Pandoras opskrift på kommunikation til seks kontinenter
Christine Drud von Haffner, Senior Director, Corporate Branding, Pandora Tidligere Director/Head of the Editorial Team, A. P. Møller – Mærsk og øvrige kommunikationsstillinger fra hovedkontoret i Esplanaden gennem 7,5 år. Cand.public, Syddansk Universitet og uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole Foto Thomas Dahl
Hos Pandora handler international kommunikation i høj grad om at ramme 37.000 medarbejdere på tværs af sprog, kulturer og jobtyper. Senior Director, Corporate Branding, Christine Drud von Haffner, afslører udfordringerne og hvorfor slides ikke længere holder.
Hos smykkegiganten Pandora har den internationale - og særligt den interne - kommunikation et flerstrenget formål: Den skal både binde en global organisation sammen og give mening i hverdagen for den enkelte medarbejder. Det kræver disciplin og kulturel forståelse.
”En kontoransat i Hamburg kan have mere til fælles med en kollega i Tokyo end med sin egen landsmand i butikken,” siger Christine Drud von Haffner, der er Senior Director, Corporate Branding hos Pandora.
Hun har gennem hele sin karriere arbejdet internationalt og har en fortid hos blandt andre Mærsk og i FN, hvor hun også opsøgte de roller, hvor kulturforskelle og globale dagsordener mødes.
Hvad driver dig?
“God kommunikation kan gøre det komplekse enkelt. Kommunikation giver en særlig adgang til at træde ind, hvor beslutningerne træffes - og være med til at rådgive. Det er meningsfuldt for mig at være med til at skabe den øgede forståelse,” siger Christine Drud von Haffner.
Hvad gør international kommunikation spændende?
“Som global organisation eller virksomhed stiger kompleksiteten - men det samme gør rækkevidden. Vidensniveauet er højt, da du tiltrækker de mest kompetente fra hele verden,” siger hun.
Og med Pandoras 37.000 medarbejdere fordelt på 138 nationaliteter er der nok at se til, for når man er på seks kontinenter, skal kommunikationen konstant balancere mellem fælles identitet og lokal virkelighed. Og for at blive mindet om det, skal man blot gå i kantinen i København:
”Når for eksempel 60 nationaliteter mødes i kantinen på Havneholmen, skal de kunne mærke, at de arbejder for det samme brand,” siger hun.
Hos Pandora har det betydning, at de interne kanaler er designet, så de minder om de sociale medier, medarbejderne bruger privat. Formålet er at skabe genkendelighed og relevans.
”Vi konkurrerer om opmærksomhed. Også internt. Når vi kommunikerer fra København til kolleger, der arbejder langt væk og ikke sidder bag en skærm, skal vi tænke kreativt. Ved at spejle de formater, medarbejderne kender fra deres eget medieforbrug, får vi dem bedre i tale,” siger Christine Drud von Haffner og oplyser, at Pandoras interne kanaler er bygget på Microsofts Engage-platform.
Farvel til slides
Ideen om at spejle den kommunikation, som for eksempel medarbejdere møder. har også ændret måden, Pandora formidler strategi og resultater på. Virksomheden har droppet de klassiske præsentationer og slides til fordel for samtale og fortælling - på tværs af landegrænser.
”Vores townhalls er som talkshows. Vi har værter, gæster og scenografi og et kamerahold ude af huset. Det er ikke kun ledelsen, der taler. En medarbejder fra en af vores butikker kan også fortælle sin historie,” siger Christine Drud von Haffner.
Når der præsenteres en vækststrategi, kan der eksempelvis bygges et tårn af smykkebokse i studiet for at vise, hvor Pandora står, og hvor virksomheden skal hen.
”Det handler om forståelse. Vi gør tallene fysiske og synlige, så strategien bliver noget, man kan se og mærke,” siger Christine Drud von Haffner.
Men ambitionen om at skabe sammenhæng på tværs af landegrænser er ikke uden udfordringer. Den største udfordring er at nå alle.
”12.000 af vores ansatte arbejder i produktionen og har ikke en firmamail. I nogle lande kan der være begrænsninger for, om medarbejdere må tjekke virksomhedens systemer uden for arbejdstid,” siger hun.
Resultatet er, at international kommunikation bliver en teknologisk, kulturel og ledelsesmæssig øvelse på én gang.
”Det kan lyde som et digitalt problem, men i virkeligheden handler det om kultur. Hvis folk ikke føler, de er en del af fællesskabet, hjælper ingen platform i verden,” siger Christine Drud von Haffner.
Forskelle på kontinenter
At arbejde med kommunikation på tværs af landegrænser handler også om at navigere i et minefelt af kulturelle og politiske forskelle.
For Christine Drud von Haffner er det netop her, kommunikatørens faglighed bliver sat på prøve.
Diversitetsagendaen er et godt eksempel: I Danmark har vi måske et meget andet syn på den, end man har i visse dele af for eksempel USA. Og hvor meget vil du tale om diversitet i USA lige nu, i forhold til, at det kan du måske godt gøre i Danmark? Der er nogle politiske strømninger i USA, som gør, at nogle virksomheder måske er lidt tilbageholdende med det.
Christine Drud von Haffner henviser til, at der er nogle forskellige lovgivninger, som også spiller ind, men er overordnet enig i, at det, der virker ansvarligt i ét land, kan være politisk i et andet. Og netop derfor bliver kommunikation på tværs af kulturer et spørgsmål om dømmekraft.
For Christine Drud von Haffner er der ingen nemme løsninger. At kommunikere globalt kræver forståelse for politik, kultur, timing og modet til at vælge sine kampe. ”Når man skal navigere i det rum, bliver man nødt til at følge med og forstå, hvad der sker, for at være en god rådgiver,” siger hun og tilføjer:
”Ellers kan man ikke træffe de valg, som dukker op som konsekvens af, at man er global.”
