Spring menu over

Hvad gør teknologi ved demokratiet?

Valgplakater til Europaparlamentsvalget 2024 foran Christiansborg. Thomas Rasmussen/Gonzalesphoto/Ritzau Scanpix.

Af Regner Hansen
Del artikel:

Digital Democracy Centre på Syddansk Universitet skal undersøge krydsfeltet mellem digitalisering og demokrati. for hvad betyder f.eks. kunstig intelligens og sociale medier for vores demokrati?

I automatiserede telefonopkald til mange tusinde vælgere i den amerikanske delstat New Hampshire opfordrede en AI-genereret stemme, der til forveksling lød som præsident Joe Bidens uden at være det, til at undlade at stemme ved Demokraternes primærvalg. Dette til trods for, at Biden tilhører dette parti og genopstiller for partiet til november.

Kunstig intelligens (AI) vinder hastigt frem, og gør det blandt andet muligt at manipulere billeder, videoer og lydoptagelser, så de fremstår ægte, såkaldte deepfakes. Det kan selvsagt være problematisk, når de bruges i en valgkamp. Men det er langt fra den eneste udfordring, demokratiet står over for midt i den digitale udvikling.

Digital Democracy Centre på Syddansk Universitet er et tværfagligt forskningscenter, hvis mission netop er at undersøge, hvad der sker i mødet mellem digitale teknologier og vores demokratiske samfund.

Claes de Vreese, professor og leder af centret, som blev etableret i september 2021, understreger, at kunstig intelligens grundlæggende giver yderligere muligheder for manipulation.

- Tilfældene af manipulation i år har dog ikke været graverende, der er ikke vendt op og ned på valgresultater, og demokratierne står stadig. Men på den anden side har der været en vis brug af deepfakes-teknologi i forbindelse med flere valg, der er med til at rykke ved forhold, der har med valgintegritet at gøre. Målet kan være at svække folks tillid til valgprocessen, sprede misinformation om valgformalia og så tvivl om politiske modstanderes troværdighed, siger han.

Folk skal fortsat være i stand til at træffe frie og selvstændige beslutninger.

Lena Frischlich, der er lektor og med i centerledelsen, siger, at en af centrets opgaver netop er at hjælpe folk til at navigere i den nye medievirkelighed på en kompetent måde.

- Det skulle gerne være sådan, at folk fortsat er i stand til at træffe frie og selvstændige beslutninger. Informationsmængden online er voksende. Der vil altid være dumme udsagn i mængden, for sådan er det i et pluralistisk samfund, men selv hvis andelen af misinformation er konstant, vil mængden af misinformation således stige. Og nu er kunstig intelligens kommet til. Det giver en risiko for, at folk begynder at undgå nyheder, fordi de føler at blive overvældet af historier om dårligdomme. Og det er skidt for demokratiet, fastslår Lena Frischlich.

Centret består foruden af ledelsesgruppen af 15 unge forskere, ph.d.-studerende og postdocer. Hertil kommer cirka 35 personer fra forskellige institutter på Syddansk Universitet, som er med i centret, fordi de arbejder med beslægtede emner.

Centret har en vifte af forskningsprojekter, som i emner spænder fra deepfakes og fake news/faktatjek - over mekanismerne på sociale medier og præcisionspåvirkning af vælgere - til digitalisering af medieplatforme samt kunstig intelligens i journalistik og i jura. Digitalt demokrati i transitioner og kriser er det nyeste emne.

Claes de Vreese, professor og leder af Digital Democracy Centre

Et behov for evidens

Oprettelsen af Digital Democracy Centre udsprang af drøftelser på Syddansk Universitet om, hvordan digitale teknologier grundlæggende påvirker demokratiske institutioner - valgkampe, partier, den demokratiske samtale, medier og nyheder - og at der manglede et sted til at undersøge det.

- Meget af debatten om krydsfeltet mellem det digitale og samfundet er baseret på antagelser. Vi vil gerne skaffe viden og dokumentation og tilvejebringe et mere solidt grundlag, siger Claes de Vreese.

