Dansk Magisterforening

Esben Lunde blåstempler pop-op-uddannelser

Af Tobias Dinnesen
Del artikel:

Uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen (V) er helt enig med Camilla Wang, rektor på UC Sjælland, i, at det kan give god mening at lade det regionale uddannelsesudbud være mere fleksibelt, så det tilpasser sig efterspørgslen i lokalområdet. Radikale Venstre og DM er åbne over for tanken, men pointerer, at faldgruberne skal undersøges.

Pop-op-uddannelser, som tilpasser sig det lokale og regionale behov, kan meget vel være på vej inden alt for længe.

Uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen (V) er i hvert fald langt fra afvisende over for den idé, som Camilla Wang, UC Sjællands rektor, tirsdag lancerede i Berlingske. Faktisk har selv været med til at føde idéen i eksempelvis Region Sjælland, forklarer han.

"Femern Bælt kan være et godt eksempel på, at der kan være behov for nogle kompetencer i et lokalområde i en periode. Ikke i 100 år, men en afmålt periode", siger ministeren til akademikerbladet.dk.

Vil afdække regionale behov
Ministeren understreger, at uddannelserne selvfølgelig skal akkrediteres og godkendes som en del af det samlede uddannelsesudbud.

"Men der, hvor der måtte være et kompetencebehov, har vi en forpligtelse til at afdække det", siger han.

Problemet kan dog være præcis at forudse, hvad der kommer til at ske i fremtiden, og hvilke behov der opstår. Det har man set med eksempelvis Vestas' vindmølleeventyr, forklarer ministeren.

Men når eksempelvis Novo Nordisk forklarer, at firmaet får brug for akademisk arbejdskraft de kommende år, så giver det god mening, at det lokale uddannelsesudbud tilpasser sig den situation, siger han.

"Det er en mulighed, jeg stiller mig positivt over for," forklarer Esben Lunde Larsen.

R afviser ikke tanken, men...
Radikale Venstres uddannelses- og forskningsordfører, Ida Auken, peger på, at man virkelig skal undersøge løsningen, før man sætter det i søen.

"Jeg er ikke afvisende over for tanken, men vil gerne tænke den ordentlig igennem. Så vi ikke sætter en masse ting i gang uden at kende konsekvenserne. Faren ved det her er jo også, at når den midlertidige uddannelse har været etableret i et stykke tid, så vil den jo ofte gerne være permanent", siger hun og peger på en anden måde at løse det på:

"Der er også den mulighed, at vi styrker optaget de steder, hvor vi i forvejen udbyder uddannelser, så det matcher det lokale behov."

DM: Vi skal sikre kvalitet og vækst
I Dansk Magisterforening (DM) er Camilla Gregersen, der pt. er konstitueret formand og fra årsskiftet formelt er valgt som formand, ikke i tvivl om, at idéen i sig selv er god, men at det skal være gennemtænkt.

"Vi vil rigtig gerne have nogle decentrale uddannelsesinstitutioner, men vi skal være sikre på, at vi får skabt kvalitet og et stærkt fagligt miljø, også i nogle eventuelle nye pop-up uddannelser, så det vil vi undersøge nærmere, hvordan det kan lade sig gøre", siger hun og forklarer, at hun er glad for, at diskussionen nu tages:

"Det er en vigtig dagsorden at få skabt uddannelsessteder uden for de store byer, fordi det kan være med til at skabe arbejdspladser og vækst uden for de større byer. Det er bare vigtigt at sikre, at vi også får skabt uddannelser, som også har den fornødne kvalitet."