Dansk Magisterforening

Først job, så uddannelse

Del artikel:

Et perspektivrigt supplement til de eksisterende uddannelser eller et quick fix, der undergraver folkeskolens didaktiske fundament og gambler med børnenes uddannelse? Teach First programmet skiller i den grad vandene.

Et stærkt omdiskuteret uddannelsesprogram siger efter planen goddag til det første hold af studerende i København den 22. juni.

Det er organisationen Teach First, der har ladet sig inspirere af et anglo-amerikansk koncept, som allerede eksisterer i 35 lande. Også Professionshøjskolen Metropol er involveret i udviklingen af programmet og står som garant for den faglige kvalitet.

De første 30 kandidater er udvalgt og skal nu screenes af Professionshøjskolen Metropol, før de optages endeligt. Det er blandt andet Metropol, der står for det seks uger langt intro-kursus, som skal gøre holdet klar til start i en kommuneskole på den anden side af sommerferien. I første omgang har 11 kommuner, her under København, meldt, at deres skoler tager imod Teach First-kandidaterne.

Vupti
Men allerede inden de første overhovedet er startet, møder konceptet hård kritik. Blandt de hårdeste kritikere er formanden for DM Professionshøjskoler Hans Beksgaard:

”Man sender ikke-uddannede ud i klasseværelserne og uddanner dem efterfølgende til at være lærere. Visse kommuner tror, at de med en privat udbyder, Teach First, har fundet et quick fix, der kan give det tiltrængte kompetenceløft til folkeskolerne, sådan vupti,” siger Hans Beksgaard.

”Universiteterne og professionshøjskolerne har i et stykke tid været i fuld gang med at skabe systematiske tilbud til folkeskolelærerne, så de kan få den efteruddannelse, der er behov for. Den plan er man altså klar til at kortslutte, fordi man bliver tilbudt en billigere hovsaløsning,” tilføjer han.

Manglende prestige
Teach First Danmark er ellers skabt i stor kærlighed til både den danske folkeskole og den eksisterende læreruddannelse. Det understeger Jesper Bergmann, der er sekretariatschef i organisationen.

”Folkeskolen er langt bedre end sit ry, men desværre er der for lidt prestige i at være skolelærer i dag. Der er ikke nok studerende, der søger læreruddannelsen. Der mangler undervisere i matematik, naturvidenskab og i visse sprogfag. Socialt belastede skoler har udfordringer med rekruttering,” forklarer Jesper Bergmann.

”Nogle få fra universitetet har de fornødne relationskompetencer til at kunne undervise i folkeskolen. Det screener vi for sammen med erfarne skolefolk gennem samtaler og praktiske undervisningssituationer. Og så skal de selvfølgelig ruste med de nødvendige pædagogiske redskaber, som den to-årige praksisnære efteruddannelse sikrer”, siger sekretariatschefen.

Knæfald for privatisering
Teach First Danmarks to-årige graduate program er mere end en meritlæreruddannelse. Organisationen er oprettet med private fondsmidler i ryggen, bl.a. fra TrygFonden og Augustinus Fonden, og har også i udlandet en tæt tilknytning til erhvervslivet. Meritlærer-programmet for unge akademikere sælger da også blandt andet sig selv som et talentprogram for fremtidens beslutningstagere.

Professionshøjskoleundervisernes formand i DM Hans Beksgaard ser introduktionen af Teach First som et uhørt knæfald for privatiseringen af det offentlige uddannelsessystem.

”Inden vi nogensinde har diskuteret det ordentligt, giver kommuner og ministerier grønt lys for, at en organisation med private fondsmidler i ryggen og på et meget spinkelt fagligt grundlag får licens til at løse et problem i folkeskolen. Det kan jeg ikke tage tydeligt nok afstand fra,” siger Hans Beksgaard.

Blåstemplinger
At der i både erhvervslivet og i det politiske landskab er opbakning til konceptet, betones på organisationens hjemmeside.

Foruden Metropol står Nordea og IBM som samarbejdspartnere. Undervisnings- samt forsknings- og uddannelsesministeriet blåstempler Teach First sammen med KL og Dansk Skolelederforening.  Og både Dansk Industri og Dansk Metal optræder også med logoer på sitet.

Også organisationens såkaldte programudvalg er solidt sammensat af repræsentanter fra skole- og uddannelsesverdenen. Her sidder blandt andre Andreas Rasch, til daglig forsknings- og udviklingschef på VIA UC i Aarhus.

”Jeg betragter programudvalget som et rådgivende organ, hvor jeg giver kritisk sparring. Programmet kan blive et perspektivrigt supplement til læreruddannelsen, men kun hvis det bredes ud til og kvalitetssikres af professionshøjskolerne og på sigt bakkes op af Danmarks Lærerforening,” siger Andreas Rasch.

Indtil videre har forskningschefen kun deltaget i ét møde med Teach First, og han får nul kroner for at sidde i organisationens rådgivende organ.  Han mener ikke, at han, ved at optræde med sit billede og sin titel på hjemmesiden, giver programmet en blåstempling.

”Som udgangspunkt ser jeg masser af potentiale, men det er klart et tilbud, der skal udvikles gennem kritisk sparring. Og så må vi se tiden an,” kommenterer Andreas Rasch.

En tonet uddannelse
Stefan Hermann, rektor på Metropol, synes det er inspirerende og positivt, at en tredje part kommer med et nyt bud på et supplement til de eksisterende læreruddannelser.

”Vi står i en situation i dag, hvor folkeskolen tit er nødt til at ansætte 18-årige ufaglærte i vikarjob. Der er brug for at tænke utraditionelt, og der er dygtige og motiverede akademikere, der er parate.  Projektet er sympatisk og konkurrerer ikke med læreruddannelsen. Teach First kommer ikke med et vidundermiddel, der kan stå alene. Tiden vil vise, om ideen er økonomisk og fagligt bæredygtig. Vi vil følge det tæt og engageret”, siger Stefan Herrmann.

Ulla Godtfredsen, der er Metropols institutchef for lærerfaglig efter- og videreuddannelse, ser samarbejdet med Teach First som en udviklingsopgave, Metropol kan lære en masse af.

”Vi har tonet vores eksisterende uddannelse og har udviklet et komprimeret program efter en slags vekselprincip. Jeg kan godt forstå, at visse kritikere kan være nervøse for, om det kan lade sig gøre at uddanne kompetente folkeskolelærere på den halve tid, men som professionshøjskole tør vi godt garantere for kvaliteten i vores del af programmet”, siger Ulla Godtfredsen.

Discount-tilbud
Professionshøjskolernes rektorformand Harald Mikkelsen kender ikke til detaljerne i den læreruddannelse, som Teach First står bag. Som udgangspunkt synes han ikke, det skader at have et mindretal blandt folkeskolelærerne, der har en alternativ uddannelsesbaggrund. Alligevel er han ikke helt overbevist om projektets bæredygtighed.

”Det er i sidste ende folkeskolen, der står med problemet, hvis den også skal håndtere dårligt efteruddannede akademikere, der ikke kan fungere som lærere i en klasse. Det er vanskeligt at se, hvordan Teach First programmet kan blive andet end et discount-tilbud.  Vi har jo i forvejen en meritlæreruddannelse, som netop har den funktion at forberede fx akademikere grundigt til lærerjobbet og give dem en god didaktisk viden. Bliver det næste, at vi skal have en alternativ lægeuddannelse, der efteruddanner til læge igennem et kursus på nogle få måneder?” spørger Harald Mikkelsen.

Læs mere i DM Professionshøjskoler nr. 2.