Spring menu over

Krista styrer hele kommunikationspaletten

Krista Bauer Portræt 570

Jeg sidder med hele kommunikationspaletten, og det er både en styrke og en udfordring, fortæller Krista Bauer. Foto: PR.

Solokommunikatører Uffe Jørgensen Odde
Del artikel:

Head of Communication hos Inspired Beyond Babies, Krista Bauer, er den eneste kommunikatør i organisationen. Det giver stor frihed, men kræver også initiativ og fagligt mod.

Når Krista Bauer sætter sig til arbejdet, er der ingen kollega ved naboskrivebordet, hun kan vende ideer med. Til gengæld er der heller ingen, der skal godkende hendes kommunikationsplan, kampagnetekst eller valg af billede til det næste nyhedsbrev. 

“Jeg har mandat til at beslutte selv, og det gør, at tingene kommer hurtigt ud over rampen,” siger hun.

Krista Bauer er solo-kommunikatør i virksomheden Inspired Beyond Babies. Og hendes hverdag afspejler på mange måder det, DM’s seneste K-fagsundersøgelse viser:

Kommunikatører uden fagkolleger har i gennemsnit flere opgaver, mens de samtidig skal bruge mere krudt på at forklare andre faggrupper, hvad de bidrager med eller hvordan deres faglighed kommer i spil.

“Jeg sidder med hele kommunikationspaletten, og det er både en styrke og en udfordring,” siger Krista Bauer. 

På den ene side har hun lært enormt meget de seneste fem år i rollen, men på den anden side kan det faglige fællesskab godt mangle i hverdagen. 

“Det sker, at jeg savner nogen, der ved det samme som mig. Nogen, jeg ikke behøver forklare de faglige valg og rationale til fra bunden,” siger Krista Bauer.

Solo-kommunikatører

I DM Kommunikations faglighedsundersøgelse 2025 fremgår det, at…:

●    17 % har ingen fagkolleger.
●    74 % af solo-kommunikatørerne arbejder i det private.
●    46 % af solo-kommunikatørerne oplever forståelse for deres arbejde fra andre kolleger end deres leder og nærmeste kolleger. For kommunikatører med fagkolleger er tallet 67 %.
●    27 % af solo-kommunikatørerne har ikke fået efteruddannelse inden for de seneste tre år. Det samme gælder for 20 % af kommunikatørerne med fagkolleger.
●    Solo-kommunikatører har i gennemsnit 9,7 arbejdsopgaver, mens kommunikatører med fagkolleger har 8,3. 
●    Hele 23 % af dem, der i høj eller nogen grad, arbejder med marketing, har ingen fagkolleger, der løser lignende opgaver end dem selv.

Kilde: DM Kommunikation, Faglighedsundersøgelsen 2025

Fleksibilitet og ansvar

Krista Bauer sammenligner sin arbejdsgang med en freelancers, fordi hun bliver  målt på resultater og ikke på tilstedeværelse. Samtidig er arbejdsdagene fleksible og varierede, og hun jonglerer alt fra nyhedsbreve og kampagneplanlægning til mediekontakt og grafisk design. Det giver en særlig arbejdsrytme: 

“Jeg bruger Parkinsons lov meget bevidst. Når man har mindre tid, skal opgaverne løses mere effektivt, og det er faktisk en fordel. Tingene bliver lavet og udgivet, i stedet for at de ligger og bliver vendt og drejet for længe,” siger Krista Bauer.

Faglig sparring finder hun i høj grad eksternt. 

“Jeg bruger LinkedIn rigtig meget til at følge med, deltage i faglige diskussioner og række ud til andre kommunikatører. For nylig skrev jeg til en, der arbejder med LinkedIn, og spurgte, om hun ville mødes og sparre, og det ville hun gerne.”

Derudover deltager Krista Bauer i webinarer, morgenmøder og konferencer, særligt med fokus på LinkedIn, som er virksomhedens vigtigste kanal. 

“Jeg har meget frie rammer til at opsøge ny viden, men det kræver selvfølgelig, at jeg selv tager initiativet,” siger hun.

