Studerende: Tracking-app på studier vil få os til at kigge hinanden over skulderen
© Hans Søndergaard
50 engelske universiteter indfører som noget nyt en app, der registrerer de studerendes indsats på studiet. De britiske studerende er begejstrede, hvis det gør dem dygtigere, siger firmaet bag. Men DM Studerende frygter, at noget lignende i Danmark vil øge konkurrencen negativt og gå ud over studietrivslen.
I år lancerer et engelsk firma en ny app i samarbejde med 50 engelske universiteter.
Den skal registrere de studerendes ”læringsaktiviteter”, så de kan måle sig med andre studerende og opsætte mål for sig selv, så de kan opnå bedre resultater på studiet. Den vil også kunne hjælpe underviserne med at følge de studerenes niveau og målrette indsatsen mod dem, som halter bagefter. Det skriver Jisc, der står bag app’en og leverer digitale løsninger til engelske uddannelses- og forskningsinstitutioner.
Og de britiske studerende tager ifølge Jisc godt imod den kommende app. De håber nemlig, at det kan hjælpe til at forbedre deres karakterer og forhindre dem i at falde fra.
Symptom på konkurrencepræget samfundLea Friedberg er forkvinde for de studerende i Dansk Magisterforening. Hun har noget dybere panderynker end de britiske studerende i forhold til at indføre en lignende app i Danmark. Hun bifalder den digitale udvikling og mener, at digitale værktøjer kan forbedre og effektivisere undervisningen.
Men hun understreger, at man skal sørge for at implementere det på forsvarlig vis og er bekymret for, at en ”tracking-app” vil forværre trivslen og puste til, at man ser sine medstuderende som konkurrenter.
”Idéen om at skulle tracke sin egen indsats og konstant effektivisere ser jeg som et symptom på et ekstremt individualiseret og konkurrencepræget samfund. Vi bliver nødt til for det første at løfte i flok, men også huske trivselselementet. Lige nu er de studerende enormt pressede, hvilket giver udslag i, at to tredjedele af de studerende har problemer med stress. Lad os fokusere på det, før vi indtænker nye måder at få de studerende til at løbe hurtigere”, siger hun til Akademikerbladet.dk.
Lea Friedberg påpeger, at hun ikke har noget imod, at de studerende tænker kreativt i deres iver efter at blive dygtigere. Men ifølge hende må det ”heller ikke må kamme over og blive fanatisk selvpineri”. Hun fremhæver, at de britiske studerende ønske om at forbedre deres indsats kun bekræfter det billede, hun selv har af de studerendes som ”ekstremt pligtopfyldende”. Og det skal man ifølge hende huske i en tid med mange politiske reformer, der rammer studerende.
”Debatten afspejler ofte ikke denne forståelse og danner grobund for nye reformer, der skal piske de unge, som eksempelvis regeringens nye flirt med SU-nedskæringer i 2025-planen”, siger hun.
Universiteterne vil gerne se et eventuelt udbytte af app’en i praksis, før de konkret forholder sig til tiltaget, forklarer Jesper Langergaard, der er direktør for Danske Universiteter. Men han afviser på ingen måde, at app’en kan tilføre noget godt:
”Vi er naturligvis positive over for digitale hjælpemidler, der kan styrke kvaliteten af undervisningen”, siger han til Akademikerbladet.dk.