Spring menu over
Dansk Magisterforening

Sådan kommer du i gang med at bruge de sociale medier

Af Lærke Cramon
Del artikel:

Sociale medier er blevet en del af det professionelle arbejdsliv. Her er seks gode råd til, hvordan du kommer i gang med at bruge de sociale medier i dit arbejdsliv.

Acceptér, at du bliver “googlet”
Sociale medier er kommet for at blive, og de bliver sværere og sværere at vælge fra som en del af din professionelle identitet. Det er udbredt, at arbejdsgivere læser op på deres kandidater ved at se, hvordan ansøgerne fremstiller sig selv på de sociale medier, og mange virksomheder går op i, at deres medarbejdere kan gebærde sig i den nye digitale virkelighed.

Det er selvfølgelig ikke noget krav, at du skal være til stede digitalt, og der er ingen, der tvinger dig til at være på LinkedIn og diverse andre sociale platforme. Men virkeligheden er, at din branche, dine kolleger og potentielt kommende arbejdsgivere tillægger digitale kompetencer stor værdi. Du risikerer derfor at miste terræn på arbejdsmarkedet, hvis du kategorisk afviser at vise din faglighed frem på de sociale medier.

For faktum er, at folk researcher på dit navn, hvis du søger et nyt job eller fx taler ved en konference. Acceptér dette, og brug den viden konstruktivt, så du selv kan bestemme, hvad folk ser, når de googler dig.

Bliv skarpere med sociale medier
Lad os sige, at du er en erfaren magister. Du har skabt dig selv en god og spændende karriere helt uden brug af sociale medier og synes måske, at sociale medier er fordummende og spild af tid. Og det har du til dels ret i, for der bliver spildt meget tid på sociale medier på quizzer og kattevideoer. Prøv alligevel at lægge din skepsis til side, for sociale medier kan også bruges som faglig løftestang, hvis man bruger dem med omtanke.

Sociale medier giver dig nemlig mulighed for at nå ud til langt flere mennesker, end du tidligere har kunnet. Folk, du beundrer og deler faglighed med, kan pludselig blive en del af dit digitale netværk, og har du først opbygget sådan ét, har du rigtig mange at trække på, hvis du fx søger job, sparring eller måske et forum at diskutere fagrelevante emner i.

Forstå, hvad man bruger hvilke medier til

Hvis du ikke før har tænkt over, hvordan de sociale medier kan afspejle din faglighed, kan det være svært at finde ud af, hvordan man kommer i gang. Hvilke er gode at være på? Og hvordan finder man ud af, hvad der fungerer på Facebook, og hvad der fungerer på LinkedIn?

De fire store sociale medier i Danmark er LinkedIn, Facebook, Twitter og Instagram. De kan hver især nogle forskellige ting og henvender sig til forskellige mennesker.

Instagram er et billeddelingsmedie, som primært bruges fagligt af professionelle, der har et håndværk at vise frem – fx designere, kokke og kunstnere.

Twitter bliver indimellem kaldt “journalisternes intranet”, fordi mediet kun er til korte budskaber og derfor primært henvender sig til politikere, organisationer og meningsdannere.

For dig, der ikke er digital indfødt, og som gerne vil vise din faglighed online, er LinkedIn og Facebook de bedste steder at starte.

Opret et digitalt cv
LinkedIn er et rendyrket professionelt medie, der henvender sig til stort set alle faggrupper. Mediet er skabt til at være et fagligt forum og fungerer særligt godt, hvis du søger nyt arbejde eller ønsker at udvide dit netværk. Når du opretter din profil, skal du tænke den som en udvidet cv, der ligger online tilgængeligt for alle.

Vær præcis i din beskrivelse af det, du laver. Skriv om din uddannelsesmæssige baggrund, fortæl om dine tidligere og nuværende job, og beskriv dine kompetencer og eventuelle specialiseringsområder. Link til dine eventuelle publikationer. Sørg for, at du har et godt profilbillede, som udstråler imødekommenhed og seriøsitet.

Mange mennesker er primært aktive på LinkedIn, når de søger job, men husk, at selvom du måske ikke p.t. er jobsøgende, så kan du blive det, og i sådan en situation kan et stort netværk være en hjælp. Udbyg dit netværk, og vær aktiv i grupper, mens du er i arbejde, for så har du masser at trække på, hvis det pludselig er dig, der får brug for hjælp.

Brug Facebook med ­omtanke
Facebook er sværere at definere, da det for mange mennesker fungerer både som et privat og som et fagligt forum. Find ud af med dig selv, om du ønsker at have en lukket Facebookprofil, som er rent privat, eller om du ønsker at bruge din profil til begge dele.

Vælger du det sidste, er det en god idé at gøre brug af de indstillinger, som bestemmer, hvem der må se hvilke opslag. Du kan nemlig vælge, at kun “venner” må se dine feriebilleder, mens “alle” må se dine faglige opslag. Facebook har på meget få år ændret sig fra at være et socialt medie designet til at genetablere kontakt med gamle bekendte til at være en platform, hvorpå der også foregår faglige diskussioner.

I dag er der altså masser af faglige guldkorn at hente på Facebook. Du kan melde dig ind i grupper af folk med samme faglighed som dig selv, du kan følge dine professionelle helte, og du kan skrive ud og efterlyse input, hvis du fx har brug for et godt råd.

Vælg dine “venner” med omhu
For mange sociale mediers vedkommende ligger deres værdi i, at de tilbyder dig et netværk, som er langt større, end hvad du er i stand til at opbygge på god gammeldags manér med håndtryk og udveksling af visitkort. Hvis du har en Facebookprofil, men kun er venner med dine børn, veninderne fra badmintonklubben og et par gamle gymnasiekammerater, er det svært at få et stort fagligt udbytte ud af profilen.

Hvis du derimod åbner op og udvider dit netværk til at omfatte både tidligere kolleger, samarbejdspartnere og folk, du finder fagligt inspirerende, er der sandsynligvis mere at hente. Vurder venneanmodninger kritisk, og beslut dig for, om du foretrækker et lille lukket netværk af gode bekendte, eller om du ønsker at sige ja til alle, der ser spændende, inspirerende eller fagligt relevante ud.

Kilder: Gitte Grønkær Svendsen, karrierekonsulent i Dansk Magisterforening, og Trine-Maria Kristensen, selvstændig rådgiver og forfatter til bogen “Få mere ud af (den tid du spilder på) sociale medier”.