Hans ekspertise er politisk kommunikation, og han blev ansat til at udvikle centret fra bunden.

Centret kom fra start takket være øremærkede midler fra Syddansk Universitet, men på længere sigt skal centret være selvfinansierende gennem projektbevillinger og undervisningsprogrammer.

Det første skridt kunne bestå i at indføre de samme love og regler i online-verdenen, som der er i offline-verdenen.

Et ønske om flere perspektiver

- Der har hele tiden været et ønske om, at centret skulle være et interdisciplinært forskningscenter, der kunne bringe folk med forskellige tilgange og en iboende nysgerrighed sammen, siger Claes de Vreese.

Han bliver suppleret af Lena Frischlich, som Digital Democracy Centre rekrutterede i 2023. Hun er tysker og har en baggrund i psykologi og kommunikationsvidenskab.

- Det gælder især om komplekse problemer, at jo flere perspektiver der er på tingene, desto større er chancerne for at forstå, hvad en indsats kan føre til. Vi håber at kunne sammenkæde forskellige udviklinger - den teknologiske innovation, der går hurtigere og hurtigere, og hvor AI er seneste skud, og samfundsmæssige forandringer og udformning af politik og lovgivning, der går langsomt og skal sikre stabilitet i generationer fremover, siger hun.

- Vi forsøger at finde mønstre, der rækker ud over de enkelte begivenheder og forandringer, så politikere og borgere bliver bedre rustet til at forholde sig til det, siger Lena Frischlich.

Magten over sociale medier

Et af Digital Democracy Centres fokusområder er de store techselskabers magt og sociale mediers betydning.

- Vi befinder os i en historisk fase, hvor vi er nødt til at tænke på techselskaberne som kritisk infrastruktur, fordi de er kolossalt store, og de er centrale i vores informationsøkosystem. Øvelsen består i at få selskaberne til at efterleve en række basale regler. Det første skridt er enkelt og kunne bestå i at indføre de samme love og regler i online-verdenen, som der allerede er i offline-verdenen, siger Claes de Vreese.

Det er store techselskaber, som driver de dominerende sociale medier. Og Lena Frischlich vurderer, at disse platforme hverken er entydigt gode eller onde. Sociale medier kan være med til at demokratisere den offentlige samtale - især i lande med begrænsede muligheder for folkelig deltagelse i politiske beslutninger. På den anden side er algoritmerne på de sociale medier med til at favorisere skarpe, følelsesladede synspunkter og bekræfte brugere i deres eksisterende præferencer.

- Vi vil gerne forstå, hvordan der kan skabes godartede sociale platformsmiljøer, siger Lena Frischlich og nævner, at Digital Democracy Centre indleder et forskningsprojekt om emnet til efteråret.

Lena Frischlich, der er lektor og med i centerledelsen Digital Democracy Centre på Syddansk Universitet.

Fremme af vidensudveksling

Digital Democracy Centre har fra foråret i år føjet et fellowprogram til staben af egne forskere og netværket blandt akademisk personale på Syddansk Universitet. Hensigten er at understøtte, at centret bliver tilført viden fra uden for universitetet, og at centret også kan sende viden ”ud at arbejde” i samfundet.

Gæsteforskerne udvælges på baggrund af deres projektideer. Forskningsforløbet kan vare fra få uger til et år. Det er også fleksibelt, hvilken form udbyttet af forskningen skal tage.

I øjeblikket er der 11 fellows. Ni er akademikere, og hertil kommer en journalist og en kommunal embedsmand.

Fellowprogrammet skyldes støtte fra TrygFonden, der rækker fem år frem.

- “Gæsterne” kommer fra den virkelige verden, og hos os får de adgang til eksperter og netværk og muligheden for feedback, som deres arbejdssted måske ikke ville kunne levere. Vi håber, at de bagefter er med til at sprede kendskabet til vores forskningsresultater og derved bliver ambassadører for centret, siger Claes de Vreese.

