Tre ting, du kan lære om arbejdet med kampagnefilm
Frederikke Sillehoved og Julie Ilsby er – som navnet ’Pandang Studio’ antyder – på nogle punkter en pendant til hinanden. Det fornemmer man, når de af og til afslutter hinandens sætninger. Foto Pandang Studio
I det kreative produktionsselskab ’Pandang Studio’ arbejder Frederikke Sillehoved og Julie Ilsby med produktionen af kampagnefilm. Her er tre ting, du kan lære om det arbejde.
De to samarbejdspartnere Frederikke Sillehoved og Julie Ilsby har arbejdet tæt sammen de sidste ni år.
Siden 2021 har det været i det kreative produktionsselskab ’Pandang Studio’, hvor de arbejder med at producere kampagnefilm og andet visuelt indhold.
Vi har spurgt dem begge om, hvilke tre ting de vil lære fra sig om arbejdet med at producere kampagnefilm. Det handler særligt om gennemsigtighed.
1. Ejerskab skaber et bedre produkt
I ’Pandang Studio’ går de efter at være medspillere frem for underleverandører.
”Det handler om, at selvom vi jo tilbyder en konkret ydelse, ser vi det mere som et samarbejde mellem os og vores kunder,” siger Frederikke Sillehoved.
Det oplever både Frederikke Sillehoved og Julie Ilsby, har en positiv effekt på slutresultatet, når en kunde løbende er involveret i arbejdsprocesserne og oplever en gennemsigtighed. Det skaber ejerskab over det endelige produkt.
”Hvis alle har det godt, kommer alle mere til orde og bidrager til at gøre produktet bedre. På den måde får alle et større ejerskab over slutproduktet, og den endelige kampagnefilm bliver simpelthen bedre,” siger Julie Ilsby.
Det bliver også en lettere og mere gnidningsfri arbejdsproces på kontoret hos ’Pandang Studio’, når der er gennemsigtighed og en venskabelig tone mellem dem og deres kunder.
”Vi går meget op i at skabe gode vibes og en venskabelig tone, fordi vi oplever, at så har man mere lyst til at tale om svære ting,” siger Julie Ilsby.
2. Idé og budget er tæt forbundne
Julie Ilsby og Frederikke Sillehoved har diskuteret en bestemt tendens i branchen en del: at kunder har det med at spille med meget lukkede kort økonomisk.
Det kan være frustrerende, forklarer Julie Ilsby.
”Nogle gange tøver en kunde med at afsløre sit budget for en kampagne. Hvad nu, hvis de siger et for højt beløb, og vi i virkeligheden ville have sagt ja til et billigere forslag? Men det handler for os bare om at vide, hvor stort et rum vi har at være kreative i,” siger Julie Ilsby.
Det er blevet lidt af en kæphest for dem, som de begge prøver at komme til livs.
”Det bliver en underlig energi at være i, når der står sådan en elefant i rummet. Nogle gange, hvis man spørger en kunde, hvad deres budget er…” siger Julie Ilsby og Frederikke Sillehoved fortsætter:
”… siger de, at de vil have vores bud. Så nu er vi begyndt at spille med helt åbne kort og snakke om, hvad vi kan tilbyde til hvilken pris.”
Det handler for Frederikke Sillehoved og Julie Ilsby ikke om at tjene flest muligt penge, men nærmere, at deres rådighedsbeløb sætter en øvre grænse for kreativiteten.
”Om vi skal lave et bud, der koster 200.000 eller 50.000 kroner, er der kæmpe forskel på,” forklarer Frederikke Sillehoved.
”Idé og budget er bare så tæt forbundne,” lyder det fra Julie Ilsby.
3. Man skal både se det særlige og huske idéen
Når Frederikke Sillehoved og Julie Ilsby skal ”Pandang-ificere” en idé fra en kunde, handler det ofte om at få øje på det, som er særligt eller sjovt og få det til at træde frem. Det giver de bedste produktioner, synes de. Samtidig er det utrolig vigtigt at tage udgangspunkt i den oprindelige idé.
Julie Ilsby fremhæver en oplysningskampagne, de lavede for nyligt.
”Kunden ønskede en oplysende kampagnefilm. Vi vendte formatet om og fandt det sjove i tingene, uden at smide deres idé ud med badevandet,” siger Julie Ilsby.
Det blev ikke en klassisk oplysningskampagne, hvor en skuespiller taler til kameraet foran en hvid væg. I stedet blev det en film, hvor en skuespiller kommer med den nødvendige oplysning ved at henvende sig til kameraet på en humoristisk måde.
”Vi formidlede stadig deres idé, men på en anderledes måde,” siger Julie Ilsby.
Grunden til, at kunden gik med til det, vurderer Frederikke Sillehoved blandt andet skyldes, at de tog udgangspunkt i den oprindelige idé.
”Det var key, at vi ikke udfordrede dem helt vildt. Det handler om at tage den oprindelige idé, modulere den og samtidig respektere kundens ønsker. På den måde bliver det bare den bedste produktion” siger Frederikke Sillehoved.
Skarp pris på forsikringer
Som medlem af DM får du op til 27,8 % i rabat på privatforsikringer hos Alm. Brand
Lønguide for kommunikatører
Tjek din løn i DM's store lønguide for kommunikatører. Her kan du se, hvad andre kommunikatører tjener. Så er du godt på vej til din næste lønstigning.