Dansk Magisterforening

Ahlers kommission møder både lettelse og skepsis

© Red Star Photo

Del artikel:

Underviserne vil inddrages i arbejdet med en reform af læreruddannelsen, siger tillidsrepræsentant på UC SYD. Prorektor samme sted glæder sig over, at regeringen ikke bare trumfer hurtige løsninger igennem oven på den sløje evaluering for nylig.

”Tommy Ahlers smed en bombe med sin udmelding om en ny kommission. Vi havde kun forventet nogle småændringer. Vi skal nok komme igennem en reform mere, for det er vi så vant til – men det vil hjælpe på entusiasmen, hvis underviserne bliver inviteret med i det kommende arbejde.”

Sådan siger Anders Henning Simonsen, der er lektor og tillidsrepræsentant på UC SYD i en kommentar til, at læreruddannelsen igen skal granskes nøje af en kommission med reformer for øje.

”Det er fjerde reform for mine kolleger og jeg. Det er en illusion at tro, at de sætter alt muligt nyt i gang. Måske finder man ikke de holdbare løsninger, fordi man ikke spørger de rigtige eksperter, nemlig mine kolleger og jeg”, påpeger lektoren.

Alexander von Oettingen, der er prorektor på UC SYD, er lettet over, at uddannelses- og forskningsministeren ikke nøjedes med at introducere nogle snuptagsløsninger efter den lidt sløje evaluering for nylig.

”Reformer giver ikke per automatik bedre lærere til fremtidens folkeskole. Men kommissioner giver trods alt mulighed for, at vi har en grundig samtale om en af de mest komplekse uddannelser, vi har. Vi har brug for hele tiden at overveje, hvilken type af lærere vi skal have i fremtiden og hvad de skal kunne”, siger Alexander von Oettingen.

Relationer skaber god læringskultur
Ud over at diskutere kompetencegrundlaget hos fremtidens folkeskolelærere skal kommissionen også kigge på modellen for uddannelsen, her under om den skal være en 5-årig kandidatuddannelse.

Det vigtigste er, at kommissionen holder sig for øje, at faglighedsbegrebet er et andet end på universitetet, når man snakker om professionsuddannelser. Når nogle af de unge studerende klager over kvaliteten og at de ikke får nok timer med deres undervisere, så er underviserne helt på deres side, understreger Anders Henning Simonsen.

”Det er tid til relation mellem den studerende, underviseren og faget som skaber den gode læringskultur. Og tiden er der ikke nu, med den pressede økonomi der er. For 15 år siden var jeg fx tillidsrepræsentant for 44 undervisere. De er nu skåret ned til 32 – men vi får flere studerende igennem”, påpeger UC SYD-lektoren.

Vilde forventninger til folkeskolelærerne
Der er helt klart et kæmpe økonomisk efterslæb i uddannelsessektoren, men der er også brug for en ny kultur på læreruddannelsen, påpeger Alexander von Oettingen.

”Vi har brug for at sætte ind på det håndværksmæssige, som fx konflikthåndtering og klasseledelse. Vi er stærke på det fagdidaktiske, men forskningslitteraturen bliver ikke tilstrækkeligt inddraget, forskningsmiljøet er utroligt fattigt, hvad fagdidaktikken angår, og vi mangler fortsat at bygge ovenpå vores vidensgrundlag med flere ph.d.er osv.”, siger prorektor.

Hvor læreruddannelsen organisatorisk kommer til at ligge, er han mindre optaget af:

”Men kommissionens medlemmer skal gøre sig kompleksiteten klar. Der er så vilde forventninger til, hvad en folkeskolelærer skal kunne af normativ, økonomisk og fagfaglig karakter. Måske skal vi overveje, om jobbet kræver, at vi følger de unge lærere tættere de første år på arbejdsmarkedet, frem for at gøre uddannelsen længere.”