Spring menu over
Dansk Magisterforening

Onlineundervisning kan involvere de studerende på helt nye måder. Gå i skole i egen sofa

Ditte Kolbæk

© Foto: Privat

Af Ditte Kolbæk
Del artikel:

Coronavirussen har sendt elever, studerende og lærere hjem. Men hjælpen er forbavsende nær. Man behøver faktisk slet ikke at være på uddannelsesstedet for at tilegne sig viden, man kan bare sætte sig i sofaen og tænde for pc’en.

Alle uddannelsessteder har it-platforme, som understøtter e-læring, og mange steder bliver de næsten kun brugt til at lægge materialer ud til de studerende. Men det er kedeligt at sidde alene og læse på skærmen dag ud og dag ind, og udbyttet vil som regel også blive ret pauvert. Det er noget mere interessant at tale med sine kammerater, og det kan man sagtens, selvom man ikke er til stede i samme lokale. Her kommer et par forslag:

Grupper på 4-5 deltagere kan løse opgaver ved at chatte sammen eller skrive sammen i et diskussionsforum i uddannelsesstedets it-platform. I ethvert fag kan mindre grupper diskutere et emne. Denne form for opgaveløsning har mange fordele: Alle kommer til orde – ikke kun dem, som plejer at sige noget. Alle har bedre tid til at tænke over, hvad de siger, før de fyrer løs, og det er en fordel i sprogundervisningen, fordi det tager tid at finde ordene og formulere sig korrekt. Og så har læreren mulighed for at læse hele diskussionen, og hun kan se, hvordan eleverne har opfattet opgaven, og hvordan de bruger den viden, de har. Det giver læreren indsigt i, hvor noget halter, og hvor hun med fordel kan sætte ind, og hvor de studerende brillerer, så der virkelig er noget at bygge videre på.

En anden mulighed er, at hele holdet mødes i en videokonference, fx Zoom, Skype, FaceTime eller Google Hangout Groups. Her dur det ikke, at underviseren holder foredrag i 45 minutter, så er de studerende hoppet af for længe siden. Videokonferencer kræver, at der er to lærere til stede. Den ene forklarer, stiller opgaver osv., mens den anden holder øje med chatten og besvarer spørgsmål og kommentarer her. Hvis ingen tager sig af kommunikationen i chatten, vil de studerende opgive at bruge den til ret meget andet end brok.

Videokonference og chat kan optages på video, og det er jo en fordel for de studerende, at de kan vende tilbage og repetere undervisningen, når de skal skrive opgaver. De to lærere kan gå tilbage og se, hvordan undervisningen er forløbet. Det kan de jo aldrig i det fysiske rum. Sammen kan de evaluere forløbet og redesigne og forbedre det til næste gang.

Onlineundervisning kan involvere de studerende på helt nye måder. Flere medier kan tages i brug, fx kan de studerende producere små videoer eller podcasts på telefonen, de kan bruge TED Talks eller Serious Games, og deres paratviden kan tjekkes i quizzer. De studerende kan få til opgave at finde relevant materiale til undervisningen og udarbejde opgaver, og på den måde kan undervisningen demokratiseres.

Coronavirussen har sendt os hjem. Fra nu af kan vi undervise på helt nye måder. Hvad forventer du at ændre?

Ditte Kolbæk er ph.d. og master i it og læring og har mange års erfaring med onlineundervisning i it-virksomheden Oracle og på Aalborg Universitet.