Spring menu over
Dansk Magisterforening

Mange undervisere bruger PowerPoint - burde de lade være?

PowerPoint i undervisningen

"PowerPoint-præsentationen sender underviseren i skjul og bliver i praksis en slags sutteklud", mener Phillip Larsen, adjunkt ved HTX Roskilde. Kenn L. Hansen, retoriker med speciale i PowerPoint mener derimod, at det kan hjælpe: "Vi ved, at visualisering er et meget effektivt supplement til det talte ord".  Foto: Jens Panduro/Ritzau Scanpix

Af Lasse Højsgaard
Del artikel:

PowerPoint-slides er blevet fast inventar i auditorier og undervisningslokaler. Men skal man hellere holde sig til ren analog undervisning?

Nej , en visuel dimension øger forståelsen

Kenn L. Hansen, retoriker med speciale i PowerPoint, forfatter til bogen ‘Tænd – præsentationsteknik og PowerPoint i verdensklasse’.

Kenn L. Hansen

Don’t tell it – show it
Vi ved, at visualisering er et meget effektivt supplement til det talte ord. Hvis jeg taler om aktiekurser, der går op og ned, er det mere effektivt at kunne pege på en graf, der viser det. Det forbedrer simpelthen forståelsen hos modtagerne. Det kan også noget at tegne grafen på en tavle. Men jeg mener ikke, det kan konkurrere med en PowerPoint, hvor det står knivskarpt, og man kan bruge fotos og illustrationer som metaforer for det, man taler om.

Flere følelser i spil
PowerPoint – og andre former for audiovisuel facilitering af læringen – kan virke som følelsesmæssig stimulans. Hvis man skal fortælle om anden verdenskrig, er det åbenlyst, at et billede fra en koncentrationslejr vil kunne skabe en langt større følelsesmæssig påvirkning af publikum. 

Begrænsning giver balance
Det er vigtigt, at slideshowet understøtter underviseren og ikke omvendt. Paradokset er, at jo flere detaljer man har i sit slideshow, jo mere risikerer man at stå i baggrunden. Derfor er det vigtigt at balancere, for eksempel ved at bruge meget enkle slides eller måske slukke, mens man fremlægger mundtligt.

Illustration – ikke dokumentation
En PowerPoint-slide virker rigtig godt som illustrativt supplement. Men det går galt, hvis man begynder at skrive al mulig tekst, fordi det også skal kunne bruges som dokumentation. Jeg er lidt kritisk over for, at de studerende får præsentationen tilsendt. Et slideshow kan i hvert fald ikke være god undervisning og et godt notedokument på samme tid. 

Ja, PowerPoint stjæler nærvær og engagement

Philip Larsen, adjunkt ved HTX Roskilde og undervisningsassistent ved Aarhus Universitet. Forfatter til fagartiklen ’I projektorens skygge. Om problemerne ved PowerPoint-undervisning’.

Philip Larsen

Underviserens sutteklud
Når vi husker tilbage på en fantastisk lærer, er det som regel på grund af en smittende entusiasme, som kom til udtryk i den måde, læreren var i rummet på. PowerPoint-præsentationen sender underviseren i skjul og bliver i praksis en slags sutteklud.

Flere fokuspunkter belaster koncentrationen
Med en underviser og et lærred har du to fokuspunkter, og forskningen viser, at man bliver dårligere til at optage og bearbejde viden, hvis man hyppigt må skifte fokus mellem flere punkter. Det gælder særligt, hvis underviseren taler om noget andet end det, der står på sliden. 

PowerPoint øger læringsmålsstyring
PowerPoint går hånd i hånd med idéen om, at undervisning bare handler om at opnå nogle bestemte læringsmål. Projektoren oplyser det, de studerende skal vide, som de så kan terpe og sætte flueben ved. Det strider imod dannelsestanken om, at undervisning skal vække engagement, nysgerrighed og diskussion.

Demokratisk og social slagside
Vi har en demokratisk tradition for forsamlinger, hvor vi ser og lytter til hinanden – lige fra klassens time til politiske forsamlinger. Undervisningslokalet er et sted, hvor vi øver os i at være til stede og engagerede sammen. Men projektoren gør undervisningen til en biograf, hvor alle kigger på lærredet, og ingen interesserer sig for hinanden.