Spring menu over
Dansk Magisterforening

Politikerne viser disrespekt: Hvor svært kan det være at passe børn?

"Dørene ind til forhandlingsbordet har jo nærmest været hermetisk lukkede for alle os, der er tættest på pædagoguddannelsen og forsker på området," siger forskningsleder Jan Jaap Rothuizen.

Professionshøjskoler og erhvervsakademier
Del artikel:

Politikerne udviser en disrespekt for pædagogfaget, når de siger, at en uddannelse tættere på hverdagen skal ske på bekostning af det teoretiske, siger både VIA-lektor og rektortalsperson.

Jan Jaap Rothuizen er fan af mange ting i regeringens reformudspil – men der er også meget at kritisere, mener han. Han er docent og forskningsleder ved VIA UC og medstifter at Selskabet til Pædagoguddannelsens Fremme.

Først til det positive:

“Det er rigtigt set, at et kvalitetsløft hænger sammen med flere undervisningstimer, og mere vejledning er stærkt efterspurgt. Der er et enormt behov for tættere kontakt mellem undervisere og de studerende,” siger Jan Jaap Rothuizen.

I januar 2023 var VIA-lektoren blandt initiativtagerne til en konference, der samlede undervisere, universitetsforskere, uddannelsespolitikere og ledelsen inden for de pædagogiske fag. Formålet var at spille samlet ind med en række anbefalinger til reformforhandlerne i Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Noget tyder på, at det var en god strategi, siger Jan Jaap Rothuizen:

“Over hele linjen er der glæde over, at semesterstrukturen og faget pædagogik kommer tilbage. En større lokal handlefrihed er også et punkt, alle kan bakke op om. De studerende på vores uddannelser er ikke ens.”

Når det er sagt, er han stærkt kritisk over for den manglende åbenhed, der er omkring reformarbejdet:

 “Dørene ind til forhandlingsbordet har jo nærmest været hermetisk lukkede for alle os, der er tættest på pædagoguddannelsen og forsker på området. Det er stik imod den lyttende tilgang, som Christina Egelund lovede os, da hun blev minister. Og det giver en bekymring for, om politikerne pludselig kommer med for eksempel en ensidig forståelse af det praktiske og anvendelsesorienterede, som skal implementeres,” siger Jan Jaap Rothuizen.

Den disrespekt sætter os helt tilbage på et tidspunkt, hvor vi ellers burde være på niveau med læreruddannelsen

Jan Jaap Rothuizen

I det hele taget har der ligget en ’underlig grundtone’ over debatten om pædagoguddannelsens fremtid, mener han.

“Hvis politikerne er parate til både at sænke adgangskravet og fjerne eller reducere bachelorprojektet, så må det være, fordi de tænker:

’Hvor svært kan det egentlig være at passe børn eller være sammen med udsatte borgere?’ Den disrespekt sætter os helt tilbage på et tidspunkt, hvor vi ellers burde være på niveau med læreruddannelsen i kvalitet og anerkendelse,” siger Jan Jaap Rothuizen.

Også Camilla Wang, der er forperson i interesseorganisationen Danske Professionshøjskoler, mener, at retorikken er blevet forsimplet.

“Der er ingen nemme job i pædagogfaget. Det er vildt provokerende, at nogle taler om pædagogfaget som stedet ’for gode mennesker med store hjerter’. Derfor er det også meget betænkeligt, hvis vi ender med at skulle fjerne bachelorprojektet. De pædagogstuderendes afsluttende projekt er ikke for akademisk, det er meget praksisrettet,” siger Camilla Wang.

Camilla Wang, der også er rektor på Professionshøjskolen Absalon, er til gengæld mindre bekymret for den manglende involvering i processen, som Jan Jaap Rothuizen kritiserer:

“Vi er slet ikke gået i gang med at udvikle de nye uddannelser. Når det sker, skal både undervisere og forskere involveres i udviklingsarbejdet. Forhåbentlig så hurtigt, at vi kan byde studerende velkommen på den nye uddannelse allerede i 2026.”