Spring menu over

AI: 4 OBS-punkter i samarbejdet med bureauer

Uffe Jørgensen Odde
Del artikel:

Kommagasinet har bedt advokat Peter Lind Nielsen, der er specialist i IT-ret, om at pege på de vigtigste forhold, man bør være opmærksom på, når man samarbejder med eksterne, der anvender AI-værktøjer.

ed den kunstige intelligens’ gennembrud melder der sig nye områder, som virksomheder skal være særligt opmærksomme på, når de for eksempel samarbejder med eksterne bureauer.

Det forklarer Peter Lind Nielsen, der er managing associate hos advokatfirmaet Bech Bruun og specialist i IT-ret.

“Min umiddelbare vurdering er, at de største virksomheder har styr på det, men min fornemmelse er, at der er mange SMV’er, der ikke er så opmærksomme på det. Det er også i de virksomheder, der er de fleste IT-sikkerhedsmæssige udfordringer,” siger han.

Den udbredte brug af især generativ kunstig intelligens kan – hvis ikke de nødvendige spilleregler er sat op for brugen – føre til risiko for brud på datasikkerheden og fortroligheden. Det kan medføre alvorlige konsekvenser, såsom erstatningsansvar og brud på persondatareglerne.

Min fornemmelse er, at der er mange SMV’er, der ikke er så opmærksomme på det

Peter Lind Nielsen, managing associate, Bech Bruun

Bør sikre sig

Mens virksomheder tidligere kunne lægge en lang række opgaver hos eksterne bureauer uden at skulle bekymre sig om ret meget andet end det færdige produkt, er det i dag vigtigt at interessere sig mindst lige så meget for vejen til slutproduktet. Årsagen er, at virksomheder bør sikre sig, at de data, som bureauet arbejder med, ikke havner de forkerte steder.

Den risiko er blevet større i takt med, at internettet flyder over med let tilgængelige AI-værktøjer, der kan lave alt fra PowerPoints til dybe dataanalyser.

Derfor opfordrer Peter Lind Nielsen til, at virksomheder sammen med deres samarbejdspartnere kortlægger, hvordan data – både de bløde og hårde – håndteres og opbevares og ikke mindst aftaler, hvilke data der må bruges i hvilke AI-værktøjer, så man sikrer, at fortrolige oplysninger ikke kompromitteres.

“Det forudsætter, at den virksomhed, der bruger eksterne partnere, selv har en politik på området – og det kræver, at bureauet eller samarbejdspartneren er transparent om måden, der bliver arbejdet på,” siger Peter Lind Nielsen. ●

Stod bag AI-kampagne:
Stiller krav om sikre løsninger

Hvis vi i dag skulle ud og entrere med et bureau til en større kampagne, ville vi sikre os, at det agerer på enterpriseløsninger, lyder det fra Tech
og AI Manager i VisitDenmark.

Hos VisitDenmark er både kravet og forventningen til eksterne samarbejdspartnere, at organisationens interne regler for brug af AI-værktøjer følges: Det fortæller turismeorganisationens Tech og AI Manager, Michael Johansen.

“Når vi samarbejder med eksterne partnere, så skrives det ind i aftalen, at der skal være styr på sikkerhed, databeskyttelse, hvilke sprogmodeller der eventuelt skal bruges, og hvilke regelsæt der skal følges,” siger han.

Kendt for AI-kampagne

VisitDenmark har tidligere vakt opsigt med en PR-kampagne, hvor kunstig intelligens stod bag manuskriptskrivningen og det visuelle udtryk.

I kampagnen kunne man blandt andet opleve Mona Lisa forklare, ’at stå i kø i timer, bare for at se mig, er ikke ligefrem den mest spændende måde at bruge din ferie på.’

Kampagnen blev født, da sprogmodellerne var på et andet stadie, forklarer Michael Johansen, der ville gribe det anderledes an i dag.

På daværende tidspunkt blev materiale, der blev lagt ind i sprogmodeller, også brugt til træning af dem.

”Det ville vi ikke gøre i dag,” siger Michael Johansen.

Han fortsætter:
“Men det løste sig, da de betalte løsninger – enterpriseløsningerne – blev lanceret.”

Selvom VisitDenmark ikke bygger kampagner på – eller håndterer – personhenførbare data, så er der alligevel masser af indsigter, tal, analyser og nedskrevne strategier, som ikke skal lægges ind i gratis AI-værktøjer.

“I vores egen analyseafdeling har vi for eksempel rimelig strenge regler. Man må ikke smide alle datasæt ind i gratis værktøjer, så det indgår i træningen af modellerne,” siger Michael Johansen.

Lorem ipsum dolor sit amet

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer sodales et nulla a bibendum. Aliquam eu dapibus ante, sit amet interdum arcu. Morbi scelerisque et urna nec consequat. Duis egestas dolor non arcu malesuada tempor.

Læs mere

Lorem ipsum dolor sit amet

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer sodales et nulla a bibendum. Aliquam eu dapibus ante, sit amet interdum arcu. Morbi scelerisque et urna nec consequat. Duis egestas dolor non arcu malesuada tempor.

Læs mere

Lorem ipsum dolor sit amet

Morbi venenatis, tortor sed sodales accumsan, est nisi posuere enim, ut vestibulum lectus felis nec nisl. Donec non maximus augue, et accumsan purus. Suspendisse elit lorem, tincidunt scelerisque elit sed, efficitur gravida tellus. Sed ac mi vitae nunc auctor fringilla pulvinar at risus. Quisque eget mauris ut erat condimentum tincidunt. Integer eu felis urna. Pellentesque eu lacus in quam pharetra placerat id quis metus. Integer auctor tristique vestibulum. Cras venenatis elit leo, ut ullamcorper dolor hendrerit eget.

Læs mere

Lorem ipsum

Morbi venenatis, tortor sed sodales accumsan, est nisi posuere enim, ut vestibulum lectus felis nec nisl. Donec non maximus augue, et accumsan purus. Suspendisse elit lorem, tincidunt scelerisque elit sed, efficitur gravida tellus. Sed ac mi vitae nunc auctor fringilla pulvinar at risus. Quisque eget mauris ut erat condimentum tincidunt. Integer eu felis urna. Pellentesque eu lacus in quam pharetra placerat id quis metus. Integer auctor tristique vestibulum. Cras venenatis elit leo, ut ullamcorper dolor hendrerit eget.

Læs mere

Seneste artikler

Læs alle artikler

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje