Når struktur sættes over kvalitet, går det galt
© Foto: Jacob Nielsen
Det har haglet ned med kritik over regeringens udspil om at flytte uddannelser. Hvorfor? Er kritikerne uenige i, at der skal være uddannelser i hele landet? Nej, selvfølgelig ikke.
Kritikerne har sagt fra, fordi udspillet er en stærkt underfinansieret skrivebordsøvelse. Sagens kerne er, at regeringen godt nok lokker med et 5 % højere taxameter til de nye uddannelser, der oprettes uden for de største byer, men et 5 % højere taxameter er for lidt til at sikre driften på mindre uddannelsessteder.
Samtidig kan uddannelsesinstitutionerne se frem til en massiv nedskæring på eksisterende uddannelsessteder, fordi der skal skæres 10 % af optaget på universiteternes nuværende campus og studiepladser på professionshøjskoler og erhvervsakademier i større byer. Dermed er der lagt op til afskedigelser blandt forskere, undervisere og administration i fx Aalborg, Odense, Aarhus, København, Lyngby og Roskilde – og lavere timetal for de studerende alle steder. Det er tvivlsomt, om det gavner Fyn, Nordjylland og Region Sjælland, når de eksisterende regionale institutioner rundbarberes. Ligesom det ikke gavner hverken velfærdsområdet, lifescience og den buldrende it-sektor. Der er faktisk brug for vores medlemmer, og derfor protesterer erhvervslivet også markant.
Der er en fare for, at kvaliteten vil falde både på de kommende nye uddannelsespladser og på de eksisterende uddannelsessteder. Og helt uden sikkerhed for, at de unge rent faktisk følger med pladserne.
Det er jo let nok at flytte rundt på studerende, undervisere og forskere på papiret, men det er langt sværere i virkelighedenCamilla Gregersen, formand for DM
Engang havde vi i Danmark en ambition om uddannelser i verdensklasse. Men mål om kvalitet, bedre uddannelser og udvikling af viden skal man lede længe efter for tiden. Og når struktur sættes over kvalitet, går det galt. Så risikerer vi endnu en reform, hvor politikerne umiddelbart kan udvise handlekraft, og hvor milliarderne triller ud til omkalfatring og omstruktureringer.
Vi er positivt indstillet ift. nye lærer-, pædagog- og ergoterapeutuddannelser i eksempelvis Svendborg, Herlev og Holbæk og ift. at styrke uddannelser i Region Syddanmark. Men midlerne skal følge med. Det er vigtigt, at nye uddannelsessteder bliver bæredygtige i forhold til både underviserkapacitet, antal studerende og økonomi.
Vi har i DM brugt den sidste uge på at opfordre regeringen til ikke at komme med en hovsaløsning, men i stedet inddrage uddannelsesinstitutioner, erhvervsliv, kommuner, fagforeninger og andre aktører, så vi sammen kan udarbejde en ordentlig plan for kvalitetsuddannelser i hele landet og undgå, at nye politikere om 5-10 år må ændre det hele tilbage. Det er jo let nok at flytte rundt på studerende, undervisere og forskere på papiret, men det er langt sværere i virkeligheden – især når man ikke lytter til dem, der arbejder med uddannelse og forskning.
Jeg er helt med på, at der er kommunalvalg til efteråret, men pas nu på vores dyrebare uddannelser og de faglige miljøer! Vi har brug for kvalitetsuddannelser i Danmark, og at man kan leve gode liv alle steder. Og heldigvis er vi i en tid med store nybrud og masser af innovativ tænkning. Politikerne skal bare inddrage fagpersoner og organisationer i arbejdet.