"ALT er kontekst"
På weekendens Vidensfestival var der udsolgt og fyldt med intellektuelt tankegods, da en række foredragsholdere fortalte om det, som interesserer dem mest. I vores tredje nedslag i festivalens mange spændende oplæg kan du møde forfatter og debattør Knud Romer.
Ikke et ord om fremdriftsreform, fyringer og besparelser. Lørdag var en ubetinget hyldest til nysgerrigheden, kundskaben og fordybelsen. DM, Ræson og Det Kongelige Bibliotek inviterede for femte gang til vidensfestival, og for femte gang var der udsolgt.
Ordstyrer Clement Kjærsgaard havde kun nået at binde snørebåndet på sin ene støvle, førend han gik på scenen og bød velkommen til ”levende ord fra stærke formidlere, der har fuldstændigt frit slag til at tale om det, der optager dem lige nu”.
Tegning: Ib Kjeldsmark
I dag og de kommende dage bringer Akademikerbladet.dk udpluk og nedslag fra årets vidensfestival - som i øvrigt er så stor en succes, at den for første gang får sin egen knopskydning i Aarhus til april. I det tredje nedslag giver vi ordet til Knud Romer, som er forfatter og debattør:
"ALT er kontekst"
"Dengang jeg var i reklamebranchen og tog coke og hørte heavy metal, fik jeg til opgave at markedsføre et mærke, Brabantia, som både fremstiller kartoffelskrællere og kaffemøller, og hvad ved jeg. Det var eddermame svært – indtil jeg faldt over deres skraldespand. Den havde 20 års garanti. 20 år er længe.
Så var den der! Bang! Brabantia skulle sælges på soliditet. Så vi satte prisen 20 procent i vejret og lancerede skraldespanden fra ”The Solid Company”. Og ingen så alt det andet lort, de lavede, der gik lynhurtigt i stykker.
Samme teknik bruger man flittigt andre steder. Men vi som forbrugere har fuldstændigt glemt ideologikritikken.
Hvordan laves betydning? Fx ved at tage et jakkesæt på. Eller af. Eller gå splitternøgen rundt i København. Eller når man gør TV-Avisen blå og hævder, at realisme er virkelighed. Det er det ikke. Det er en virkelighedsfremstilling, som er lavet af nogen med et formål. Men vi tager det bare for givet. Det samme, når Ekstra Bladet lancerer en bodega smølf eller Politiken kommer med sine akademikersmølfer.
Prøv at skrue ned for lyden, når Clement laver talk show på DR. Træd et skridt tilbage og kig på adfærdsmønstrene og sammenhængen. Alt er kontekst."
Knud Romer, forfatter og debattør
Tegning: Ib Kjeldsmark