8 AI-veje til bedre nyhedsbreve
Der er mange muligheder for at give nyhedsbrevet et boost. Vi har bedt to eksperter give deres bedste råd.
At skabe nyhedsbreve, der virkelig fanger læsernes interesse og behov, kan være en udfordring.
Det kan de fleste k-folk nok godt skrive under på.
Men hvordan kan kunstig intelligens hjælpe i forhold til indholdsoptimering og segmentering til timing og prædiktive analyser?
Kommagasinet har bedt Jeppe Klitgaard Stricker, der er AI-rådgiver, og administrationschef ved Aalborg Universitet, og Casper Ackermann, der er Managing Partner hos Ackermann, om at dele deres bedste tip til, hvordan k-folk kan optimere eller automatisere nyhedsbrevet ved hjælp af AI-værktøjer.
Intelligent segmentering
Brug AI-systemer som Salesforce eller Segment til at opdele abonnentlister i mere sofistikerede og dynamiske segmenter baseret på adfærd, interesser og engagement. Dette muliggør mere målrettede kampagner og kan automatisk tilpasse indhold og frekvens til forskellige segmenter for at optimere dine resultater.
- Jeppe Klitgaard Stricker, cand.mag., MBA og AI-rådgiver
Automatiseringsflows
Flows centreret omkring Zapier og med ChatGPT og forskellige mailklienter er værd at afprøve, hvis du virkelig vil automatisere. Det tager lidt tid at sætte op, og der er brug for sproglig kvalitetskontrol, men hvis du har en vis volumen kan det formentlig give værdi i dit K-setup.
- Jeppe Klitgaard Stricker, cand.mag., MBA og AI-rådgiver
Prædiktiv analyse for afsendelsestidspunkt
Brug AI-baserede værktøjer (for eksempel i MailChimp) til at analysere, hvornår hver enkelt abonnent er mest tilbøjelig til at åbne og interagere med nyhedsbreve. Med individuelt automatiserede afsendelsestidspunkter kan du markant øge den overordnede kampagneeffektivitet.
- Jeppe Klitgaard Stricker, cand.mag., MBA og AI-rådgiver
Optimering af emnelinjer
AI-apps som Phrasee, Persado og Atomic AI kan generere og teste forskellige emnelinjer. Maskinlæring kan forudsige, hvilke formuleringer der har størst sandsynlighed for at blive åbnet baseret på historiske data og aktuelle trends. Dette kan forbedre dine åbningsrater og dermed nyhedsbrevets overordnede effektivitet.
- Jeppe Klitgaard Stricker, cand.mag., MBA og AI-rådgiver
Formfuldendt tekstproduktion
Claude.ai er i udgangspunktet en bedre dansksproget AI-kommunikatør end ChatGPT. Jeg har brugt Claude i mere end et år, og den skriver væsentlig bedre ortografisk og stilistisk dansk. Med Claude 3.5 Sonnet kan du i den betalte udgave uploade tidligere succesfulde kampagner og skabe nye, der minder om. Prøv den før din kollega.
- Jeppe Klitgaard Stricker, cand.mag., MBA og AI-rådgiver
ChatGPT som analyse-makker
Du kan benytte AI og lignende til meget mere. E-mailmarketingplatforme i dag tillader, at du kan trigge e-mails baseret på predictive analytics og forudsigelser. Du kan trække data ud af din e-mailmarketingplatform og bede ChatGPT lave analyser på dataen. Du kan få Alvas.ai til at generere tekster til dine automatiske e-mailserier og meget mere.
- Casper Ackermann, Managing Partner, Ackermann
Hvad driver output - og hvad er bare for sjov?
Mange sidder i disse dage og forsøger at tænke AI ind i alt, hvad der sker. Og det kan være ganske fint at gøre sig de overvejelser. Men nogle gange er det simpelthen ikke det værd, primært fordi den teknologi, man forsøger at tænke ind i en proces omkring sin e-mailmarketing, ikke er god nok endnu og dermed ikke kan bidrage med det ønskede output. Kig i stedet på, hvad I i dag gør, og se på, hvor I reelt mener, at for eksempel ChatGPT kan bruges til at løfte noget output – enten i form af sparet tid eller forbedrede resultater. Lad være med at gøre noget bare fordi det er moderne, og fordi I kan.
- Casper Ackermann, Managing Partner, Ackermann
Forretningen først og så teknologien
Det handler om, at man som e-mailmarketeer først skal forstå den forretning, som man arbejder i eller på. Hvordan ser brugerrejsen ud? Hvilke datapunkter har vi på vores brugere? Hvilke dele af brugerrejsen skal understøttes med flows, og hvordan skal vi bruge kampagne-e-mails til at drive engagement på tværs af forskellige segmenter? Dette er blot nogle af de spørgsmål, som man skal kunne svare på. Og på den baggrund bør man så spørge sig selv om, hvor AI og AI-værktøjer kan benyttes og til hvad.
- Casper Ackermann, Managing Partner, Ackermann