Dansk Magisterforening

Spiludviklere samler sig i fagforening og kræver flere rettigheder

© Mads Nissen

Del artikel:

For at forbedre arbejdsvilkårene i den digitale spilbranche er der i England blevet oprettet en fagforening ved navn Games Workers Unite. Organisationen ønsker at ændre branchen på globalt plan.

Spilindustrien er en ’hobby’ branche, hvor du betegnes heldig, fordi du arbejder med noget, du elsker. Problemet er så bare, at mange mennesker er villige til at gøre hvad som helst for at blive en del af faget.

Sådan beskriver den nystiftede organisation Games Workers Unite den nuværende situation i den digitale spilbranche, hvor den store interesse for faget skaber konkurrence om arbejdet.

Lange arbejdsdage og et dårligt arbejdsmiljø er derfor blevet en normal del af livet som computerspilsprogrammør uanset nationalitet eller arbejdsplads, men det vil Games Workers Unite nu ændre på.

Flere dårlige sager, giver flere medlemmer
I et interview med mediet gameindustry.biz fortalte en af organisationens initiativtagere, Emma Kinema, i december, hvordan branchen har taget imod dem.

”Games Workers Unite modtager bølger af nye medlemmer, hver gang en ny skandale fra studierne trækker overskrifter. I disse dage har GWU 13.000 følgere på den primære Twitter-konto, 500 til 600 primære organisatorer og 25 lokale og nationale afdelinger med alt fra bare ti til flere hundrede medlemskaber”, fortalte Emma Kinema.

Organisationen er selvfinansieret og drevet af frivillige, og derfor arbejder folkene involveret i Games Workers Unite ironisk nok hovedsageligt om natten og om weekenden, hvilket er de tidspunkter fagforeningen ellers kæmper for, at deres medlemmer kan holde fri.

Mange dårlige sager
Ønsket om en fagforening for ansatte i spilbranchen har længe været gældende, men særligt det seneste år er initiativet blevet kraftigt efterspurgt på grund af nogle konkrete hændelser. Blandt andet skulle firmaet Rockstar Games’ angiveligt holde 100 timers arbejdsuger, og Riot Games er blevet beskyldt for sexisme og dårlig opførsel.

I efteråret lukkede også spilvirksomheden Telltale Games, hvilket resulterede i, at 250 ansatte pludselig stod uden job med hverken fratrædelsesgodtgørelse eller sundhedsforsikring. Mange programmører udtrykte deres tab og håb om forandring til Twitter under hashtagget #AsAGamesWorker.

Derudover er branchen kendt for de såkaldte “crunch”, hvor virksomheden forventer, at deres ansatte arbejder 20 timer i døgnet i visse perioder op til lanceringen af et nyt spil.

På Games Workers Unites hjemmeside beskriver de, hvordan disse perioder kan vare hele måneder, og spilprogrammører oplever mavesmerter, hukkommelsestab, ekstrem angst, manglende familietid, skilsmisse og alvorlig stress som resultat af ’chrunch’-perioder.

En forening for alle
I Games Workers Unite er freelancere som fastansatte velkomne. På deres hjemmeside skriver organisationen endda, at de også har medlemmer fra den fysiske spilindustri, selvom deres faggruppe primært tager udgangspunkt i det digitale programmeringsunivers.

Flere interesserede har allerede kontaktet organisationen i håbet om at kunne bidrage økonomisk til foretagenet, men de må væbne sig med tålmod. Games Workers Unite venter nemlig lige nu på at blive registreret som en non-profit organisation.

Du kan læse mere om foreningens mål på deres hjemmeside