Sådan har fire kommunikatører omfavnet AI
K-folk har på kort tid taget kunstig intelligens til sig som værktøj til opgaveløsning og strategisk arbejdsopgave, viser analyse. Mød fire k-folk der har taget AI til sig.
Kommunikatører har i stor stil taget kunstig intelligens til sig som en del af deres arbejde.
Det viser tal fra DM’s K-fagsundersøgelse 2025, der dokumenterer en markant stigning i både brugen af AI-værktøjer og i, hvor mange der arbejder med AI som en egentlig arbejdsopgave.
Men udviklingen vækker ikke kun begejstring. Den kalder også på omtanke.
Ifølge analysen bruger hele 88 procent af kommunikatørerne i dag kunstig intelligens-værktøjer som ChatGPT, Midjourney eller oversættelsesværktøjer i deres daglige arbejde.
Det er en voldsom stigning sammenlignet med tidligere år, og vidner om et felt i hastig forandring. 29 procent bruger disse værktøjer i høj grad, og især i det private er brugen udbredt. Her svarer 33 procent af de ansatte, at de anvender AI i høj grad, mens det samme gælder for 20 procent i det offentlige.
Fra værktøj til arbejdsopgave
Analysen viser desuden, at AI er blevet en selvstændig opgave. 54 procent af kommunikatørerne arbejder nu direkte med AI, enten i form af tekstautomatisering, udvikling af retningslinjer eller implementering i organisationen.
Det er en markant stigning fra blot 10 procent i 2021 og 20 procent i 2023. Samtidig er AI-arbejdsopgaver rykket op fra en 20. til en 12.-plads på listen over arbejdsopgaver kommunikationsopgaver.
Og blandt dem, der arbejder med AI, angiver 72 procent, at de er optimistiske i forhold til de muligheder, AI åbner for deres branche. Blandt dem, der ikke arbejder med AI, er det 52 procent, der deler samme optimisme. 61 procent af AI-aktive kommunikatører forventer samtidig, at deres arbejdsopgaver vil se markant anderledes ud om fem år.
Analysen fra DM tegner et klart billede: Kommunikatører er en faggruppe, der hurtigst har taget AI til sig. Men der er en bevidsthed om, at udviklingen kræver refleksion, retningslinjer og faglig samtale, så AI anvendes ansvarligt, balanceret og med blik for både potentialer og faldgruber.
K-folks brug af AI-værktøjer
88 procent bruger AI-værktøjer til tekst, billede, sprog eller marketing automation.
29 procent bruger i høj grad AI-værktøjer
33 procent af privatansatte bruger i høj grad AI-værktøjer, mens det samme gælder for 20 procent af offentligt ansatte.
80 procent bruger AI til tekst. Det er en stigning fra 24 procent i 2023. 28 procent bruger AI til billeder. Det er en stigning fra 5 procent i 2023.
71 procent bruger AI til sprog/oversættelse (f.eks. Google Translate). Det er en stigning fra 60 procent i 2023.
Kilde: K-fags undersøgelsen 2025
AI som arbejdsopgave i kommunikationsfaget
54 procent har AI som arbejdsopgave, herunder tekstautomatisering eller udvikling af AI-retningslinjer. I 2023 var det 20 procent.
72 procent af dem med AI-opgaver er optimistiske i forhold til de muligheder, som AI skaber for deres branche.
61 procent tror, deres opgaver vil ændre sig markant inden for fem år.
Blandt dem der har AI som arbejdsopgave tror 68 procent, at opgaver de løser i dag, vil blive løst af AI inden for fem år.
Kilde: K-fags undersøgelsen 2025
Emil Dahl-Axelsen, Specialkonsulent, Adfærdsenheden, Københavns Kommune

Jeg begyndte at bruge AI, da ChatGPT slog igennem. Det var umuligt at undgå. Alle talte om det. Første gang jeg prøvede det, fik jeg en følelse af et før-og-efter-øjeblik og gik straks i gang med at bruge det.
Dengang legede jeg med AI til korte tekster og ideudvikling. Men hurtigt så jeg, at det kunne fungere som en sparringspartner, der kan give forslag til vinkler og ideer: Giv mig 10 skæve vinkler til det og det.
Jeg har hele tiden været meget bevidst om, at AI kan risikere at dræne min egen kreativitet. Det ville være naivt at påstå andet. Men jeg oplever, at en stor del af min kreativitet netop ligger i, hvordan jeg bruger AI.
Og for mig er det afgørende at sidde “på toppen” af outputtet og forme det færdigt, i stedet for bare at være en passiv gut, der sender opgaver ind i en bot og trykker “kør” i den anden ende.
I dag er AI en fuldstændig integreret del af min arbejdsproces, og jeg modtager flere nyhedsbreve om AI og følger også eksperter på LinkedIn. Jeg bruger både kommunens egen GPT og eksterne værktøjer. I øjeblikket er jeg meget optaget af Notebook, som jeg synes er fuldstændig vild.
Jeg er ikke bange for at indrømme, at jeg bruger AI. For mig er det et meget vigtigt, nutidigt værktøj, som jeg også er stolt af at mestre.
Line Saksager Christensen, Managing Director, Markable

Det var i begyndelsen af 2023, at jeg begyndte at bruge ChatGPT. En stor del af mit arbejde som rådgiver handler om at være opdateret på nye tendenser, udvikling og medier. Derfor var det oplagt at udforske AI. Jeg blev certificeret i ChatGPT og lavede sammen med mine kollegaer et grundigt testforløb, hvor vi afprøvede, hvordan vi kunne bruge teknologien.
Vi tog tidligere kundecases og lod AI løse dem, så vi kunne vurdere kvaliteten og se, hvor mange iterationer der skulle til for at nå et tilfredsstillende resultat. Det lærte os, at skarp briefing og iterationer er altafgørende.
I dag bruger jeg AI i mange sammenhænge. Især til research, idéudvikling og analyse. Jeg begynder ofte med mit eget oplæg og lader AI udvikle eller forfine det. Nogle gange får den mig til at reflektere over noget, jeg ikke selv havde tænkt på, andre gange bekræfter den, at min oprindelige idé var den bedste. Når det gælder research, er den god til at foreslå nye perspektiver. På den måde kan vi tjekke, om vi kan styrke en opgave yderligere.
Som det er nu, kan AI ikke løse en opgave fra start til slut, men den er en stærk sparringspartner undervejs. Jeg er derfor ikke bekymret for at miste mit arbejde. Tværtimod ser jeg AI som noget, der frigør tid, så det bliver muligt at lave endnu bedre løsninger.
Sune Bang, selvstændig kommunikationsrådgiver

Jeg begyndte for alvor at bruge AI, da en kreativ samarbejdspartner byggede en personlig GPT til mig, som han døbte Super Sunisk Logic®.
Han havde trænet den med alt muligt jeg tidligere havde udtalt og skrevet – klummer, kernefortællinger, strategier.
Det har vist sig at være et effektivt værktøj til at overvinde “det blanke papir.” og komme hurtigere i gang. GPT’en giver mig et oplæg, der lyder som mig. Det er en slags spejling, som jeg kan bruge som en form for briefing og bygge videre på. Det er en støtte, der inspirerer og hjælper mig.
Når jeg arbejder sammen med andre, bruger vi forskellige AI-værktøjer til at teste idéer af. Det betyder, at vi hurtigere kan spotte, hvilke koncepter, der ikke fungerer kreativt, selv om de måske er strategisk rigtige. På den måde lukker vi de forkerte døre hurtigt og kan fokusere på de rigtige løsninger.
Når jeg ser fremad, tror jeg ikke, vi helt forstår, hvad det er for en kraft, vi har sluppet løs. AI kan måske hæve bunden i vores arbejde og måske gøre det gennemsnitlige bedre. Men jeg synes ikke, den hæver topniveauet endnu. Det vil formentlig komme, men lige nu er det stadig mennesket, der sætter den højeste standard.
Juliane Dybkjær, Head of Digital & MarTech, Tivoli

Min interesse for emerging tech gjorde, at jeg ikke kunne holde mig fra AI. Tidligere har jeg eksperimenteret med at kode blogs, og da AI for alvor begyndte at fylde i medierne, blev jeg fanget af potentialet og begyndte at afprøve, hvad det kunne bruges til.
I dag er jeg meget bevidst om, hvad jeg vil, men lige så meget hvad jeg ikke vil med AI. Som gammel tekstdame nægter jeg at lade AI skrive tekster for mig. For mig er ord tæt knyttet til brandets identitet, og der er en særlig fornemmelse og præcision, som kun kommer fra et menneske med dyb forståelse for brandet.
Derfor kunne jeg aldrig finde på at lægge en AI-genereret tekst direkte på et website. Til gengæld bruger jeg gerne AI til at versionere en tekst, jeg selv har skrevet. Jeg bruger også AI til opgaver som datasortering og beregninger.
De kommende år forestiller jeg mig, at jeg vil begynde at bruge AI til mere komplekse opgaver.
Det kan være tolkning af data og fremskrivninger, men stadig med mig som styrende hånd. Det tror jeg også andre vil. Det vil ske, når teknologien bliver mere moden og i takt med, at virksomheder generelt vil blive tændte på brugen af AI. Her skaber de lukkede systemer tryghed og så forsvinder en stor barriere, hvilket gør det lettere at udnytte AI’s potentiale.