Spring menu over
Dansk Magisterforening

Emojis er blevet populære i arbejdsmails

Af Louise Egholm Burcharth
Del artikel:

Humørikonerne har fundet vej til danskernes arbejdsmails, viser ny undersøgelse. Det gør kommunikationen mere præcis, lyder det fra ekspert. Hjerter og kys holder folk sig dog fra, især til chefen.

Siden iPhonen blev lanceret, har emojis været en stor del af vores kommunikation. Men humørikonerne er ikke længere kun forbeholdt det private.

En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Adobe viser, at 66 procent af danskerne bruger emojis i e-mails, når de kommunikerer med deres kollegaer på arbejdspladsen. Samtidig finder 75 procent det ikke upassende at slutte mailen med en smiley, skriver Politiken.

Og det forbavser ikke Christiane Vejlø, der er digital trendanalytiker hos Elektronista Medier.

”Det er meget naturligt, at det er noget, som vi tager med ind i vores arbejdsliv, når det er en ting, som er blevet en integreret del af vores måde at kommunikere med hinanden på privat”, siger hun til Politiken.

Følelsesmæssig præcis kommunikation

Jacob Alsted er lektor på Institut for Statskundskab ved Københavns Universitet og har forsket i gruppepsykologiske mekanismer på arbejdspladsen. Ifølge ham kan emojis gøre vores kommunikation mere præcis.

”Emojis giver os mulighed for at have en mere følelsesmæssig præcis kommunikation med hinanden og kan være med til at nuancere en mail, som ellers godt kan være en meget hård kommunikationsform”, fortæller han til Politiken.

Jacob Alsted bruger også selv humørikonerne, når han sender mails til kollegaerne. Det kan ifølge ham nemlig være med til at mindske mulighederne for fortolkning hos modtageren:

”Når man skriver en mail til en kollega, som kan misforstås, så kan en smiley være med til at bløde det hele lidt op.”

Pas på med følelsesinflation
Men ikke alle emojis havner i arbejdsmailen. Mens den smilende smiley og ”thumbs-uppen” er blandt de mest brugte, så holder de fleste sig fra at bruge kysse- eller hjerte-emojis, når de skal kommunikere med kollegaerne.

Derudover mener 54 procent, at det er direkte upassende at sende emojis til den øverste chef.

Jacob Alsted ser også, at det er afhængigt af konteksten, hvorvidt en smiley er passende eller ej. Han tror dog stadig, at brugen af emojis på arbejdspladsen vil blive endnu mere udbredt i fremtiden, da den skriftlige kommunikation ”er blevet meget mere flydende og uformel”.

Han advarer dog stadig imod, at der går ”følelsesinflation” i vores kommunikationsform.