Nyansat under corona? Her er 5 gode råd til at komme godt fra start
"Man skal også selv række ud til leder og kolleger og gøre opmærksom på sine udfordringer", siger Thomas Bredgaard, arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet. © Foto: Yasmina-h / Unsplash
Nyansatte med første arbejdsdag under nedlukningen kan ikke bare stikke hovedet ind til en leder eller kollega. Det gør det sværere at komme godt i gang i et nyt job. Og hvordan håndterer man lige det som ny medarbejder?
For de fleste er glæden ved at starte i et nyt job blandet med nervøsitet og træthed. Man ønsker, at det skal gå godt, og det er en stor hjælp, når introprogrammer følges op af forventningsafstemning og tydelighed omkring opgaverne fra nærmeste leder. Og så er det rart at have kolleger, som hiver en med til frokost og serverer lidt uformel snak og sladder.
Alt det er bare meget sværere, når man som nyansat starter op alene derhjemme - uden at vide, hvordan arbejdspladsen ser ud indvendig, og med kolleger, som er små ansigter på en skærm til onlinemøderne. Og det kan gå ud over trivslen.
Forskningen viser nemlig, at de menneskelige relationer har stor betydning for, om man trives i et job og på en arbejdsplads, fortæller Thomas Bredgaard, som er professor og arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet.
”Det gælder både relationer til leder og kolleger og til relationer ud af huset, for eksempel kunder og samarbejdspartnere. Og den del har corona forandret, da de fleste relationer er blevet digitale”, siger han.
Forventningsafstemning er især vigtig for akademikere
Thomas Bredgaard mener, at en klar forventningsafstemning og en beskrivelse af opgaverne altid er vigtige for at en nyansættelse skal lykkes.
”Men det er især vigtigt, når opgaverne er udflydende og ikke så afgrænsede, som det ofte gør sig gældende i akademikerjob”, siger han.
”Derfor skal ledelsen være synlig og tydelig, så man som nyansat bliver set og anerkendt, hvilket selvfølgelig er vanskeligere, når alle arbejder hjemme”.
5 gode råd til dig som nyansat
- Forventningsafstem med din leder
Øverst på din to do-liste bør være at aftale med din nærmeste leder, hvor tit I skal tale sammen, og hvordan lederen vil opdateres og ønsker opgaverne løst. - Spørg aktivt efter samarbejde
Spørg, om der er nogen, du må trække på, så du har mulighed for sidemandsoplæring og for at lære kollegerne og deres opgaver bedre at kende. Tag initiativ til små møder med dine nærmeste kolleger. - Bed om en mentor eller buddy
Spørg din leder, om der er en kollega, du må trække særligt på i starten. Noget af det sværeste ved at starte på distancen er, at man ikke har nogen fornemmelse for kollegerne og de usagte regler. Det er rigtigt vanskeligt at stikke en finger i jorden online. - Vær åben
Hvis dine kolleger og din leder skal kunne hjælpe dig, så er det vigtigt, at du er åben om, hvordan du har det, og hvad du har brug for. Det gode er, at der nok aldrig været så meget forståelse for det, som der er nu. - Tag det ikke personligt
Hvis dine kolleger glemmer dig, så prøv at lade være med at tage det personligt. De fleste har det svært for tiden, og der kan mangle overskud. Så husk: Det handler ikke om dig.
Kilde: Cecilie Burkal Cohrt, konsulent i DM
Forskningsprojektet Coronatrivsel.dk peger ligeledes på, at medarbejdere har et særligt behov for, at lederen er tydelig omkring bevæggrunden for beslutninger under coronakrisen, og at lederen informerer oftere end normalt.
”En vis grad af forudsigelighed er vigtig for vores trivsel, men den kan være vanskelig at opretholde under coronakrisen, hvor ingen af os ved, hvad der sker i næste uge. Derfor kan det være ekstra vigtigt at tale om, hvad uforudsigeligheden gør ved os”, siger Malene Friis Andersen, som er arbejdsmiljøforsker og leder af forskningsprojektet, der ikke specifikt omfatter nyansatte.
Fornemmelsen for de usagte regler
Cecilie Burkal Cohrt er konsulent i DM's afdeling for Arbejdsliv og Karriere, hvor hun dagligt rådgiver medlemmerne. Hun mener, at noget af det sværeste ved at starte på distancen er, at man ikke har nogen fornemmelse for kollegerne og de usagte regler.
”Det er rigtig vanskeligt at stikke fingeren i jorden online, så hvis man ikke får tildelt en buddy blandt kollegerne, skal man spørge lederen, om man kan trække særligt på en kollega i starten”, siger hun.
Man kan hjælpe nyansatte ved at ’teame’ dem op med to-tre kolleger, som har et mere formaliseret ansvar for at introducere dem nye til opgaver og til kulturen. Det siger Malene Friis Andersen, som forsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).
”Det kan være vigtigere end normalt, hvor det kan foregå mere uformelt og spontant”, siger hun.
”Som kollega og leder er det vigtigt, at man husker at række ud og tjekke oftere ind med nyansatte. Både for at de skal føle sig velkomne, men også for at spørge ind til, hvad de har brug for i forhold til at komme godt ind i de nye arbejdsopgaver og måder at løse dem på”, siger Malene Friis Andersen.
Thomas Bredgaard opfordrer lederne til at skabe uformelle rum, hvor nyansatte kan mødes med kolleger.
”Det er bare frygteligt svært og udfordrende, når det er digitalt. Men vi må besinde os på, at der ikke er nogle quickfix-løsninger. Vi kan ikke erstatte de fysiske fællesskaber med digitale. Det vil altid være den næstbedste løsning”, siger han.