Han tilføjer som en åben opfordring, at næste frist for ansøgninger er den 2. september.

To projekter fra Digital Democracy Centre

Digitalt vandmærke - bekræfter autenticitet

Mange nyheder bliver ikke læst på udgiverens platform, men på sociale medier eller i e-mails, fordi de bliver delt. Og så kan det være svært at vide, om nyheden faktisk stammer fra den angivne udgiver.

Johanna Eggers, ph.d.-studerende på Digital Democracy Centre, er sammen med en kollega ved at udvikle et digitalt vandmærke, som er tænkt til brug på anerkendte nyhedskilders artikler. Derved bliver nyhedernes autenticitet bekræftet.

- Det handler ikke om, hvorvidt informationerne er troværdige. Det drejer sig om, hvorvidt informationerne er reelle i den forstand, at de kommer fra en anerkendt nyhedskilde. Behovet er der, for forfalskede nyheder kan være ret sofistikerede. Der findes meget disinformation og misinformation i nyhedsmængden, siger Johanna Eggers.

Hun ser vandmærket som et supplement til faktatjek, som efter hendes opfattelse er en udmærket foranstaltning, men det er umuligt at tjekke samtlige nyheder.

- Det er vores håb, at vandmærket kan hjælpe folk til at navigere mellem informationerne på internettet, siger hun.

Johanna Eggers er for tiden ved at teste på et udsnit af brugere, hvad tilstedeværelsen af et vandmærke gør ved tilbøjeligheden til at læse visse nyheder frem for andre. Ændrer det nyhedsforbruget? Her anvender hun blandt andet et øjenbevægelsesstudie.

Hun og kollegaen, som står for programmeringen, laver også undersøgelser med henblik på at beslutte vandmærkets udseende og placering.

Planen er, at vandmærket - ud over at kunne bruges på hele nyhedsartikler - kan anvendes på tekstuddrag og på billeder. På den måde bliver det et våben i kampen mod fake news og deepfakes.

Kunstig intelligens kan øge den digitale kløft

Der er store uddannelsesmæssige og aldersmæssige forskelle i den danske befolkning i forhold til brug af digital teknologi og forståelse af denne teknologi. Det viser en måling blandt over 1.300 personer, som tilsammen udgør et repræsentativt udsnit af befolkningen. Undersøgelsen er udført af videnskabelig assistent på Digital Democracy Centre Mia Stenbro Lorenzen sammen med kolleger. 

- Jo yngre og jo bedre uddannelse, desto flere kompetencer, siger Mia Stenbro Lorenzen. Hun tilføjer, at konklusionen næppe er overraskende, men nu er tingene dokumenteret.

Undersøgelsen omfatter også brugernes sikkerhedsadfærd, og her er ældre faktisk de mest påpasselige, når de er online, oplyser hun. Målingen fokuserer blandt andet på, hvordan folk forholder sig til cookies, passwords og brugerbetingelser.

En nyere måling, som hun også har medvirket til, tyder på, at den digitale kløft øges, efterhånden som kunstig intelligens vinder indpas. Unge, højtuddannede og mænd har således størst indsigt i AI - det er præcis de samme kategorier i befolkningen, der har de fleste generelle digitale kompetencer.

- Med generativ kunstig intelligens kan der blive lagt endnu et lag oven på de eksisterende digitale uligheder. For det er de grupper, som i forvejen er digitalt udsatte, der har svært ved at forstå og bruge AI, siger Mia Stenbro Lorenzen.

Samme rapport viser, at danskerne er mest positive over for AI i forbindelse med vækst, innovation og kreativitet. Hovedparten er skeptiske, hvis AI bruges i velfærdssystemet. Og langt de fleste danskere er negative, når det gælder AI’s indflydelse på medier, valghandlinger og politikførelse.

Interesserer du dig for data, IT, AI og den digitale omstilling?

Så markér feltet "DM Digi" på Mit DM, så får du alt det DM laver på området - artikler, arrangementer, netværkstilbud m.m. 

Seneste artikler

Læs alle artikler

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje