Hvilken fagforening for kommunikatører drømmer du om?
Så er vi her endelig! I DM Kommunikation.
Det føles ganske forrygende. Udviklingen af DM Kommunikation som fusionsbabyen mellem DM og Kommunikation og Sprog har været noget tid undervejs. Derfor har der også være masser af overvejelser, sammensmeltning af best practice, udvikling af nye tilbud og etableringen af et strategisk fundament til at sætte retning for sektoren, der er gået forud.
Så vi er rimelig klar til at ”hit the ground running”. Sæt i gang!
DM Kommunikation er sat i verden med tre overordnede overskrifter;
- Vi skal styrke faget
- Vi skal fremme fagets anerkendelse
- Vi skal sikre gode relevante vilkår og arbejdsliv for DM Kom’erne (Her skal det rimeligvis indskydes, at når jeg skriver faget i ental, så dækker det over alle de faglige områder som DM Kommunikation dækker (kommunikation, sprog og marketing). Kommunikation skal forstås som den overordnede samlende paraply.
Målet og håbet er at gøre DM Kommunikation til hjemstedet for kommunikatører. Hvor I kan udvikle jeres faglige identitet samt dele viden og danne netværk, der understøtter både jeres individuelle karrierer og faget som helhed.
Styrkelse af faget
Den bedste styrkelse af faget vi kan opnå, er i mit perspektiv at gøre medlemmerne klogere og dygtigere. Både med helt grundlæggende kernekompetencer, i nuværende arbejdssituationer, eller med blik for, hvordan faget skal udøves, når vi kigger lidt frem på banen.
Vi har arbejdet benhårdt for at sammensætte et stærkt fagligt tilbud, så du kan holde dig opdateret på nyeste trends, styrke din faglighed til arrangementer og dykke ned i artikler, der indrammer det, der fylder lige nu rent fagligt. Og som til stadighed kan inspirere, udfordre og klæde på med nye kompetencer.
Fagets anerkendelse
DM Kommunikation skal være talerør for et fag, der er kendetegnet ved at favne et bredt spektrum af roller og brancher, hvor fagfolk fra både humanistiske, samfundsvidenskabelige og tekniske discipliner former et alsidigt og dynamisk landskab. Faget skaber rammer for menneskelig interaktion, har en stærk iboende mobiliseringskraft, skaber forståelse på tværs af fagfelter og påvirker samfundets produktivitet.
Derfor har vi både en mellemmenneskelig kerne og en dyb samfundsmæssig relevans. Og det er et erklæret mål at være stemmen, der kan understøtte og fremme faget overfor samfund, arbejdsgivere og medlemmer.
Det gode arbejdsliv
Helt grundlæggende for DM Kommunikationssektoren ligger arbejdet for at understøtte et godt, relevant og bæredygtigt arbejdsliv. Både når det er helt klassisk fagforeningsterritorie som løn og ansættelsesvilkår, men også når vi ser på, hvordan vi skaber de bedste betingelser og den stærkeste støtte i jeres karriereudvikling i takt med, at både faget og arbejdsmarkedet kontinuerligt forandrer sig.
Jeg håber meget, at du vil tage godt imod DM Kommunikation og det vi har planlagt indledningsvist. Men vi stopper jo ikke her…
Vi er en ny sammensætning af medlemmer, og vi er blevet samlet på tværs af to forskellige organisationer, der har haft forskellige tilgange og fokusområder indtil nu. Så jeg er superinteresseret i at høre, hvad DU som medlem af DM Kommunikation går rundt og drømmer om, at vi skal gøre for dig og for faget.
Jeg glæder mig til at møde dig ude i den virkelige verden eller i min indbakke chn@dm.dk.
Cathrine
Forperson for DM Kommunikation