Spring menu over

Hvor LinkedIn er god til en hurtig tanke, giver YouTube mig dybdegående indhold

Rasmus Gullaksen 3 Kreditering Social Ads Conference

”Før jeg fik børn, læste jeg ekstremt mange bøger. Nu sker det mere i perioder,” fortæller Rasmus Gullaksen. Foto Social Ads Conference.

Sådan holder jeg mig fagligt opdateret Sofia Tøfting
Del artikel:

Rasmus Gullaksen, der arbejder som copywriter og rådgiver om LinkedIn, fortæller, hvordan han holder sig fagligt opdateret.

Jeg arbejder med LinkedIn, så jeg bruger selvfølgelig meget tid derinde. Jeg har en lang liste af favoritpersoner, som jeg ser op til fagligt, familiemæssigt eller livsmæssigt. Inden for dansk copywriting er det blandt andre Simon Linde, Morten Münster, Kathrine Louise Nielsen og Trine Ravnkilde. Mange af dem er et par skridt foran mig inden for mit fag, og jeg vil gerne lære noget af dem.

Flere af dem har jeg også en personlig kontakt til, hvor vi f.eks. mødes og sparrer eller erfaringsudveksler. Det er nemmere at gøre med en dansker, så de mange amerikanere, jeg følger, giver mig noget andet. 

Amerikaneren Dan Coe har gjort mange ting, jeg selv gerne vil, og han er filosofisk anlagt. Jeg tog selv det første semester på kandidaten i filosofi, så det er også en personlig interesse at følge ham. Dan Coe taler om ’The Money Problem’, at vi alle skal løse det problem, at vores liv afhænger af penge. Det har inspireret mig til selv at starte min egen virksomhed ved siden af mit fuldtidsarbejde for en dag at kunne leve af det. 

Hvor LinkedIn er god til en hurtig tanke, giver YouTube mig dybdegående indhold. Så kan jeg sætte mig i min sofa om aftenen og se en 50 minutter lang videopodcast, hvor nogen virkelig går i dybden med et emne. Det er næsten som at se TV i højkvalitet.

Diverse nyhedsbreve følger jeg også med i. Jeg tror, at 80 procent af dem, jeg læser, er skrevet af amerikanere, som er førende på deres område. Det er ikke, fordi jeg sætter mig ned og tænker, at nu skal jeg lære det nyeste af det nye. Det kan mere handle om nogle kloge tanker om AI, eller hvordan man bygger en forretning i den her tid.

I perioder læser jeg en del e-bøger på min Kindle. Da jeg fik den, kunne jeg pludselig lettere og billigere læse engelsksprogede fagbøger, særligt om erhverv eller copywriting. En bog, hvis tilgang jeg bruger dagligt, er ’Influence’ af Robert Cialdini. Det er en fagbog om principper om, hvordan mennesker påvirker hinanden. En mere nichepræget fagbog, jeg har læst, er ’The Art & Business of Online Writing’ af Nicolas Cole. Hvis man har gået på universitetet, har man lært at skrive langt og neutralt, men man skal skrive helt anderledes til mennesker på internettet. 

Når jeg skal ind på kontoret, har jeg cirka en times rejsetid. Hvis jeg vil blive klogere på nye fagområder eller kunder inden for et bestemt segment, kan jeg gå ind og finde en podcast om præcis det emne. Når jeg så møder ind på arbejdet, kan jeg bruge min nye viden med det samme. 

Jeg interesserer mig for, hvordan jeg organiserer mit arbejdsliv bedst muligt og finder god tid til at fokusere. Derfor er det givende for mig at høre podcasten ’Deep Questions’, hvor værten Cal Newport snakker om, hvordan man bedst skaber fokus og faciliterer sin energi på arbejdet. Blandt andet har han en teori om, at bare ens telefon er i nærheden, mens man arbejder, skifter hjernen fokus. Personligt synes jeg, det er svært at skulle slukke den. Jeg vil gerne være tilgængelig – både hvis vuggestuen ringer eller folk skriver til mig på LinkedIn. Jeg forsøger at finde den gyldne middelvej.”

Getty Images Vzcgwt7ff1u Unsplash Web Edit

Skarp pris på forsikringer

Som medlem af DM får du op til 27,8 % i rabat på privatforsikringer hos Alm. Brand

Lønguide for kommunikatører

Tjek din løn i DM's store lønguide for kommunikatører. Her kan du se, hvad andre kommunikatører tjener. Så er du godt på vej til din næste lønstigning.

Seneste artikler

Læs alle artikler

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje