Rikke på efterskole
"Jeg har ikke haft det pædagogiske ledelsesansvar før, så det kommer til at udfordre mig", fortæller socialrådgiver og cand.mag. Rikke Hecker-Kristensen om sit nye job. Foto: Lars Bech
Socialrådgiver og cand.mag. Rikke Hecker-Kristensen har fået nyt job på Klintebjerg Efterskole. Hun har taget udfordringen op med at lede skolens pædagogiske arbejde med eleverne, der har særlige læringsforudsætninger som ADHD og Aspergers syndrom.
Jeg har altid arbejdet med børn og unge på kanten. Som socialrådgiver, støttekontaktperson og konsulent har jeg specialiseret mig i komplekse sociale og psykologiske problemer, som jo er et vilkår for stadig flere unge og deres familier. De seneste år har det især drejet sig om unge med selvskadende adfærd og svære spiseforstyrrelser.
Det lyder måske som en stor mundfuld, men jeg elsker mit arbejde, og unge mennesker er fantastiske at arbejde med. At se dem overvinde deres udfordringer og opleve succes – det giver en helt særlig mening. Deres energi og vilje til at udvikle sig er enormt inspirerende, og det er fedt at være en del af deres rejse.
I december fik jeg nyt job som specialpædagogisk afdelingsleder på Klintebjerg Efterskole på Nordfyn, og vi er en specialefterskole med et skarpt fokus på trygge rammer. Hvis du har ADHD og tonser rundt, så har du brug for faste strukturer. Derudover har vi små hold, fagene er overvejende praktiske, og vi er glade for naturen. Og så har vi et nærværende personale, der kan håndtere de udfordringer, eleverne har med sig. Det kan også dreje sig om at blive guidet i at begå sig i det sociale rum.
Efterskolen har ikke haft en specialpædagogisk afdelingsleder før, og vores forstander er også ny. Vi har heldigvis meget dygtige undervisere og en skolebestyrelse, som vi kan støtte os til, men idéen er, at bestyrelsen har ansat os til at sætte en ny retning og sikre en stabil udvikling de kommende år.
Jeg har ikke haft det pædagogiske ledelsesansvar før, så det kommer til at udfordre mig. Nu har vi startet en udviklingsproces, hvor jeg har ansvaret for elevernes trivsel og skal finde ud af, hvad det er for en pædagogik, vi skal udvikle, og hvor der måske kan være brug for et løft. Men jeg kommer med en solid faglig baggrund og erfaring i forhold til planlægning, udvikling og realisering af specialpædagogikken, så jeg er sikker på, at det nok skal blive godt.
Nyt job
Det akademiske arbejdsmarked er under konstant forandring, så hvor opstår de nye job, og hvad skal DM’erne arbejde med?
Det søger vi svar på i denne serie.