Pludselig skulle jeg have en mening om alt
”Du kan ikke konkurrere, når det gælder erfaring, men du kan bidrage med så mange andre ting som nyuddannet,” siger Sofie Eifer Møller. Foto Ronni Højrup, 7K Media
Hvordan er det at starte i sit første job som nyuddannet kommunikatør? Det ved Sofie Eifer Møller, som blev ansat som kommunikationsmedarbejder i ’Caverion’ i starten af året.
Hvorfor tror du det? Hvordan ved du, det vil virke? Sådan regnede Sofie Eifer Møller særligt i starten med, at de nye kolleger ville spørge.
Men i sit første fuldtidsjob som kommunikationskonsulent skal hun ofte basere et svar på ren mavefornemmelse. Det er anderledes end på universitetet og i tidligere jobs.
Det er noget, man vokser i, men det kan også være en udfordring.
”I starten syntes jeg, det var svært at skulle have en mening om alting, uden noget eller nogen til at bekræfte mig i det. Så hænger min vurdering også mere på mig,” siger Sofie Eifer Møller.
Som nyuddannet kommunikatør kan det måske være svært at forestille sig, hvordan det er at starte på sit første ’rigtige’ job. Derfor er Sofie Eifer Møller, som blev uddannet sidste sommer, gået med til at fortælle om sit første møde med arbejdslivet som færdiguddannet.
Hun blev ansat ved teknikvirksomheden ’Caverion’ i starten af året. Selvom hun til dels føler, at hun er landet i jobbet efter de første seks måneder, er der stadig ting, som udfordrer eller undrer.
Det er for eksempel kommet bag på hende, hvor mange beslutninger, der i virkeligheden er folks egne holdninger.
”Jeg skal ikke have en større begrundelse for et bestemt valg, hvilket godt kan skabe en usikkerhed. Jeg har jo ikke 10 års erfaring at trække på,” siger hun.
Men det giver også frihed og en bedre følelse, når det lykkes. Det minder Sofie Eifer Møller om, at det handler om at stole på sine egne evner.
”Det handler om at stole på min mavefornemmelse og på, at jeg faktisk har fagligheden. Det har været en udfordring. Men jeg husker på, at efter en femårig uddannelse er man jo specialist, selvom det ikke altid føles sådan,” siger hun.
Om Caverion
Caverion designer, bygger, drifter og vedligeholder smarte og bæredygtige tekniske løsninger til bygninger, industri og infrastruktur – med fokus på hele livscyklussen fra installation til rådgivning og drift. Virksomheden har hovedkvarter i Stockholm, 21.500 ansatte og omsætter 3,8 mia. Euro.
Mere plads til slack
Nyuddannede har mere plads til slack end folk med et langt CV, fortæller Michael Kirkegaard, som er Sofie Eifer Møllers chef og ansvarlig for marketing, kommunikation og kommerciel udvikling hos Caverion i Danmark.
”Der er plads til at fejle og lære. Selv hvis der er noget, man ikke ved endnu som nyuddannet, så siger jeg, at så prøver vi alligevel,” siger Michael Kirkegaard.
I virksomheden er der også som regel et onboarding-program, hvor man som nyansat får en buddy, man kan ”spørge om alt det dumme”, som for eksempel hvor printeren er, men også de mere komplekse spørgsmål om stakeholders, fortæller han.
I Caverion har de en ”god tradition for at tage nye ind”, siger Michael Kirkegaard.
”Caverion er en gammel virksomhed, som også har brug for nyt blod. Der er en god dynamik i at blande nyt og gammelt,” siger han.
Michael Kirkegaard ser, hvordan unge og nyuddannede har en evne til at tænke anderledes, samtidigt med at de kan nå at udvikle sig i mange retninger.
”De unge udfordrer mere. Og det er fedt at blive udfordret. Samtidigt er de også mere formbare,” siger han.
Generationsforskellen kan Sofie Eifer Møller særligt mærke om frokostbordet, hvor hun kan sidde en hel frokostpause og lytte til en snak om ladere til el-biler. Selv har hun en cykel.
”Det er virkelig sjovt nogle gange, de ting, mine kolleger snakker om til frokost. Det er noget helt andet, jeg snakker med mine venner om,” siger hun.
Men snakken med de ældre kolleger er også underholdende, og de gør Sofie Eifer Møller klogere på ”voksenlivet”. Hun kan også mærke, at hendes kolleger har en oprigtig interesse i at lære hende at kende.
”Der er forskel på, hvordan kolleger tidligere gik til mig, da jeg stadig var studerende, til nu, hvor jeg er færdiguddannet og fuldtidsansat. Her er jeg en del af fællesskabet, og mine kolleger bruger tid på at sætte sig ind i, hvem jeg er,” siger Sofie Eifer Møller.
Hun har lagt mærke til, hvordan hendes unge kolleger og hun selv er gode til at udfordre status quo. Noget, hun også tror, kunne hænge sammen med at være relativt nyuddannet.
”Det er ikke givet for mig, at vi skal fortsætte i samme spor, bare fordi vi altid har gjort sådan. Vi ved jo ikke, om noget andet virker bedre, hvis vi aldrig prøver det,” siger hun.
’Jesus, de har jo meget mere erfaring’
Det kan godt være lidt svært at være i et mødelokale og skulle diskutere, hvad der er strategisk klogest, når Sofie Eifer Møller sidder over for folk, som kunne være hendes forældre.
Det er ”100 procent” i hendes eget hoved, erkender hun, men nogle gange har hun fanget sig selv i at være helt stille under møder og tænkt ’Jesus, de har jo meget mere erfaring’.
”Det kan være lidt svært at få sagt, hvad jeg synes, når jeg er den yngste,” siger hun.
Når tingene har været svære, har Sofie Eifer Møller rakt ud til sin chef Michael Kirkegaard for at høre hans perspektiver. Generelt er han god til at guide og støtte, når det har været nødvendigt.
”Så er det lettere at stole på min mavefornemmelse,” siger Sofie Eifer Møller, som opfordrer dem, som nu er nyuddannede til at huske, hvor de skiller sig ud.
Selvom det ikke er erfaring, du har mest af, så kan du ”bidrage med mange andre ting”.
”Som nyuddannet er du ikke sat i arbejdsgange, og du er omstillingsparat, for du ved nok ikke helt endnu, hvad dine allerstørste interesser er,” siger Sofie Eifer Møller.
”På sigt kan jeg se, hvad jeg synes, er mest spændende og specialisere mig inden for det.”