Dansk Magisterforening

5 gode råd: Sådan taler du om løn med kollegerne

"Det er ikke altid en god idé at begynde frokostpausen med at spørge sidemakkeren direkte til, hvad hun egentlig tjener", fortæller Trine Lund Niegel. © Illustration: Dall.E

Del artikel:

Undersøgelser viser, at vi er tilbageholdende med at tale om løn med andre, selvom det faktisk hjælper os selv. Så hvordan gør man egentlig?

Selvom danskere deler mange aspekter af deres liv med kollegaerne, forbliver løn et følsomt og ofte uberørt emne på arbejdspladsen. Og det er til trods for, at åbenhed om løn er en fordel for medarbejderne, fordi den viden kan bruges til lønforhandlinger.   

Så hvad kan man selv gøre, hvis man gerne vil bryde tabuet og begynde på snakken om løn med sine kollegaer?

Trine Lund Niegel, forhandlingskonsulent i DM, kommer her med fem råd, der hjælper dig på vej mod lønåbenhed.

1. Du skal vide, at det er en god idé

”Nogle gange kan man blive usikker på, om det giver mening at tage den svære snak. Men det er altid en god idé at have lønåbenhed – utallige undersøgelse viser, at de steder, hvor man taler om løn, stiger lønnen på arbejdspladsen. Så hele fortællingen om, at løn er privat, er et styringsredskab fra ledelsens side, der gør, at man kan slippe afsted med at give mindre i løn”.

2. Det er lettere at tale om lønåbenhed end om løn

”Det kan være svært at sætte gang i samtalen, fordi det er et tabu for mange. Derfor er det ikke altid en god idé at begynde frokostpausen med at spørge sidemakkeren direkte til, hvad hun egentlig tjener".

"I stedet kan du lægge ud med at tale om lønåbenhed generelt, og hvorfor du er tilhænger af det. På den måde gøder du samtalen, og sidemakkeren forstår anledningen til, at man er interesseret i at få lønnen ud i det åbne”.

3. Du er ikke din løn

”Der kan være mange følelser forbundet med løn. Man kan blive flov, hvis den ligger lavere end en kollegas – og omvendt blive ramt af en indre jantelovsstemning, hvis den ligger over. Men det er i virkeligheden noget pjat, for din løn er ikke udtryk for din værdi, eller hvor dygtig, du er. Den er ofte udtryk for, hvordan din organisation havde det, og hvad der blev efterspurgt, da du blev ansat. Derfor skal de følelser ikke holde dig tilbage fra at tage snakken”.

4.Tag det op i fællesskab

”En ting er, hvad det kan gøre at vende sin løn med den enkelte kollega. Men effekten kommer for alvor, når man åbner op for lønnen generelt. Der kan man involvere sin tillidsrepræsentant, tage det op i arbejdspladsens samarbejdsudvalg og bede HR om at trække lister over lønninger, så den viden bliver tilgængelig”.

5. Brug din viden

”Når du finder ud af, hvad ens kollegaer tjener, kan du bruge den viden i din lønforhandling. Hvis du finder ud af, at din kollega tjener markant mere end dig, giver det foranledning til refleksion. Det kan der være mange gode grunde til, at du vil vende det med din arbejdsgiver".

"Hvis du synes, at du har sammenlignelige opgaver, som du løfter på samme niveau som din bedre lønnede kollega, så lad lønforhandlingen tage afsæt i dine specifikke kvalifikationer og den værdi, du skaber for virksomheden. Når du derefter foreslår et lønløft på X kroner, er det, fordi du nu ved, at det er niveauet i virksomheden”.