Derfor bliver kommunikation også mere komplekst, end mange forestiller sig. Virksomheder forventes i dag at have en holdning til alt fra Ukraine og Palæstina til klimaforandringer og ligestilling.
”Som global virksomhed kan man ikke gemme sig, men man kan heller ikke mene alt om alting. Det handler om at vide, hvornår man skal tale, og hvornår man skal lytte,” siger Christine Drud von Haffner og opsummerer:
”Det er en sti, der skal betrædes rigtigt. Det gør faget komplekst, men også spændende.”
Og der er ikke noget, der tyder på, at det bliver mindre komplekst i årene, der kommer, mener hun.
Hvad tror du bliver den næste store trend, når det handler om international kommunikation?
“Kommunikation er kun vokset i betydning, men grænserne mellem professionerne er måske blevet mindre optegnede. Her tænker jeg særligt over mod HR, bæredygtighed og marketing. Bæredygtighedsagendaen og diversitetsdagsordener bliver man nødt til at holde sig ajour med for at være en god rådgiver.”
Nøglen til global kommunikation
Hos Pandora arbejder man med en stram global identitet, men giver plads til lokale fortolkninger. Nøglen til global kommunikation er at forstå kulturelle forskelle.
Når smykkevirksomheden Pandora kommunikerer til og med kunder i lande på seks kontinenter, er der en rød tråd igennem budskaber, men samtidig er der fokus på relevans, det lokale og nære.
“Vi har et stærkt DNA, men det lever først, når det bliver fortolket lokalt,” siger Christine Drud von Haffner, der er Senior Director, Corporate Branding hos Pandora.
Det er kernen i virksomhedens kommunikationsstrategi: Et globalt brand, der skal kunne føles personligt i Mexico City, Miami og Milano på én gang.
Det kræver både en stram styring af identiteten og en dyb forståelse for de kulturelle forskelle, som former modtagelsen af budskaberne.
Et brand kan ikke bare sende et budskab ud og forvente, at det bliver forstået på samme måde overalt. Det skal fortolkes og tilpasses, men uden at miste kernen.
”Der skal være en fast ramme for brandet, men vi skal også være kulturelt relevante,” siger hun.
Her adskiller det kommunikationsfaglige håndværk sig markant fra klassisk markedsføring, mener Christine Drud von Haffner.
Hvor marketing typisk er rettet mod salg og effekt, arbejder Corporate Branding i Pandora med relation og legitimitet.
Det handler om at (ud)bygge et brand, som både investorer, medarbejdere og kunder kan have tillid til på tværs af lande, politiske systemer og kulturer.
Influencere fylder
Hun beskriver den globale kommunikation som en konstant bevægelse mellem styring og frihed:
”Der skal være en fast ramme for brandet, men vi skal også være kulturelt relevante,” siger hun.
I Mexico kan Pandora se lidt anderledes ud end i Europa, men genkendeligheden skal altid være intakt. Der kan dog ske lokale tilpasninger, men aldrig uden at der er klare tråde til den overordnede strategi, udtryk eller identitet, forklarer hun.
”Vi producerer alle smykker af 100 procent genanvendt guld og sølv. Det er et vigtigt budskab, men det er ikke altid det første, vi kommunikerer. For kunderne kommer designet først, for investorerne og medarbejderne betyder bæredygtighed mere. Det er kontekst, der afgør rækkefølgen,” siger Christine Drud von Haffner.
Eksternt står blandt andet samarbejder med lokale influencere, der netop har til opgave at skabe nærvær i de forskellige markeder højt på listen over kommunikationsindsatser.
”Vi bruger lokale talenter: Modeller, influencere og key opinion leaders, som gør brandet genkendeligt for forbrugerne,” siger Christine Drud von Haffner.
De lokale samarbejder balancerer på en stram global identitet. Kampagner kan variere i udtryk, men skal altid følge en overordnet brandidentitet.
”Men samtidig skal vores kommunikation være autentisk og kulturelt relevant, så influencerne bliver også vores kulturelle tolke,” siger hun og tilføjer:
”De er med til at opfange tendenser, vi måske ikke ville fange fra København.”
Pandora - helt kort
● Grundlagt i København i 1982
● Verdens største smykkebrand målt på volumen
● Har over 37.000 ansatte globalt
● Smykkerne sælges gennem omkring 6.800 salgssteder
● Omsætning i 2024: 31,7 milliarder kroner
● Overskud efter skat i 2024: 5,2 milliarder kroner
Kilde: Pandora og Ritzau
Sådan navigerer du som global kommunikatør
For Christine Drud von Haffner er kommunikation et håndværk i bevægelse. Rollen som kommunikatør er under forandring, og kravene til faglighed og dømmekraft stiger, mener hun, der her giver sine tre bedste råd.
Følg med i verden
”Du kan ikke rådgive direktionen, hvis du ikke forstår, hvad der sker omkring dig. Som kommunikatør skal du kunne læse de politiske og kulturelle strømninger, både nationalt og internationalt, og omsætte dem til relevant rådgivning.”
Skriv selv og skriv hurtigt
”I en krise eller en anden fortrolig situation skal du kunne formulere budskaber selv. Både godt og hurtigt. Der er ikke tid til at briefe et bureau, og præcision betyder alt, når situationen bevæger sig.”
Vær nysgerrig og pragmatisk
”Man skal turde tage de små opgaver. De åbner dørene til de fortrolige rum, hvor man får reel indflydelse. Nogle gange er det de lavpraktiske opgaver, der giver adgang til det strategiske niveau.”