Spring menu over

Undgå digital stress

I bogen Digital stress på arbejdspladsen - En håndbog for ledere og medarbejdere, skriver forfatterne Raluca A. Stana og Hanne Westh Nikolajsen bl.a. om, hvordan den digitale stress kan bunde i flere ting. Foto: Elisa Ventur/Unsplash

Af Regner Hansen
Del artikel:

To forskere fra RUC og ITU kommer i ny bog med konkrete anbefalinger til at mindske digital stress.

I mange job er der mere end 20 systemer, apps og andre digitale redskaber involveret i opgaveløsningen. Og vores samfund er blevet teknocentreret med en meget positiv tilgang til, hvad digital teknologi kan udrette i organisationer og virksomheder. Parallelt kan der være urealistiske forventninger fra ledelsen - og i visse tilfælde også kolleger - til, hvad den enkelte kan opnå med digital teknologi. 

Det forklarer fremkomsten af digital stress, hvis man spørger adjunkt på Roskilde Universitet (RUC) Raluca A. Stana og lektor Hanne Westh Nikolajsen fra IT-Universitetet (ITU), der har skrevet bogen Digital stress på arbejdspladsen, der er baseret på deres fælles videnskabelige arbejde om it i en organisatorisk kontekst. 

Forfatterne gør i bogen op med, at digital stress er et individuelt ansvar. De mener, det er vigtigt at medtage en social forståelse, af hvad der sker på arbejdspladsen, og at se på stress i dynamikken mellem den enkelte og omgivelserne, mellem medarbejderne og organisationen.

Ligesom de i bogen også peger på flere sammenhænge mellem digitalisering og digital stres: Noget er relateret til, at der kommer flere teknologier og øget kompleksitet. Desuden kan det være krav til mere registrering og højnet it-sikkerhed. Der kan også være ændringer i ens opgaver og arbejdets indhold og en anderledes fordeling af arbejdsopgaver. Endelig er der et ændret mindset - først og fremmest forventningen om grænseløse tilgængelighed 24/7, som de digitale muligheder skaber. 

Ni råd mod digital stress

1. Styr digital teknologi 

Hold jer gerne til ét primært online-kommunikationssystem. Tydeliggør ansvar i forhold til it-support og overvej decentral it-support. Kommunikér klart om opgraderinger og opdateringer. 

 

2. Kontinuerlig tillæring 

Inddrag medarbejderne i it-relaterede beslutninger og lyt her også til kritiske stemmer. Vær opmærksom på mulige negative konsekvenser af overgang til nye og/eller yderligere digitale teknologier. Sørg for opkvalificering og differentieret oplæring. 

 

3. Tid til implementering 

Anerkend at digitale systemer ikke er perfekte. Giv plads til at lufte frustrationer. Invitér til rapportering af fejl og mangler. Sørg for tilstrækkelig tid til implementering.  

 

4. Sørg for overblik 

Giv medarbejderne værktøjer til styring af arbejdsområde, arbejdsopgaver og overblik. Tilbyd medarbejderne træning i brugen af digitale kommunikationsplatforme. 

 

5. Plads til udsving i produktiviteten 

Vær opmærksom på, at integrationen af digitale teknologier påvirker medarbejdernes energi og arbejdsrytme.  

 

6. Rum til fordybelse 

Skab rum til fordybelse. Anvend markører til at angive medarbejderes tilgængelighed. Forstå og håndter distraktioner, for eksempel ved at indføre tidsblokke til at tjekke og besvare e-mails.  

 

7. Adskil teknologierne

Adskil arbejdslivs- og privatlivsteknologi. Respekter en opdeling af arbejdstid og fritid, herunder digital afkobling i løbet af arbejdsdagen og især i fritiden. 

 

8. Retningslinjer for tilgængelighed 

Anerkend behovet for hviletid i vidensarbejde. Bekæmp tilgængelighedskulturen ved blandt andet at etablere klare retningslinjer for tilgængelighed på arbejdspladsen. 

 

9. Kommuniker godt 

Understøt en afbalanceret kommunikationsmængde og en accept af rimelige responstider.  

 

Kilde: Raluca A. Stana og Hanne Westh Nikolajsen: Digital stress på arbejdspladsen - En håndbog for ledere og medarbejdere. Djøf Forlag, 2024 

Seneste artikler

Læs alle artikler

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje