædt til samtalen afhænger helt af, hvordan du i øvrigt ’bærer dig selv’. Hvis du selv er komfortabel, virker oprigtigt interesseret og i øvrigt står ved, hvem du er, så er jeg ret ligeglad.
Pas på med at være over-forberedt
De jobs, jeg hyrer ind til, kræver, at du kan handle spontant og finde ud af at ændre strategi, hvis en plan skrider. I den sammenhæng er det mindre vigtigt, at du sætter kommaerne rigtigt eller har pæn skjorte på.