Jeg forkæler mig selv med...
Vi har spurgt Jonas Krohn Gervin, kommunikationsmedarbejder hos DigitalLead i Aalborg, hvilke ting, han læser, lytter til og ser lige nu.
I mit job hos DigitalLead, som er en organisation, der bygger bro mellem virksomheder, iværksættere og vidensinstitutioner ved at facilitere vidensarrangementer, netværksmøder og innovationsprojekter om digital innovation, arbejder jeg strategisk og brandorienteret med content-creation og markedsføring af vores aktiviteter. Jeg går derfor især op i to ting, når jeg vælger, hvad jeg vil lytte til eller følge. Det er content og det er modtagerne og hvordan man henvender sig til dem. Så de ting, jeg bruger tid på, er alle noget, der kan give mig ny indsigt i kunder, forbrugeradfærd og nye tendenser i kommunikation.
Podcast
Podcasten om emotionelle kundetyper fra ’Institut for kundetyper’ hjælper mig med at forstå, hvorfor mennesker engagerer sig i forskelligt indhold eller køber – og hvordan du får dem til det.
Emotionelle kundetyper er et segmenteringsværktøj, der opdeler folk i fire typer, men baseret på ubevidste følelser og menneskelig psykologi, frem for demografi. Det var en øjenåbner for mig, da vi nok ofte ser os selv som rationelle og velovervejede mennesker, men i virkeligheden agerer mere ud fra instinktive holdninger og underlæggende følelser end vi tænker over. Der er efterhånden en del episoder af podcasten, som præsenterer de fire typer, hvordan forskellige kundetyper reagerer på emotionelle påvirkninger, og vigtigst af alt hvordan man, kan bruge denne viden til alt, fra at skrive tekster, til at lave markedsanalyser, optimere sin kundeservice, for at imødekomme folks ubevidste behov. Podcasten har også mange konkrete eksempler på, hvordan forskellige virksomheder bruger det.
Lyt med på kundetyper.dk/podcast/
Bog
’Jytte fra marketing er desværre gået for i dag’ af Morten Münster. Ham følger jeg på lidt forskellige platforme, men hans klassiske bog "Jytte fra marketing er desværre gået for i dag" har været et udgangspunktet for hele min interesse i adfærdsdesign og kommunikations enorme rolle i det. Bogen handler om, hvordan man skaber forandringer med adfærdsdesign, og giver en masse alsidige, underholdende og konkrete perspektiver på dette og det er også det emne man kan følge Morten om på andre kanaler.
Sociale medier
Jeg bruger LinkedIn mere og mere. Kommunikation og markedsføring er så alsidig en disciplin og branche, så det giver mig rigtig meget at høre andres erfaringer, eller følge interessante og inspirerende profiler. Simon Linde er en af de profiler jeg følger. Han er copywriter og laver rigtig godt indhold, der både er underholdende, men også udfordrer og inspirere en til at “ryste posen” når det kommer til skriftlig formidling.
Følg ham på Simon (Krag) Linde | LinkedIn
LinkedIn er faktisk det eneste sociale medie, jeg bruger til at følge med i forhold til mine faglige interesser. På Faceobook og Instagram ser jeg en masse indhold, som sagtens kan inspirere mig, men jeg følger ikke nogen faglige profiler.
Talks
Rory Sutherland ser jeg rigtig mange talks med. Rory er vicepræsident i reklamebureaukæden Ogilvy & Mather. Han er 58 år, deler old-school tricks inden for marketingbranchen, og har millioner af seere, blandt andet er han en af Storbritanniens mest virale TikTok’ere. Han udvider mine perspektiver på vigtigheden af marketing generelt, men især dets relation til forretningsudvikling og hvordan marketing ikke blot handler om at promovere et produkt eller budskab, men kan være selve nøglen til udvikling, innovation og problemløsning.