Spring menu over
Dansk Magisterforening

Vi tog med kunsten på arbejde

Foto af Christian Dinesen

Når du kommer med noget, folk bliver glade for, bliver jeg igen gjort opmærksom på betydningen af kunsten, siger udstillingskonsulent i Kunst På Arbejde, Christian Dinesen. © Foto: Jacob Nielsen2

Del artikel:

Siden 1956 har nonprofitorganisationen Kunst På Arbejde sat kunstmalerier op på danske arbejdspladser. Akademikerbladet har fulgt udstillingskonsulent Christian Dinesen på en dag, hvor kunsten på administrationsgangen på Antropologisk Institut på Københavns Universitet trængte til at blive skiftet.

Kunst På Arbejde har en af landets største private kunstsamlinger. På lageret har alle malerier et nummer på bagsiden, så Christian Dinesen kan holde styr på udstillingerne. Bogføring sker på håndskrevne kartotekskort. "Jeg registrerer også på nettet, men vender altid tilbage til de her kort, selvom det er lidt gammeldags", siger han.

Før han kan pakke bilen med dagens udstilling, skal han lige finde den. Den er altid parkeret i nærheden af lageret i Indre By i København, men aldrig samme sted.

Foto af Christian Dinesen
© Foto: Jacob Nielsen

Da bilen er fundet, og Christian Dinesen er tilbage på lageret, tjekker han instituttets kartotekskort. Tommelfingerreglen er, at der skal gå ti år, før en arbejdsplads må få samme udstilling. I dag er turen kommet til udstilling nr. 168. En samling abstrakte malerier i ekspressionistisk stil af den danske kunstmaler Jens Birkemose.

Det kræver god kondition at skifte udstillingerne. Christian Dinesen slæber malerier mange gange op og ned fra 2. sal, hvor Antropologisk Institut hører hjemme. Først skal den siddende udstilling afmonteres. Så skal den med ned i bilen. Det er allerede tre gange frem og tilbage. Så skal den nye udstilling fragtes op og monteres på væggene. Endnu tre gange op og ned.

Christian Dinesen arbejder hurtigt, men roligt. I sine syv år i jobbet har han kun lavet én flænge i et maleri. Efterhånden kender han sine medlemmer godt. Han er på fornavn med utallige rengøringsassistenter og kantinemedarbejdere, pedeller og plantevandere. "Det er et usynligt system, vi indgår i", siger han, "man lægger ikke mærke til os. Men planterne er ikke grønne, hvis ikke de bliver vandet, og kunsten er ikke spændende, hvis ikke den bliver skiftet".

Foto af Christian Dinesen
© Foto: Jacob Nielsen

Han ved, hvilke malerier der fungerer godt, allerede før han træder ind ad døren. På Antropologisk Institut træder administrationschef Christina Holbøll ud på gangen, mens Christian Dinesen beslutter maleriernes placering.

"Vi har glædet os til at få skiftet ud", siger hun, "den tidligere udstilling var ret heftig". De skiftende udstillinger indgyder til samtale på gangene, fortæller hun. Det er noget, medarbejderne lægger mærke til.

"Det er faktisk også noget, jeg gør derhjemme. Bytter rundt på billederne, så sker der noget nyt".

Da Christian Dinesen monterer et af udstillingens mere mørke malerier, ser Christina Holbøll nysgerrigt med.

Christian Dinesen, Kunsten på Arbejde
© Foto: Jacob Nielsen

"Det er lidt dystert", siger hun, mens en kollega vandrer forbi på gangen. "Det er også en dyster tid, vi lever i", bemærker han muntert.

Christian Dinesen foretrækker selv den nutidige kunst. Ældre værker refererer tilbage i tiden og har sværere ved at starte samtaler om verden i dag, mener han. Hans tro på, at kunsten samler mennesker, er stærk.

"Når du kommer med noget, folk bliver glade for, bliver jeg igen gjort opmærksom på betydningen af kunsten".

Kunst På Arbejde blev grundlagt af bl.a. Louisianas grundlægger, Knud W. Jensen, der er kendt for at gøre moderne kunst tilgængelig for den gængse dansker.

 

Foto af Christian Dinesen
© Foto: Jacob Nielsen2

39-årige Christian Dinesen er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi og er selv billedkunstner. Arbejdet som udstillingskonsulent giver ham energi og inspiration. Og han elsker fleksibiliteten. Der er tid til en svømmetur i dagtimerne og hans egen kunst, naturligvis.

"Jeg har lavet kunst altid. Det er ikke en valgmulighed for mig, om jeg skulle lave noget andet. Jeg ville dø uden at lave det", siger han.

Efter en times tid er Christian Dinesen færdig på Antropologisk Institut. Så går turen videre til Psykiatrisk Center på Amager og senere Institut for Idræt og Ernæring, før han parkerer bilen for natten et sted i Københavns gader.