Spring menu over
Dansk Magisterforening

211 dimittender fra Aarhus Universitet har problemer med deres eksamensbevis

©  Jesper Kirkeskov

Af Ole Obitsø
Del artikel:

En stor gruppe dimittender fra Aarhus Universitet har taget en kandidateksamen uden det rette antal ECTS-point på deres sidefag. Det kan sende flere tilbage på skolebænken. Aarhus Universitet beklager fejlen.

Der har i en årrække været rod i eksamenspapirerne hos et større antal dimittender fra Aarhus Universitet.

Aarhus Universitet har sendt en mail til Styrelsen for Uddannelse og Forskning, hvoraf det fremgår, at over 200 dimittender i perioden fra 2008 til i dag ikke har “fået den fornødne forlængelse af deres sidefag”. Det viser en aktindsigt, Magisterbladet har fået. Ifølge Aarhus Universitet er det præcise tal 211 studerende.

Det betyder, at de studerende står med et eksamensbevis i hænderne, hvor der mangler 30 ECTS-point. Der er hovedsageligt tale om studerende, som har læst en kombination af samfundsfag og historie.

Samtidig er der lige nu indskrevet yderligere 20 studerende på Aarhus Universitet, som ikke har den rette forlængelse af deres sidefag.

Det kan få konsekvenser, hvis nogle af de studerende vil læse et pædagogikum, så de efterfølgende kan undervise som gymnasielærere. Det kan de ikke læse uden at få forlænget deres sidefag.

Det vil med andre ord betyde, at flere studerende på Aarhus Universitet skal tilbage på skolebænken.

Aarhus Universitet undskylder over for de studerende, som er ramt af fejlen.

“Vi skal stærkt beklage, at den fejl er sket på Aarhus Universitet. Og vi siger uforbeholdent undskyld til de berørte dimittender. Vi er meget kede af den her fejl og er helt bevidste om, at det har betydning for de studerende og deres hverdag”, siger vicedirektør på Aarhus Universitet, Kristian Thorn, der fortæller, at AU har sendt et brev til alle de studerende for at gøre dem opmærksom på fejlen.

Vil komme de studerende i møde
Magisterbladet har tidligere beskrevet den samme problematik på Aalborg Universitet.

Her manglede over 100 dimittender også 30 ECTS-point på deres eksamensbevis, fordi de ikke havde fået forlænget deres sidefag.

Efterfølgende har Styrelsen for Uddannelse og Forskning godkendt eksamensbeviserne med manglende ECTS-point. Eksamensbeviserne fra Aarhus Universitet er også gyldige, viser mailkorrespondancen mellem AU og Styrelsen for Forskning og Uddannelse.

Men hvis de studerende vil læse videre på et pædagogikum, skal de alligevel stadig tage de ekstra 30 ECTS-point. Og det kan være et problem for mange studerende, fordi de netop har taget deres kandidat med henblik på at få et pædagogikum, så de kan undervise som gymnasielærere i deres sidefag.

På Aarhus Universitet arbejder man derfor nu på at finde en løsning, så de studerende kan få de ECTS-point, de mangler.

“Vi vil gøre alt for at tilrettelægge forløbene meget fleksibelt og med udgangspunkt i de studerendes livssituation. Vi forestiller os forskellige formater, så det kan passe ind i deres liv med familie og job. Fjernundervisning, aftenhold og weekendundervisning er alt sammen på bordet”, siger vicedirektør Kristian Thorn og tilføjer:

“Det er det, vi rigtigt gerne vil i dialog med de berørte om”, siger han.

Aarhus Universitet ved endnu ikke, hvor mange af de 211 studerende, der får brug for at tage de 30 ekstra ECTS-point. For har de allerede gennemført et pædagogikum, så er dette gyldigt, og de kan undervise alt det, de vil.

“Det er langt fra alle, der får brug for den supplerende undervisning. Vi får meldinger ind løbende lige nu. Nogle har allerede fået deres pædagogikum, og nogle har ikke”, siger Kristian Thorn.

Samtidig vil Aarhus Universitet også rette op på studierne for de studerende, som lige nu indskrevet på et forløb med manglende ECTS-point. Det kan dog betyde, at deres studietid bliver forlænget.

“Der er 20 studerende, som er indskrevet på psykologi og ikke har fået lagt pointene ind i deres ramme. De kan have planlagt en masse i forbindelse med færdiggørelsen af studiet, som risikerer at forrykke sig. Det vil vi også forsøge at løse i dialog med de studerende”, siger Kristian Thorn.