Undersøgelse: Akademikere skaber vækst og nye job i SMV'erne
Nye tal viser, at små og mellemstore virksomheder, som har ansat akademikere, oplever markant større vækst og skaber flere arbejdspladser end lignende virksomheder, som ikke har akademikere ansat.
Det viser en ny analyse, som Epinion har lavet for Akademikernes A-Kasse og Djøf på baggrund af data fra Danmarks Statistik. Det er især på tre centrale parametre, at det rykker noget for SMV'erne at ansætte akademikere, viser tallene:
- Flere ansatte: SMV'erne oplever, når de ansætter deres første akademiker, at de efter tre år i gennemsnit har 4,5 flere ansatte end SMV'ere uden akademikere på lønningslisten. Jobbene går i vid udstrækning til faglærte og ufaglærte.
- Væksten er større: På tre år vokser firmaets værdi med 38 procent mere end i sammenlignelige virksomheder uden akademikere ansat.
- Bedre overlevelseschance: Desuden viser det sig, at SMV'erne, når de ansætter en akademiker, har 2,2 procent større chance for at overleve.
En lille udvikling kan skabe 55.000 nye job og milliardvækst
Men selv om effekten ser ud til at være signifikant, når de små og mellemstore virksomheder først får øjnene op for at ansætte akademikere, så har 8 og 10 SMV'ere stadig ikke en medarbejder med en lang videregående uddannelse ansat.
Ifølge analysen er der desuden et stort potentiale i selv små forbedringer i andelen af SMV'ere med akademikere ansat. Lykkes det at flytte andelen med 10 procentpoint, så 30 procent af SMV'erne har en akademiker ansat, vil det kunne skabe 55.000 nye job og give 14,7 milliarder kroner på bundlinjen i statskassen.
Og selv om Allan Luplau, som er formand for Akademikernes A-Kasse, ikke var i tvivl om, at akademikere skaber job, så er han alligevel overrasket over analysens resultat, forklarer han.
"55.000 nye job plus milliarder af kroner i ny vækst til samfundet er en frugt, der er værd at plukke. Og den hænger ikke engang ret højt på træet. Omkring 10.000 ud af Danmarks godt 100.000 små og mellemstore virksomheder skal blot ansætte deres første akademiker, og så er vejen banet", påpeger han.
Der findes i forvejen en række tiltag, som netop sigter mod at få akademikere i job i de små og mellemstore virksomheder. Eksempelvis Akademikerkampagnen, som med hjælp fra penge fra finansloven rådgiver både virksomheder og akademikere i, hvordan der kan skabes match.