Spring menu over

10 råd til en modstrategi, når AI Overview skjuler jeres hjemmeside

Google Overview (1)
DM Kom Timme Bisgaard Munk
Del artikel:

Google Overview har forandret nettet for altid. Hvordan, hvorfor og hvad betyder det for trafikken til din side? Her er et bud og 10 gode råd.

Siden maj har du nok bemærket en lille tekstboks i toppen af din Google-søgning. Den hedder Google Overview og giver dig et AI-svar på, hvad du søger. Det virker som en mindre detalje, men har kolossale konsekvenser for, hvordan hele internettet er skruet sammen som et motorvejsnet af webtrafik. 

Google bliver nemlig med Google Overview alle hjemmesiders hjemmeside med færre og færre links ud af Google univers til resten af nettet.

Efter introduktionen af Google Overview er trafikken til mange sider faldet dramatisk, for folk klikker mindre og mindre på de links, de får i Google nu. Udviklingen er så dramatisk, at man beskriver det som den nye nul-klik-situation. Et scenarie, hvor flere og flere bliver mere og mere usynlige med lynets hastighed. Hvad der udhuler alle forretninger, som bygger på at blive set, købt og klikket på. 

En trafik-apokalypse er resultatet, frygter mange hjemmesider, mens Google selv siger, at man ikke skal forveksle en overgang til nye søgemønstre med en undergang. 

Fra googling til AI-samtaler om søgning

Vi googler snart ikke mere, men spørger oftere og oftere AI om et svar. AI og informationssøgning er det perfekte match. Det er nemlig så meget lettere og mere præcist at chatte sig til et godt søgeresultat end at skrive et søgeord, som ofte peger på millioner og atter millioner hjemmesider i øst og vest.

Når nu googling er død eller døende, er gode råd dyre for Google. For ikke at tabe deres stærke position inden for søgningen, til ChatGPT og andre AI-søgemaskiner, har de derfor opfundet Google Overview som Googles bud på Googling 2.0 i AI-tidsalderen.

Google ser ikke overraskende dette som en positiv udvikling, hvor de mener folk vil kunne søge bedre og kun klikke på det, som virkelig er vigtigt for dem.

"En fremtid af færre, men bedre 'højkvalitets-klik'" lyder det optimistiske salgsbudskab. Det er mere en hypotese og holdning end fakta og trafikdata.

Googles påstand om, at folk vil bruge AI-oversigter til at stille længere og mere komplekse spørgsmål, er overdrevet og "forkert" ifølge kritikerne og de nyeste data. Data viser nemlig kun minimale ændringer i søgespørgsmåls længde og kompleksitet. Indtil nu ses ifølge tallene mere en "hurtig svar"-adfærd med Google Overview, hvor brugere besøger Google oftere, men bruger mindre tid pr. besøg. Muligvis fordi Google Overview giver dem alt det, de har brug for, uden besværet med at skulle klikke rundt. Hvad der jo er trafik-apokalypse sort på hvidt.

Tallene taler: Trafikken styrtdykker

Trafikken fra Google er i frit fald. Googles krig mod konkurrenterne har derfor tydeligvis katastrofale konsekvenser for alle os, som har ansvaret for en hjemmeside.

Google-brugere er mindre tilbøjelige til at klikke på et link, når de støder på søgesider med AI-sammendrag. 

Tallene taler deres eget tydelige og dystre sprog:

  • Siden maj er antallet af nul-klik-søgninger steget fra 72% til 76 %
  • Nu er det blot 8%, som klikker på links, når der er et Google Overview i toppen
  • Hvis der er et link med i overview'et, er det kun sølle 1% af brugerne, som trykker på det

Kilde: https://www.pewresearch.org/short-reads/2025/07/22/google-users-are-less-likely-to-click-on-links-when-an-ai-summary-appears-in-the-results/ 

10 strategier for den nye nul-klik-tidsalder

Hvad kan og skal vi kommunikationsfolk gøre i denne nye nul-klik-tidsalder, hvor vi bliver mere og mere usynlige?

Her er der tydeligvis desperat brug for nye strategier for at bevare synlighed og trafik.

Her er et bud på 10 ting, vi kan og bør gøre: 

  1. Kortlæg din AI-synlighed
    Undersøg, hvordan AI Overview omtaler dig, dine produkter og konkurrenter. Ret fejl med “thumbs down” og “report a problem”.
  2. Skab stærk branding online
    AI favoriserer brands med omtale på troværdige sider. Skab en tydelig digital fortælling om, hvem I er og hvad I står for.
  3. Overvåg og brug data aktivt
    Brug værktøjer til at følge, hvordan I opfattes og søges på. Justér strategi ud fra data.
  4. Skriv til AI – ikke kun mennesker 
    Skab indhold AI forstår: FAQ’er, lister og klare svar på typiske spørgsmål. Gør det let at opsummere jer.
  5. Færre klik – bedre kvalitet 
    AI-brugere er mere målrettede. Optimer jeres website til at konvertere dem med god service og oplevelse.
  6. Diversificér trafikken 
    Mindre Google = større behov for egne kanaler. Sats på andre platforme som Reddit, YouTube og lignende sociale medier, nyhedsbreve og partnerskaber.
  7. SEO = synlighed, ikke klik
    Glem klikjagten. Fokusér på at fremstå som autoritet i AI-oversigter.
  8. Følg AI-formaternes udvikling 
    Tilpas indhold til nye Google-formater som AI Mode og Audio Overview. Vær synlig dér, hvor brugerne er.
  9. Kæmp for fair vilkår 
    Støt juridiske og politiske initiativer mod Googles dominans. Det kan ændre spillereglerne.
  10. Byg direkte relationer
    Indsaml zero-party data via e-mails, medlemskaber, loyalitetsprogrammer og surveys. Når folk selv fortæller dig, hvad de vil have, bliver du mindre afhængig af algoritmer og kan levere mere præcis service og indhold direkte.

Seneste artikler

Læs alle artikler

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje