Har du også svært ved at navigere på LinkedIn lige nu? Du er ikke alene
Rawpixel
LinkedIn står tilbage som det mindst ringe, mest seriøse medie for seriøse mennesker. Alligevel står vi over for fem dilemmaer, som det er svært at like. Timme Bisgaard Munk guider dig igennem hvordan du håndterer LinkedIn lige nu - personligt, som virksomhed og strategisk.
De sociale medier er i politisk og social modvind som aldrig før.
Folkestemningen er vendt og stiller krav om tech-regulering og et kontant farvel til Silicon Valley. Vores sociale medie-vaner er i opbrud. Færre og færre bruger platform som Facebook og X, mens flere og flere udvandrer og lukker kontoer.
Her står platformen LinkedIn som undtagelsen, der bekræfter reglen.
Modsat alle andre sociale platforme stiger engagementet og antallet af LinkedIn-brugere dramatisk lige nu. Vi flygter fra de sociale medier i bred forstand, men flere og flere flygter til LinkedIn og bruger platformen mere og mere. Paradoksalt, men sandt.
Grunden er simpel og overbevisende som et godt tilbud blandt mange dårlige: LinkedIn står tilbage som det mindst ringe, mest seriøse medie for seriøse mennesker med seriøse opgaver i seriøse organisationer. En slags intranet for den professionelle voksenverden, hvor tonen er sober og samtalen business-like. Det findes ikke andre steder på nettet i dag.
LinkedIn er ikke LinkedIn mere, men noget andet og mere.
Så godt, så langt. Men succesen har haft sin pris. LinkedIn er ikke LinkedIn mere, men noget andet og mere. Mediet er i bevægelse mod et ukendt mål med en lang større og bredere målgruppe. På LinkedIn er stemningen blevet mere personlig og mere sælgende og selvudleverende.
Det er derfor, det er så svært at navigere lige nu på Linkedin.
Den oprindelige vision var at gøre folk bedre til deres arbejde og få et bedre arbejdsliv. Hvad platformen historisk har kæmpet indædt for ved at lade algoritmen belønne generøs vidensdeling og kollegial støtte. Det gør Linkedin stadig, men flere og flere brugere vil noget andet og mere end blot rygklapperi og vidensdeling. Det betyder, at den ædle mission er under angreb fra mange sider.
Succesens bagside er LinkedIns gigantiske "SOME-befolkningstilvækst" med en ny kultur og nye værdier. Mange mennesker er udvandret fra Facebook, Instagram og X, men indvandrerne har taget deres gamle skikke og vaner med ind i det blå univers. De bruger LinkedIn, som de brugte de gamle, forladte platforme – og de liker hinanden solidarisk, fordi tilflytterne ønsker et mere personligt medie for det hele menneske frem for en social scene for karrierer ros og selvros
Spørgsmålet er ikke længere, om du kan lide dig selv på LinkedIn. Spørgsmålet er, om du kan like de valg, du træffer. For LinkedIn kommer ikke til at blive nemmere at navigere i de kommende år – men du kan blive bedre til at navigere i det.
Her er de fem dilemmaer, vi alle må tage stilling til på LinkedIn lige nu.
Dilemma 1: Personlighed eller privatliv?
Det personlige dilemma som splitter alle LinkedIn-brugere lige nu
Kampen om opmærksomhed har fået flere og flere til at udfordre, hvad de bør og kan poste på platformen. Resultatet er en eksplosion af livspolitisk og livsfilosofisk indhold på LinkedIn, hvor grænsen mellem ægte, stærk autentisk indhold og privat oversharing bliver sværere og sværere at sætte.
Dit valg: Skal du dele personlige livsfilosofi, kriser og traumer for opmærksomhed og engagement? Eller holde det professionelt og risikere at drukne i den grå masse af standard-business-indhold? Begge veje har deres pris – den ene din integritet, den anden din synlighed.
Dilemma 2: Algoritmens tyranni eller kvalitetskontrol?
Det algoritmiske dilemma, der udmatter os alle
LinkedIn belønner og synliggør os mere, jo mere vi deler. Ny LinkedIn-analyse af 2 millioner LinkedIn-opslag har følgende konklusion: mere er mere på LinkedIn nu. 11+ posts om ugen for maksimal synlighed. Algoritmens lov på Linkedin er nu, at den som spam-poster, vinder over eftertænksomheden og kvaliteten.
