Dansk it-virksomhed screener ansatte for kræft
© Jacob Ehrbahn / Ritzau Scanpix
Som en af de første i landet screener den danske it-virksomhed NetIP sine ansatte og deres pårørende for hud- og modermærkekræft. 5 ud af 200 fik konstateret kræft eller tegn på sygdommen. Virksomhedens initiativ er en god ide, mener Kræftens Bekæmpelse.
"Jeg følte, de havde reddet min mands liv. Det er ubeskriveligt. Det kan man næsten ikke sætte ord på".
Sådan udtaler Agnethe Svendsen om den danske it-virksomhed NetIP i Thisted, hvor hun arbejder. Hun tog sammen med sin mand imod virksomhedens tilbud om, at ansatte og deres pårørende kan blive screenet for hud- og modermærkekræft. Det viste sig at være en god ide.
"Han fik konstateret modermærkekræft, men i så tidligt et stadie, at det ikke havde nået at sprede sig", fortæller Agnethe Svendsen.
Agnethe Svendsens mand var en af fem personer, der fik konstateret kræft eller tegn på kræft ud af omkring 200 screeninger på NetIP. Og hun er lykkelig for, at virksomheden gav hendes mand muligheden. Det skriver DR.
Hendes mand, Henrik Svendsen, er i dag erklæret rask, og Agnethe Svendsen er ikke i tvivl om, at den tidlige kræftscreening var afgørende.
Overvejelser om tilbuddet
Screeningen foregår på den måde, at en hudlæge besøger virksomheden og undersøger medarbejderne og de pårørende under fuld diskretion i et mødelokale.
Virksomheden har dog haft flere overvejelser om, hvor tæt den kan tillade sig at gå på sine medarbejdere. Især med noget så privat som kræft og sygdom. Det fortæller administrerende direktør Carsten Hedemann.
Derfor er screeningen et frivilligt tilbud til medarbejderne. Det er ifølge ham en helt naturlig udvikling i virksomhedens fokus på medarbejdernes sundhed og trivsel.
"Når vi siger, medarbejderne er det vigtigste, vi overhovedet har, så er det også dem, det drejer sig om", siger Carsten Hedemann.
"Vi skal bare sørge for at holde os på vores egen banehalvdel og give det som et tilbud".
Godt initiativ
Initiativet bliver også taget godt imod af Kræftens Bekæmpelse. Det fortæller projektleder Peter Dalum.
"Det er rigtig positivt, at man gør det nemt for folk at handle på, hvis man har en mistanke om kræft”, siger han og uddyber:
"Vi ved, at især mænd har lidt svært ved at få bestilt en tid til lægen, og her kan initiativet være med til at få nogle folk til at tjekke tegn på kræft på en nem måde".
Peter Dalum forventer, at flere virksomheder i fremtiden vil tilbyde kræftscreeninger til medarbejderne.