Records Management – grundlæggende introduktion

© Unsplash

Del artikel:

Få en introduktion til Records Management – teorierne bag, standarder, værktøjer og metoder – på to online kursusdage.

Dette kursus er forbeholdt studentermedlemmer samt ledige medlemmer.

De fleste organisationer og virksomheder oplever et stigende behov for at kunne tilgå sin viden. Da mængden af data samtidig vokser, har der gennem de senere år været en stigende efterspørgsel efter medarbejdere med kompetencer inden for Records Management.

Records Management er styring og kontrol med den forretningskritiske information i et livscyklusperspektiv. Faget gennemgår i disse år en hurtig faglig og teknologisk udvikling og anses i stigende grad for at være en vigtig kompetence i forbindelse med IT, informationssikkerhed, GDPR, compliance, data management, kvalitetssikring m.m.

Records Management trækker på en række forskellige discipliner med Information Management som en af de væsentligste. Records er data og information, som dokumenterer forretningskritiske forhold. Oprettelse af og kontrol med records er integreret i enhver organisations aktiviteter, processer og systemer. De muliggør forretningseffektivitet, compliance, ansvarlighed, risikostyring og forretningskontinuitet.

På kurset giver vi dig:

  • En grundlæggende introduktion til Records Management.
  • Kendskab til vigtige ISO-standarder samt rammer og metoder til Records Management.

Der findes Records Managers i alle typer af virksomheder. Records Managers understøtter, at organisationen lever op til interne og eksterne krav til dokumentation i en digital verden. Kurset hjælper dig med at finde ud af, om det er en karrierevej for dig. Du får konkret faglig viden samt forståelse og argumenter for nogle af de opgaver og procedurer, man løser som Records Manager.

Kurset kører over to kursusdage:

  • Mandag den 22. april 2024 kl. 9.00 – 15.00 online
  • Mandag den 29. april 2024 kl. 9.00 – 15.00 online

Form
Undervisningsformen er en blanding af teori, cases og workshops, hvor du skal regne med at deltage aktivt.

Der er plads til op til maks. 30 deltagere.

Underviser

Tine Weirsøe startede Scandinavian Information Audit i 2004. Hun er Executive MBA fra CBS, ISO 9000 Lead Auditor og bibliotekar (sektion 2) og har mere end 30 års erfaring med records og information management fra offentlige og private virksomheder i de nordiske lande, USA, Schweiz, Holland og Italien samt fra ansættelser i Novo Nordisk, på Børsen og i Industrifagene (nu DI).

Tine var formand for det danske nationale udvalg bag ISO 15489-familien fra 2000 til 2009 og var fagansvarlig for records management på Master i Informationsforvaltning og Records Management (MIR), Aalborg Universitet og Københavns Universitet (2012 til 2018).

Information om webinar

Webinaret afholdes via det virtuelle møde- og undervisningsværktøj Zoom. Som deltager får du tilsendt et link og et password til webinaret via den mailadresse, du har oplyst til DM. Læs om DM’s brug af Zoom

Afbud

Bliver du forhindret i at deltage, vil vi gerne have dit afbud så hurtigt som muligt, og senest dagen før arrangementet. Dette er af hensyn til planlægning og så en anden kan få glæde af din plads.

Du kan melde afbud på Mit DM

Hvad er DM Digi?

DM Digi er et fagligt fællesskab for dig, der arbejder med eller interesserer dig for den digitale udvikling og for ny teknologi. Et stærkt medlemstilbud med netværk, arrangementer og faglige artikler.
Besøg DM Digi

Interesserer du dig for data, AI og den digitale omstilling?

Så markér feltet "DM Digi" på Mit DM, så får du alt det, DM laver på området: artikler, arrangementer, netværkstilbud m.m.

Praktiske oplysninger

Tidspunkt 22. april 2024 - 29. april 2024 09:00 - 15:00
Sted Online
Tilmeldingsfrist 17. april 2024 - kl. 08:00
Afmeldingsfrist 21. april 2024 - kl. 07:00
Medlemspris Gratis
Pris for andre Kun for medlemmer
}