Dansk Magisterforening

Regeringen vil indføre 12+ på karakterskalaen

© Søren Kjeldgaard

Af William Leerbeck Meyer
Del artikel:

Regeringen vil indføre karakteren 12+ for den ekstraordinære indsats. Forkvinde for DM studerende synes, at det er et mærkeligt sted at starte.

Regeringen skriver torsdag i en pressemeddelelse, at den vil indføre karakteren 12+ på karakterskalaen for den ekstraordinære indsats og bede en ekspertgruppe om at komme med forslag til, hvordan man løser de øvrige problemer med 7-trinsskalaen, som en evaluering i januar kortlagde.

LÆS OGSÅ: Derfor er karakterer en dårlig ide

Forkvinde for DM Studerende, Ronja Rose Ravnskov, synes, at regeringen er startet det forkerte sted.

”Regeringen har puttet et kirsebær på toppen, men de har ikke løst de hovedproblemer, der er med karakterskalaen. De har for eksempel ikke løst problemet med international anvendelighed eller med de manglende middelkarakterer. Jeg synes, at det er underligt, at de ikke er startet der”, siger hun.

Regeringen mener blandt andet, at 12+ vil blive en belønning for det ekstraordinære, så der ikke bare er fokus på at være fejlfri.

”Det skal bidrage til, at vi gør op med perfekthedskulturen, og at Danmark uddanner dygtige, selvstændige og modige unge”, siger uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) i pressemeddelelsen.

Den køber Ronja Rose Ravnskov imidlertid ikke helt.

”Jeg er bange for, at det får den modsatte effekt: Det her er endnu et mål, som de unge vil føle, at de skal leve op til. Jeg synes, at man i stedet skulle fokusere på læring og på at sørge for, at alle får feedback”, fortæller hun.

Ifølge undervisningsordfører for Venstre, Anni Matthiesen, er diskussionen om belønningen for det ekstraordinære lige så gammel som 7-trinsskalaen, og det er blandt andet derfor, at regeringen vil se på det aspekt først.

”Det er rent ud sagt det nemmeste sted at starte”, fortæller hun.

Hun anerkender problemet med, at der er unge, som føler sig stressede og er en del af en perfekthedskultur, men hun mener ikke, at et 12+ vil forværre det.

”Det handler mere om mange andre ting end karakterer. For eksempel udseende. Så jeg tror, at det er forkert at se karakteren som noget, der vil øge deres stressniveau. Det er snarere en form for feedback”, siger hun.

Hun mener heller ikke, at der er behov for, at studerende for eksempel får mere skriftlig feedback frem for flere karakterer.

”Jeg hører for eksempel fra folkeskolelærere, at de er trætte af at skulle udfylde alt muligt, og jeg tror, at skriftlig feedback bare ville øge den administrative byrde på underviserne. En bedre vej at gå er at give mundtlig feedback”, siger hun.

Større motivation?

”Vi skal have en kultur på vores uddannelser, der motiverer og opmuntrer unge til at præstere og til at tage chancer og udfordre sig selv gennem deres uddannelse. Det skal karakterskalaen og den måde, vi bruger karaktererne på, hjælpe med til”, siger Tommy Ahlers i regeringens pressemeddelelse

Men vil en ny karakter virkelig give større motivation til de dygtigste elever?

Svend Thorhauge er leder af Akademiet for Talentfulde Unge Midt, der er et tilbud til de dygtigste gymnasieelever. Han oplever ikke, at de fagligt stærke elever efterspørger flere trin på karakterskalaen eller bliver motiveret af høje karakterer i sig selv.

”Det, de efterspørger, er bedre undervisning. Undervisning hvor de bliver udfordret og kan møde ligesindede. De har i forvejen et så højt karaktergennemsnit, at der er frit valg på alle hylder”, siger han.

Ekspertgruppen, som regeringen har nedsat, skal komme med forslag på følgende områder:

  • Mulige løsninger på de store spring midt på skalaen. Blandt andet undersøges muligheden for, at det nuværende 7-tal udskiftes med et 6-tal og et 8-tal.
  • Forslag til nye trinbeskrivelser med større fokus på, hvad eleven eller den studerende faktisk kan. Ændringer af trinbeskrivelserne afhænger af ekspertgruppens anbefalinger med hensyn til springene mellem karaktererne i midten af skalaen.
  • Forslag til trinbeskrivelse af 12+, og hvad der skal lægges vægt på ved tildeling af udmærkelsen