Spring menu over

Seks seje kommunikationsprofiler: Sådan bruger de deres kommunikationsuddannelse

Pauline Bülow, Kongsted & Grønne
Del artikel:

Mød seks seje og vidt forskellige kommunikationsprofiler, som fortæller om deres rejse til det job, de har nu, og hvordan de bruger deres kommunikationsuddannelse i deres arbejde.

Christian Brandt

Hvilken kommunikationsuddannelse har du?
Jeg har en bachelor (BA) i Interkulturel Markedskommunikation fra 2019 og en cand.merc.(kom.) i Erhvervsøkonomi og Virksomhedskommunikation fra 2021, begge erhvervet hos Copenhagen Business School (CBS).

Hvilket job har du nu?
Jeg har for nylig skiftet job til Pleo, hvor jeg arbejder som Email Campaign Specialist. Her kombinerer jeg min viden om teknologi, markedsføring og kommunikation til at planlægge og gennemføre strategisk kommunikation til både potentielle og eksisterende kunder hos Pleo.

Fortæl kort om din vej dertil
I løbet af mit første år på bacheloren havde jeg personaleansvar for logistikafdelingen i Just Eat, og senere kom jeg i praktik i marketingafdelingen. På min kandidatuddannelse ønskede jeg at arbejde mere fokuseret med kommunikation, og jeg fik et job hos Holm Kommunikation. Mit første job som nyuddannet var hos e-sportorganisationen Astralis. Her fik jeg ansvaret for tre hovedområder i virksomheden: e-mailmarketing, hjemmesideudvikling og digital marketing for underbrandet Astralis Nexus. Mit ønske om at specialisere mig yderligere førte mig til jobbet hos den danske techgigant, Pleo, hvor jeg har arbejdet siden den 1. maj i år.

Hvordan bruger du din kommunikationsuddannelse i dit nuværende arbejdsliv?
Grundlæggende har jeg lært at anvende en videnskabelig tilgang, når jeg skal argumentere for nye forslag og forbedringer i mit nuværende arbejde. Når man arbejder med massekommunikation, uanset om det er gennem betalt eller e-mailmarketing, er det altid en god ide at teste forskellige varianter for at finde ud af, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Min uddannelse har hjulpet mig med at identificere svagheder i sådanne tests med at skelne mellem korrelation og kausalitet, og med at sikre, at jeg kun tester én variabel ad gangen. På uddannelsen har jeg lært at forstå og påvirke forbrugeradfærd på nye måder. Overordnet set har de mange præsentationer og skriftlige opgaver også styrket min sproglige sikkerhed og mine præsentationsevner.

Maya Marckmann

Hvilken kommunikationsuddannelse har du?
Jeg har en bachelorgrad i Medievidenskab fra SDU i 2017 og en kandidatgrad i Digital Design & Kommunikation fra IT-Universitetet (ITU) i København i sommeren 2019.

Hvilket job har du nu?
Jeg er ansat som Content Manager hos Warner Bros. Discovery, hvor mit primære fokus på nuværende tidspunkt er at drive streamingtjenesten discovery+ og optimere platformen.

Fortæl kort om din vej dertil
En studiekammerat fra ITU skaffede mig et studiejob hos Warner Bros. Discovery, og så er jeg simpelthen blevet hængende lige siden. Jeg begyndte i PR- og presseafdelingen, men er siden rykket over til streaming.

Hvordan bruger du din kommunikationsuddannelse i dit nuværende arbejdsliv?
Jeg bruger en hel del af de værktøjer, jeg har med fra min uddannelse. Både når jeg står over for mere tekstlige opgaver, såsom at forberede præsentationer af resultater, men også når jeg skal finde den helt gode vinkel til vores nyeste indhold på discovery+. Jeg gør især meget brug af det, jeg lærte på ITU omkring idegenerering, testning og brugeroplevelser, da en stor del af mit job handler om at få nye ideer og teste dem for at se, hvordan (og om) brugerne reagerer på ændringerne.

Lukas Lindegaard Vinum

Hvilken kommunikationsuddannelse har du?
Jeg har opnået en cand.comm. i Kommunikation og Virksomhedsstudier fra Roskilde Universitet, som jeg fuldførte i januar 2022. Mit speciale fokuserede på autentisk kommunikation.

Hvilket job har du nu?
Jeg er ansat som PR- og Kommunikationskonsulent hos Essencius. Her fungerer jeg som konsulent for en mangfoldig kundegruppe indenfor Fast-Moving Consumer Goods- (FMCG) og livsstilssektoren. Mit arbejde omfatter udvikling og implementering af PR-strategier, kampagner, events og lignende.

Fortæl kort om din vej dertil
Jeg har altid gerne ville lave alt. Derfor har jeg også brugt min studietid på en masse forskelligt arbejde ved siden af studiet. Det har blandt andet været som studieambassadør, freelance copywriter for tøjmærket forét og liveskribent hos Ekstra Bladet Sport. Da jeg blev færdiguddannet, var jeg et smut forbi Red Bull, inden jeg startede hos Essencius. Her har jeg siddet med kunder som Coca-Cola, Electrolux, Ooni Pizza Ovens med mere. Det er helt naturligt for mig at sidde med en bred portefølje af kunder og arbejdsopgaver, da jeg altid har vidst, at bureaubranchen skulle danne grobund for min karriere i kommunikation.

Hvordan bruger du din kommunikationsuddannelse i dit nuværende arbejdsliv?
Min tid på Roskilde Universitet har gjort mig til et barn af problemorienteret projektlæring. Det gør, at jeg altid kan identificere problemet, når jeg modtager opgaver fra kunden. Roskilde Universitet er kendt for gruppearbejdet. Det bruger jeg i de forskellige teams, som jeg arbejder i. Desuden har jeg en solid erfaring indenfor strategisk kommunikation på min uddannelse, hvor jeg har omsat teoretisk viden til praktisk anvendelse og budskabsformidling i den virkelige verden. Mine valgfag og projekter indenfor kommunikation har yderligere bidraget til at forme min PR-profil, med særligt fokus på autentisk kommunikation.

Anders Bram Møller Jensen

Hvilken kommunikationsuddannelse har du?
Jeg er uddannet cand.ling.merc. fra CBS i 2014 med et par valgfag i kommunikation. Jeg læste amerikanske studier og skrev speciale i politik. Her lærte jeg først og fremmest at skrive bedre, mere detaljeret og nuanceret.

Hvilket job har du nu?
Jeg er ansat som kommunikations- og marketingmedarbejder hos det kreative marketingbureau MediaK på Frederiksberg.

Fortæl kort om din vej dertil
Før jeg startede på min kandidatuddannelse, var jeg praktikant hos Wonderful Copenhagen og det gamle citybrandprojekt Open Copenhagen. Her fik jeg et tidligt indblik i, hvad sociale medier kan bruges til, og hvordan kommunikation i det hele taget kan gøre andre processer lettere. Jeg startede i MediaK i 2017 som praktikant, da vi stadig var et ungt startupbureau. Vi er et bureau, der arbejder med virksomheder, som i bund og grund har brug for en bedre fortælling. Vi er vokset en hel del siden de ’gamle’ dage, og det har været en fantastisk rejse sammen med gode mennesker, som jeg værdsætter højere end blot som kolleger.

Hvordan bruger du din kommunikationsuddannelse i dit nuværende arbejdsliv?
Jeg har lært både fra kolleger og på autodidakt facon hen ad vejen. Det giver mig lidt kant, tror jeg. For mig handler det om min kundes kunde, før det handler om min kunde. Hvordan foregår den personlige rejse fra opmærksomhed til handling? Som en moderne og alsidig kommunikations- og marketingmedarbejder rummer min jobbeskrivelse lidt af hvert. Jeg arbejder med tekstforfatning, digital annoncering, strategisk kampagnearbejde, e-mailmarketing og en række supportopgaver.

Tina Sørensen

Hvilken kommunikationsuddannelse har du?
Jeg er uddannet cand.ling.merc. i International Markedskommunikation og PR (tysk) fra Aarhus BSS, Aarhus Universitet 2012. Forud for kandidaten tog jeg en bachelor i Engelsk og Tysk Erhvervssprog på det daværende Handelshøjskolen, Aarhus.

Hvilket job har du nu?
I dag arbejder jeg som International E-Marketing Coordinator hos SAMSON AGRO A/S i Viborg. I jobbet er jeg primært ansvarlig for online marketing og kommunikation.

Fortæl kort om din vej dertil
På bacheloruddannelsen var jeg ERASMUS-udvekslingsstuderende i ét semester, og på kandidatuddannelsen var jeg i 12 måneders praktik i handelsafdelingen på Generalkonsulatet i Hamborg, Tyskland. Under min praktik på Generalkonsulatet i Hamborg fik jeg virkelig øjnene op for mulighederne i brancher, jeg aldrig havde hørt om eller overvejet tidligere. Da jeg havde afsluttet studiet i Aarhus, kom jeg i 2012 først til en virksomhed i Holstebro, som arbejdede med miljøteknologi til landbruget. Det endte med at blive til godt fem år i den virksomhed, hvor jeg arbejdede bredt med eksport: salg, markedsføring og kommunikation.

Hvordan bruger du din kommunikationsuddannelse i dit nuværende arbejdsliv?
Da jeg arbejder i en international virksomhed med nære kolleger i både Frankrig, Tyskland og Polen, bruger jeg mine fremmedsprog engelsk og tysk dagligt. Jeg har også altid kommunikationsmodellen med mig. Hvem er afsender, hvem er modtager, hvad er indholdet, og i hvilken kontekst indgår vi og det i? Indenfor vores branche kan vi ofte komme til at tage ting for givet, som ikke kan oversættes 1:1, når vi præsenterer vores løsninger for kunder i udlandet. Så det her med at have evnen til at sætte sig i modtagers sted og kende til de kulturelle og strukturelle forskelle, der kunne være og dermed lande et sted med kommunikationen, hvor den bliver godt modtaget, er i hvert fald noget ret centralt, jeg har taget med mig.

Jonas Damholt

Hvilken kommunikationsuddannelse har du?
Jeg har en bachelor i Film- og Medievidenskab fra Københavns Universitet (KU), og så tog jeg derefter kandidatuddannelsen i Medievidenskab og blev færdig i 2014. Jeg valgte nogle tilvalg, som tonede uddannelsen i retning af noget mere kommunikationsfagligt, men shoppede stadig lidt rundt efter, hvilke tilvalg der virkede interessante i øjeblikket.

Hvilket job har du nu?
Jeg sidder som Nordic Communication Manager hos spilfirmaet Ubisoft.

Fortæl kort om din vej dertil
Sideløbende med min kandidatuddannelse havde jeg studiejob på Kræftens Bekæmpelses Solkampagne. Da mit speciale var afleveret, startede jeg som PR Specialist i en lille app-startup, Brain+, hvor jeg blev kastet ud på mere eller mindre dybt vand i forhold til at drive PR og kommunikation. Derefter fik jeg job på et lille kommunikationsbureau, Kudos, hvor jeg arbejdede i fem år som konsulent/rådgiver for virksomheder som Apple, F-Secure og SYBO. Da muligheden så bød sig for at prøve at komme om på den anden side af bordet og sidde på kundesiden, så greb jeg den og sidder altså nu som Communication Manager for det nordiske marked for spilfirmaet Ubisoft.

Hvordan bruger du din kommunikationsuddannelse i dit nuværende arbejdsliv?
Jeg famlede en anelse rundt i løbet af min studietid for at finde ud af, hvad jeg egentlig ville efter mit speciale. Så min fagoversigt fra mine år på universitetet er også en ret blandet omgang. Det skiftede fra semester til semester. Jeg har altid kunnet noget med ord og med at bygge relationer, så stille og roligt kunne jeg godt se, at kommunikation i et eller andet omfang skulle være mit fokus. Ikke mindst fordi mine skriftlige evner blev forbedret markant under min studietid, takket være de mange skriftlige opgaver.

Seneste artikler

Læs alle artikler

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje