Dansk Magisterforening

Akademikerbladet har fået nyt design

Af Troels Kølln
Del artikel:

Akademikerbladet har fået nyt design, og vi har forsøgt at gøre magasinet klassisk, enkelt og nemt at læse., skriver ansvarshavende chefredaktør Troels Kølln.

For et par år siden var min første opgave som chefredaktør for Akademikerbladet at indføre et radikalt anderledes bladdesign. Det udløste en mindre læserstorm.

Det viser sig, at der findes et utal af DM-medlemmer med specialviden om alt fra typografi og læsbarhed til grafisk design og trykketeknik. Og det viser sig, at de medlemmer også har et utal af kvalificerede holdninger til selvsamme.

Nu gør vi det igen.

Akademikerbladet har fået nyt design. Vi har forsøgt at gøre magasinet klassisk, enkelt og nemt at læse. Mere luft på siderne og mere rum til billeder og illustrationer, der supplerer det skrevne ord med en anden indgang til historierne. Men også med plads til at overraske og bryde rammerne fra tid til anden.

Typografien er strammet op og består nu primært af én skrifttype i både overskrifter og brødtekst: Denton. En serif-font – altså med ’fødder’ for enden af bogstavernes strøg – designet af London-bureauet Peregrin Studio.

Skriften giver mig en følelse af nostalgi og sender tankerne tilbage til både tv-serien ’Mad Men’ og de trykte dagblades storhedstid i midten af det forrige århundrede. For at give siderne en smule varians supplerer vi i faktabokse med skrifttypen Scoop, mens for eksempel sidetal står med den maskinelle Pitch Sans.

Før jul gennemførte vi fem fokusgrupper med jer medlemmer. I efterspurgte blandt andet et magasin med en mere klar profil, der er lettere at finde rundt i. Designet går derfor hånd i hånd med et ønske om at skabe et strammere blad, der har færre, men bedre historier. Historier, der går tæt på jeres arbejdsliv med en kritisk, inspirerende og konstruktiv tilgang, og hvor siderne giver plads til dybde og nuancer.

Vi har givet jer medlemmer mere plads i form af de faste formater ‘Nyt job’, der bliver rykket helt frem i magasinet, og ‘Vis mig din bogreol’, der giver et mere personligt indblik i det, der samler de fleste af os: Glæden ved viden.

Vi har også opdateret designet på vores website, hvor vi udgiver daglige historier, der går tæt på akademikernes arbejdsliv. Her er princippet det samme: klare, enkle rammer, der giver mest mulig plads til den gode læseoplevelse. For at lette overgangen mellem den trykte og den digitale verden supplerer vi udvalgte historier med en QR-kode, så du også kan høre artiklen læst op som podcast.

Jeg ville sætte stor pris på at høre dine tanker om det nye magasin. Sidste gang justerede vi på designet efter god feedback fra medlemmerne. Hvis det er nødvendigt, gør vi det samme denne gang.
Jeg kan som altid nås på mailen tko@dm.dk.