Det er netop en af udfordringerne, mange solokommunikatører genkender. Ifølge K-fagsundersøgelsen har næsten en tredjedel ikke fået efteruddannelse de seneste tre år. 

For Krista Bauer handler det både om ressourcer og kontekst: 
“Man er selvfølgelig lidt alene med at finde sin egen faglige vej,” siger hun.

Kommunikation er en faglighed. Og det er vigtigt for mig at kunne vise, at det, jeg laver, har effekt. Både for mine kolleger og for mig selv.

Krista Bauer, Head of Communication, Inspired Beyond Babies

Data som fagligt kompas

En vigtig drivkraft i Krista Bauers arbejde er ønsket om at dokumentere effekten af kommunikationsindsatsen. Det sker ikke bare for at bevise noget over for resten af organisationen, men også for at evaluere sig selv. 

“Jeg er meget optaget af data. Jeg vil vide, hvad der virker. Og hvis det ikke virker, skal jeg kunne skifte spor,” siger hun og fortsætter:
“Kommunikation er en faglighed. Og det er vigtigt for mig at kunne vise, at det, jeg laver, har effekt. Både for mine kolleger og for mig selv.”

Det handler også om at skabe forståelse for kommunikation som mere end mavefornemmelser og subjektive holdninger. 

“Kommunikation kan nemt blive mødt med at nogen synes eller føler noget, men jeg arbejder med det som fag. Og derfor skal jeg også kunne argumentere for mine valg,” siger Krista Bauer.

Selvom solo-rollen kan være krævende, oplever Krista Bauer også en stor styrke i det. 

“Jeg synes, det er vigtigt at få sagt, at det faktisk kan lade sig gøre at drive hele kommunikationspaletten alene, hvis rammerne er de rigtige.

Hos os har vi meget få møder, og der er stor beslutningskraft. Så der er ikke en masse støj. Man får tingene gjort,” siger hun og slår fast:

“Der er helt sikkert udfordringer ved at være solokommunikatør, men det kan også være en meget effektiv og tilfredsstillende rolle, hvis man får lov at udnytte den rigtigt.”

Hvad laver Krista Bauer?

Pressehåndtering og mediekontakt:
Skrive pressemeddelelser, håndtere pressehenvendelser og opbygge relationer til journalister.

Sociale medier: 
Hun er ansvarlig for virksomhedens tilstedeværelse på sociale medier. Fra planlægning og publicering til community management.

Nyhedsbreve: 
Hun redigerer og udsender nyhedsbreve til flere forskellige målgrupper.

Indholdsproduktion: 
Hun skriver artikler til virksomhedens blog-univers, laver interviews og publicerer og deler det på egne kanaler.

Grafisk arbejde: 
Hun er ansvarlig for alt visuelt indhold til kampagner, sociale medier og nyhedsbreve.

Kampagner: 
Hun står for både planlægning og udførelse af kampagner, fra e-mail flows til sociale medier og landing pages.

Data og evaluering: 
Hun måler effekten af alle aktiviteter, justerer efter resultater og arbejder datadrevet i sin kommunikation.

Det bedste og det mest udfordrende

Det bedste: 
Friheden til at beslutte og gennemføre. 
“Tingene bliver gjort, og jeg udvikler mig hele tiden, fordi jeg har så mange forskellige opgaver og ansvar.”

Det mest udfordrende: 
Manglen på faglige kolleger. 
”Det er især i idéudviklingsfasen, at jeg mangler fagkolleger og nogen at vende idéer, strategier og tekster med for at undgå fagligt tunnelsyn og bare gøre, som jeg plejer”.

Kilde: Krista Bauer

Getty Images Vzcgwt7ff1u Unsplash Web Edit

Skarp pris på forsikringer

Som medlem af DM får du op til 27,8 % i rabat på privatforsikringer hos Alm. Brand

Tjek din løn
Får du den rigtige løn?

Brug DM's lønberegner og få svar nu

Seneste artikler

Læs alle artikler

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje