Spring menu over
Dansk Magisterforening

Dagens humanist: “Jeg har altid bare sagt ja”

Morten Geert Nielsen

Dagens humanist er Vibeke Clod-Svensson der er rettighedskonsulent hos forlaget Alinea. Foto: Morten Geert Nielsen Collage: Redaktionen

Del artikel:

Siden Vibeke Clod-Svensson blev uddannet cand.mag. i filmvidenskab, har hun blandt andet arbejdet hos Disney, DR og Det Danske Filminstitut. Hun har nemlig altid har sagt ja til de muligheder, hun er blevet givet. I dag er hun rettighedskonsulent hos forlaget Alinea.

Vibeke Clod-Svensson er uddannet cand.mag. i filmvidenskab ved Københavns Universitet i 2004 og arbejder i dag som rettighedskonsulent hos forlaget Alinea. 

Hvad laver du i dit job i dag?

“Jeg tager mig, sammen med mine kollegaer, af ophavsretten på forlaget Alinea, hvor vi primært laver undervisningsmateriale til folkeskolen. Det er min opgave at sikre, at vi har købt de rigtige rettigheder til de tekstuddrag og billeder, vi vil bruge. Jeg laver også forfatter- og illustratorkontrakter og sidder derfor med både hoved- og tredjemandsrettigheder. 

Arbejdet består i at hjælpe redaktørerne med at få styr på ophavsrettighederne og giver dem et overblik over, hvor i processen vi er. Jeg kan for eksempel rådgive dem og sige, ‘den her rettighed bliver svær, så der skal vi være ude i god tid’, eller ‘den her tekst plejer at være nemmere at klarere’. Det er en meget administrativ stilling, og mit arbejde afhænger meget af udgivelsesflowet, hvor vi for eksempel har meget travlt i foråret, så alt er klar til tryk inden sommeren og skolestart”.

Hvorfor er dit job vigtigt? 

“Mit job er vigtigt, fordi vi som forlag lever af rettigheder, og derfor skal vi også sikre os, at vi har rettighederne til det materiale, vi udgiver. Jeg sidder med det overblik over rettighedsområdet, og det er vigtigt for produktionsflowet, at jeg holder styr på, hvordan og hvornår tingene kan lykkes”.

Fem hurtige om jul

Pyrus eller Nissebanden? 

"Lige hæslige. Ingen af dele" 

Marcipan eller nougat?

“Sammen tak” 

Nisselandskab eller Georg Jensen-pynt?

“Nisselandskab”

Alene Hjemme eller Die Hard?

“Die Hard - I mange år troede jeg, at det var en tysk film ‘Die Hard’” 

Guirlander eller hjerter?

“Hjerter”

Hvordan er du nået hertil? 

“Det har ikke været nogen lige vej fra universitetet til mit nuværende job. Hvis man skal finde én fællesnævner i min karriere, så må det være, at jeg altid har sagt ja til de ting, jeg er blevet tilbudt. 

Jeg har blandt andet arbejdet hos Disney, Det Danske Filminstitut og DR, og alle de steder har jeg lavet noget forskelligt. Det betyder også, at jeg har været nødt til at oparbejde en masse viden, når jeg er startet et nyt sted, men jeg har altid stolet på, at de ikke ville tilbyde mig jobbet, hvis jeg ikke kunne finde ud af det. Derfor er jeg bare hoppet ud i det. 

Overordnet set har jeg i alle stillingerne kunne bidrage med et overblik. Det, tror jeg, skyldes mine akademiske evner, hvor jeg har kunne overskue nye strukturer og kunne tilegne mig ny viden hurtigt”.

Hvordan bruger du så din humanistiske baggrund i dagligdagen?

“Det er sjovt, fordi jeg tænker ikke mig selv som klassisk akademisk i min tilgang, men jeg bruger det alligevel meget i mit arbejde. Jeg beskæftiger mig særligt med rettigheder til film og videomateriale, og her har jeg en forståelse af det danske filmmiljø qua min uddannelse i filmvidenskab og min tilknytning til film- og tv-branchen. Jeg kender de forskellige rettighedshavergrupper, og jeg følger med i, hvad der sker”. 

Hvis dit fag skulle have en julegave, hvad skulle det så være?

“Min uddannelse er ikke særlig erhvervsrettet, så jeg kunne ønske mig, at de studerende, som i dag studerer filmvidenskab, lærer, hvordan de kan bruge deres viden og deres uddannelse i den virkelige verden. Jeg havde ingen erhvervskompetencer fra mit studie, da jeg blev færdiguddannet, og det var derfor også svært for mig at gennemskue, hvad jeg skulle med min uddannelse, hvis jeg ikke havde fået noget erhvervserfaring. Jeg ønsker for de unge, at deres uddannelse og undervisere brugte tid på at lære dem om, hvad der er derude”.