Spring menu over
Dansk Magisterforening

Fem typer faglig ensomhed som kan ramme dig i arbejdslivet

Faglig ensomhed

"Nogle mennesker kan trives i lang tid ved at være i deres eget selskab, mens andre har større behov for at være i nogle sociale sammenhænge," udtaler psykolog Annemette Hasselager.  Foto: Johner Images/Johner/Ritzau Scanpix

Guide
Af Majken Søndergaard Eliasen
Del artikel:

Føler du dig ensom på arbejdet? Det kan du sagtens gøre, selvom du befinder dig i en gruppe eller måske selv har valgt et liv, hvor du arbejder fra hjemmekontoret. Psykolog Annemette Hasselager forklarer, hvad arbejdsrelateret ensomhed er, og kommer med de bedste råd til at håndtere den.

At være ensom på arbejdspladsen er aldrig en bestemt slags ensomhed. Der findes forskellige årsager til, at følelsen opstår.
 "Det er en vigtig pointe at skelne mellem alenehed og ensomhed," udtaler psykolog Annemette Hasselager, der i sit arbejde beskæftiger sig med faglig ensomhed. 

"Alenehed er muligheden for at kunne være alene og samtidig føle sig værdsat som den, man er, og at føle en glæde og ro ved at være i selskab med sig selv," forklarer psykologen.

At være ensom er det modsatte. Vi føler os ensomme, når vi føler os uønsket afskåret fra kontakt med andre, eller når vi ikke føler os set eller værdsat. Du kan for eksempel sagtens føle dig ensom, selvom du er sammen med andre. 

"Nogle mennesker kan trives i lang tid ved at være i deres eget selskab, mens andre har større behov for at være i nogle sociale sammenhænge," udtaler Annemette Hasselager. 

Fem forskellige typer faglig ensomhed

Groft sagt er der fem forskellige typer af faglig ensomhed, man som akademiker typisk kan opleve: 

1. Den strukturelle ensomhed

Hvis du arbejder alene og ikke har kolleger, fordi du for eksempel er freelancer, kan strukturen omkring hverdagen medføre ensomhed. Der er ingen kantine, personalemøder, fælles kontor eller kolleger, der kan give fællesskab og socialt samvær. 

2. Den gruppebaserede ensomhed

En gruppe fordeler og projicerer ubevidst rollerne. Det kan være roller, der har en gran af sandhed i sig, for eksempel hvis du er den, der altid stiller kritiske spørgsmål, altid kerer dig om andre eller altid bliver syndebuk. Men den ubevidste rollefordeling kan betyde, at du ikke føler dig set som et helt menneske og dermed føler dig isoleret og ensom. 

3. Den rollebaserede ensomhed

Hvis du har en bestemt funktion eller profil på arbejdspladsen, der fastlåser dig i en grad, så du føler dig ensom. Det kan være, at du er den eneste akademiker eller den eneste biolog på en arbejdsplads fyldt med HK’ere, håndværkere eller ufaglærte. 

4. Den kontekstbaserede ensomhed

Den frihed og individualisering, vi nyder godt af i nutidens arbejdsliv, kommer med en pris. Kludetæppekarrierer, korte ansættelser og hyppige jobskift har deres fordele, men prisen kan være, at det i længden kan medføre en ensomhedsfølelse i arbejdslivet, fordi vi ikke hører til et sted. 

5. Lederens ensomhed

En leder er qua sin rolle mere ensom end de ansatte. Som leder kan du ikke dele dine følelser eller dit humør på samme måde som de andre eller deltage i socialt samvær på samme niveau som de andre. Det er en ensomhed, der kommer med jobbet.