Demokratiet er sat under pres
Af Mogens Nygaard Christoffersen, mag.scient.soc.
Folketingets Ombudsmand er blevet skabt for et halvt hundrede år siden for at sikre grundlovens frihedsrettigheder over for den offentlige forvaltning, også i sager, der har stor politisk bevågenhed. Dansk Folkepartis tidligere folketingsmedlem Martin Henriksen mente, at den tidligere ombudsmand Jørgen Steen Sørensen tog parti for venstrefløjen i sagen om de såkaldte barnebrude.
Det var alligevel overraskende, da talsmænd for den forrige regering fremkom med et forslag om at svække Folketingets Ombudsmand. Søren Gade (V), Mette Abildgaard (K) og Leif Mikkelsen (LA) skriver:
“Partierne (V, LA og K, red.) noterer sig med glæde, at der i Folketinget er en stigende forståelse af og en bred opbakning til en bedre balance i placeringen af statslige arbejdspladser. Vi finder det naturligt, at Folketinget i lighed med de statslige myndigheder overvejer at placere dele af Folketingets institutioner uden for de større byområder”.
Folketingets institutioner, som de daværende regeringspartier forestillede sig at udflytte, er Folketingets Ombudsmand, Rigsrevisionen og Statsrevisorernes sekretariat. Alle disse institutioner har til opgave at undersøge og vurdere Folketingets arbejde og beslutninger.
Og det er en overordentlig dårlig ide at flytte de “vagthunde” langt væk fra dem, de skal kontrollere, lyder kritikken fra blandt andre Alternativets politiske leder, Uffe Elbæk.
“Denne gang er det ikke bare symbolpolitik. Det er en underminering af demokratiet”.
Vores demokrati er afhængig af disse uafhængige vagthunde. Det kom alligevel som en overraskelse, at den tidligere regering besluttede at svække Det Økonomiske Råd ved at gennemtvinge en udflytning til Horsens. Vismandsinstitutionen har til opgave at præsentere samfundet for ofte barske økonomiske sandheder og skal have modet til at sige regeringer med et stort embedsapparat i ryggen midt imod. Det kræver, at man kan rekruttere de bedste økonomer til opgaven.
En undersøgelse blandt medarbejderne i Det Økonomiske Råds sekretariat viste, at kun tre ud af 37 medarbejdere vil med til Horsens.
“Langt de fleste af medarbejderne vil stoppe deres ansættelse i Det Økonomiske Råd og i stedet finde andet arbejde i København. Hvis medarbejderne forsvinder, så forsvinder grundlaget for at foretage analyser og kontrolvurderinger af de offentlige finanser også. Så kan vi ikke levere det produkt, vi skal ifølge lovgivningen – og så må vi lade være med at udarbejde vismandsrapporter i en periode”, siger overvismand Michael Svarer.
Den tidligere regering var fuldstændig klar over – inden den traf beslutningen – at aktionen med at flytte Det Økonomiske Råd ville betyde en kraftig svækkelse. Men den forrige regering burde ikke have imødekommet centraladministrationens ønsker om at svække Det Økonomiske Råd. I dag har vi særligt brug for at kunne træffe de rigtige beslutninger om indsatsen for klimaet og forbedre velfærden for de mest udsatte, og her kan Det Økonomiske Råd kvalificere debatten.
Venstre burde forsvare vores demokrati – og vi andre burde ikke stiltiende se på, at demokratiet på denne måde bliver undermineret. Det er en trist dag for Venstre og for os alle sammen. Vores nye regering bør have modet til at omgøre beslutningen om udflytning.
Dette er et uddrag af et åbent brev til Folketinget.