Spring menu over
Dansk Magisterforening

Ny professionsmaster på vej: "Nu har vi chancen"

Den nye professionsmaster skal tættere på arbejdet på ‘gul stue’, end universiteternes kandidatuddannelser kommer, mener Stina Vrang Elias. © Foto: DEA.

Professionshøjskoler og erhvervsakademier
Del artikel:

Det er nu, vi har chancen for at tænke pædagoguddannelsen helt forfra.

Hvad indholdet angår, kan vi nogenlunde regne med, at regeringens skitse til en ny pædagoguddannelse kommer til at se ud som beskrevet i udspillet til en uddannelsesreform på professionshøjskoleområdet. 

De store knaster handler derimod om adgangskravet og dermed også for eksempel indholdet af den nye EPX-uddannelse, og hvor meget den skal fungere som en direkte forberedelse til professionsuddannelserne. 
Sådan lyder analysen fra Stina Vrang Elias, der er administrerende direktør for tænketanken DEA.

“Allerede i dag kæmper blandt andet pædagoguddannelsen med et stort frafald, fordi de studerende kommer med for svage studieforudsætninger. Så det bliver en stor opgave at skrue en ungdomsuddannelse sammen, der gør de studerende teoretisk stærke, samtidig med at den er praksisrettet,” siger Stina Vrang Elias. 

I dag er det særligt unge med en HF, der falder fra, mens det ser bedre ud blandt de unge, der kommer med en erhvervsuddannelse og har besluttet sig for at læse videre. Det oplyser Camilla Wang, der er forperson for interesseorganisationen Danske Professionshøjskoler. 
“EPX’en kan være god til de unge, der uddannelsesmæssigt føler sig hjemløse i dag, så længe den ikke går på kompromis med det faglige niveau,” siger Camilla Wang.

Det er nu, man kan drømme og gøre tingene på helt anderledes måder

Stina Vrang Elias, administrerende direktør i DEA

Hun kan godt forstå, at politikerne i dag kan have en bekymring for, om professionsuddannelserne fremstår som alt for akademiske.  

“Men løsningen er ikke at fjerne bachelorprojektet. Bacheloren er vigtig som en afslutning for vores studerende, men giver også en virkelig væsentlig specialisering og indeholder nogle af de teoretiske elementer, som ikke må gå helt tabt, selv om alle råber på praksis, praksis, praksis,” siger Camilla Wang. 

Når man nu er i gang med historiens største uddannelsesreform, så vil det være ærgerligt, hvis man ikke har ambitioner om at eksperimentere, siger Stina Vrang Elias fra DEA. 

“Det er nu, man kan drømme og gøre tingene på helt anderledes måder. Det kan være, at man skal udvikle nye prøveformer eller nye fagretninger. Der er afsat fem år til implementeringen, så jeg håber da, at man bruger tiden på at sætte nye ambitiøse eksperimenter i gang,” siger tænketanksdirektøren. 

Professionsmasteren er vigtig, påpeger hun.

“Men den skal være forankret i praksis og kunne noget fundamentalt andet end universiteternes kandidatuddannelser. Indholdet skal være langt tættere på arbejdet på ’gul stue’ end det, vi kender i dag. Og for nogle kommende studerende vil det give tryghed at vide, at man kan videreuddanne sig i det miljø, man kender,” siger Stina Vrang Elias. 

Den tre måneders forkortelse af pædagoguddannelsen, som reformudspillet også lægger op til, bekymrer ikke Camilla Wang fra Danske professionshøjskoler. 

“Så længe vi får økonomi den anden vej til lave endnu bedre kvalitet i den tid, vi har med vores studerende, så tror jeg på, at vi står med en stærkere pædagoguddannelse, når reformen er trådt i kraft,” siger Camilla Wang