Spring menu over
Dansk Magisterforening

Undersøgelse: RUC's humanister er mest parate til arbejdsmarkedet

© Uffe Weng

Del artikel:

RUC’s humanister ligger ifølge Danmarks Evalueringsinstitut i top når det gælder dimittendernes arbejdsmarkedsparathed. Forklaringen er vores læringsmodel, siger universitetets rektor.

For blot tre måneder siden viste en undersøgelse fra Uddannelsesministeriet blandt 120.000 studerende fra alle studieretninger, at nyuddannede humanister havde sværest ved at se koblingen mellem deres uddannelse og de kompetencer, der bliver efterlyst på arbejdsmarkedet.

Men undersøgelsen, der blandt andet blev omtalt i Politiken, får nu kamp til stregen af en anden undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut EVA. For ifølge evalueringsinstituttet er det lige præcis humanister – og i særdeleshed dem fra RUC, CBS, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet, der oplever at have de bedste generelle arbejdsmarkedskompetencer.

Det gælder også sammenlignet med fx kandidater fra flere tekniske uddannelser eller fra sundhedsvidenskabeligt uddannede.

Og RUC’s kandidater skiller sig særligt ud. De har nemlig ikke bare styr på arbejdsmarkedskompetencerne, men står også stærkt, når det kommer såkaldte refleksionskompetencer. Og det overrasker ikke RUC-rektor Hanne Leth Andersen.

”Forklaringen er vores læringsmodel og vi siger det også ret eksplicit: Vi vægter analytiske og metodiske kompetencer højt på vores studier, og disse kompetencer er i bund og grund også arbejdsmarkedskompetencer. Sammen med vores projektform betyder det, at vores humanistiske kandidater kommer ud og kan gøre sig gældende fra første dag, når det drejer sig om problemanalyse, samarbejde og projektledelse. Og det er noget, som er efterspurgt, for det betyder, at de kan gå direkte ind i et job”, siger Hanne Leth Andersen.

Hun peger samtidig på, at de humanistiske studerende i forbindelse med projektarbejdet ofte samarbejder med virksomheder.

”Det sker på flere forskellige måder. Vi har en projektbørs, men ofte sker der også det, at de studerende på eget initiativ tager kontakt til virksomheder og derved får samarbejder op at køre igennem en fælles beskrivelse af projektet med virksomheden. Men samarbejdet kan også være helt konkret i form af intensive workshops, hvor man over flere dage samarbejder om konkrete problemstillinger”, siger Hanne Leth Andersen.