Spring menu over
Dansk Magisterforening

”Der er en ægte bekymring for, hvad fremtiden bringer”

© Troels Kølln

Del artikel:

Dansk Magisterforening har sat et nødberedskab i værk for at håndtere de mange OK18-henvendelser fra medlemmerne. De mange tekniske spørgsmål dækker over både bekymring og opbakning til sagen, siger en af koordinatorerne.

Et headset bipper, en rød lampe blinker.

”For fanden altså, jeg kan ikke tage min telefon i det her system! Pis mig i øret altså…”, råber Pernille.

”Hvor er det, de der IT-folk sidder henne?”, lyder det fra den anden ende af lokalet.

”Ja, jeg kan heller ikke…”

Vi befinder os i Kommandocentralen i Dansk Magisterforening. Navnet dækker over et lunkent mødelokale på 2. sal, hvor luften er så tør, at den sætter kriller i halsen. Syv dage om ugen sidder der her medarbejdere fra alle afdelinger af DM for at svare på OK18-spørgsmål fra medlemmerne – om alt fra uklarheder om barsel og konfliktlån til regler om ferie.

”Du er på mailen, perfekt, og I tager telefonerne, så er vi i gang”, siger forhandlingskonsulent Trine Lund Niegel, der koordinerer denne formiddag.

”Der er så meget pres på telefonerne, at vi ikke kan rumme det hele med vores normale rådgivning, så vi har lynhurtigt oplært andre kolleger i de mest almindeligt stillede konfliktspørgsmål”, forklarer hun.

LÆS OGSÅ: Her er de 8 mest stillede spørgsmål og svar om OK18

I vindueskarmen ligger lidt tørre havrekiks og en stor pose uåbnede saltstænger. ”Til weekenden”, forklarer en blyantstreg. Fire kasser danskvand og cola er slæbt ind, den ellers spritnye kaffeautomat er ”ude af drift indtil foråret”, problemer med afløbet.

I dag er 10 medarbejdere mødt op for at svare på mails og telefonopkald fra medlemmerne.

Mange af dem, der ringer ind, har ikke tænkt på faglige spørgsmål i årevis, og flere kender ikke forskel på DM og Magistrenes A-kasse. Udenlandske forskere er forvirrede og får et lynkursus i den danske model. Og hvad er nu egentlig forskellen på strejke og lockout?

”Det er mest de konkrete, tekniske spørgsmål, det handler om. Barsel, kurser, konfliktlån og så videre. Men bag det ligger en ægte bekymring for, hvad fremtiden bringer – og ikke mindst en stor opbakning til fagbevægelsen”, siger Trine Lund Niegel.

Opbakningen viser sig blandt andet ved, at antallet af nye medlemmer er fordoblet i første kvartal af 2018 i forhold til året før.

På væggen hænger plancher fyldt med retningslinjer for, hvordan samtalerne skal gennemføres. ”Du har et helt menneske i røret”, lyder én overskrift. Et andet papir siger det mere direkte: ”Bag enhver aggression ligger en bristet drøm!”

”Det kan jeg sagtens forstå” og ”Ja, for pokker, så har du nok taget den helt rigtige beslutning” er derfor sætninger, der høres igen og igen i det improviserede callcenter. Det er vigtigt, at medlemmerne føler sig hørt.

Henriette Sø fra staben kigger ind ad døren for at se, hvordan det går med opkaldene.

”Man tænker hver uge, at det snart må stilne af, men det bliver bare ved og ved”, bemærker hun.

Ja, faktisk er antallet af telefonopkald til DM tredoblet i forhold til normalen og har nu nået godt 290 opkald om dagen i gennemsnit. Det sætter sekretariatet under pres. Og hvordan går det så?

”Det går skidegodt, faktisk”, siger Trine, ”det er hele huset, der spiller sammen nu, og det skaber en større følelse af sammenhæng, synes jeg. Vores arbejde kan godt opleves fragmenteret i dagligdagen – jeg sidder med medlemsrådgivning, du laver Magisterbladet, hvad har det med hinanden at gøre? – men her oplever vi at samles om det, det hele handler om: medlemmerne”.

Ved telefonerne har Martin fundet en helt simpel måde at gøre det på, altså komme tæt på medlemmerne.

”Når jeg tager min fyenske dialekt på, så blir' folk bare så glaa’e”.