Dit valg: Hvad tænker du? Vil du bare spamme løs nu med 11+ posts for at blive set nok? Skal du følge algoritmens krav og poste konstant for at være synlig? Eller kun poste, når du har noget værdifuldt at sige og risikere at blive glemt? Konstant produktionspres kontra irrelevans – begge veje fører til stress. Den ene vej til spam.
Dilemma 3: AI-dovenskab eller autentisk indhold
Det autenticitetsmæssige dilemma i AI-alderen
Vi oplever nu, at skrivning bliver AI-automatiseret, mens flere og flere af dovenskab lader AI skrive deres opslag. Det gør en flad, klichéfyldt LinkedIn-oplevelse endnu mere klichéfyldt. Det er det klassiske kollektive handling-problem: AI gør det lettere for den enkelte på kort sigt, men ødelægger opmærksomheden og kvaliteten for alle, fordi ingen gider læse noget, som ikke engang afsenderen har gidet skrive.
Dit valg: Skal du bruge AI til at producere indhold nemt og hurtigt? Eller insistere på at skrive selv og bruge timer på hver post? AI-efficiens kontra autentisk anstrengelse – begge veje har deres omkostninger.
Dilemma 4: Corporate loyalitet eller personlig integritet?
Det loyalitetsmæssige dilemma mellem virksomhed og dig selv
Virksomheders sider er blevet næsten usynlige. Virksomhedens bedste og eneste vej til synlighed er, at medarbejderne bliver influencere og ambassadører. Personligt salg til sociale relationer skaber konflikt mellem, hvad der er corporate brand, personal brand og bare dig som menneske. Problemet forstærkes af, at personal branding og din indsats som corporate brand ambasadør nu er afgørende for karrieren og de facto en del af din jobbeskrivelse.
Dit valg: Skal du være virksomhedens "work influencer" brand-ambassadør og dele corporate content på din personlige profil? Eller bygge din egen faglige profil og risikere at skuffe ledelsen? Loyalitet kontra integritet – begge veje har en pris og en gevinst for din karriere.
Dilemma 5: Business-rolle eller hele mennesket?
Det normative dilemma om LinkedIns identitet og fremtid
For nylig så jeg nogen udleje deres sommerhus direkte på LinkedIn med billeder af udsigt og soveværelser– som var det Facebook Marketplace eller AirBnb. Det illustrerer præcist dilemmaet: LinkedIn er ikke længere kun et business-netværk, men et medie for det hele menneske.
Hvem skal bestemme, hvad LinkedIn skal være: de nye kulturimporterende indvandrere fra Facebook og X eller de fastboende oprindelige brugere med deres gamle normer
Dit valg: Skal du kæmpe for de gamle LinkedIn-normer og holde dit indhold stramt professionelt? Eller omfavne den nye hybridkultur og dele dig som hele mennesket? Begge tilgange skaber risiko – enten virker du bagstræberisk og kedelig, eller uprofessionel og grænseoverskridende.
Nu ved du hvad og hvem du skal like - dig selv og dine valg
Disse fem dilemmaer har det til fælles, at de ikke kan løses – kun håndteres. Det er ægte dilemmaer i ordets klassiske betydning: to lige uattraktive valgmuligheder, hvor begge alternativer har negative konsekvenser for dig og dit sociale liv.
Men nu kender du dem. Nu ved du, at det svære ved LinkedIn ikke handler om, at du gør noget forkert, men at platformen selv er fanget i impossible choices.
Den gode nyhed er, at du ikke er alene med disse udfordringer. Alle kæmper med de samme dilemmaer.
Den dårlige nyhed er, at der ikke findes enkle løsninger – kun bevidste valg, baseret på dine værdier og mål. Men det er faktisk også den gode nyhed. For når du først har erkendt dilemmaerne, kan du vælge dig selv som en, der har taget et valg.
Så liker du dig selv på LinkedIn nu? Ja, for nu ved du hvad og hvem du skal like – dig selv og de bevidste valg, du træffer.
3 guides til at navigere på LinkedIn
Har du svært ved at navigere på LinkedIn lige nu? Vores 3 guides hjælper dig til at finde vej i den nye virkelighed på LinkedIn.
Guide 1: Sådan knækker du LinkedIns algoritme i 2025
Guide 2: Find din unikke professionelle stemme
Guide 3: Strategisk planlægning og måling af din LinkedIn-indsats
Timme Bisgaard Munk
Timme Bisgaard Munk er tidligere redaktør af K-Forum, nuværende redaktør af Copenhagen Review of Communication.

Skarp pris på forsikringer
Som medlem af DM får du op til 27,8 % i rabat på privatforsikringer hos Alm. Brand