Dansk it-virksomhed i Ukraine: Vores ansatte og deres familiers sikkerhed er eneste prioritet
SimCorp har over 230 ansatte på et kontor i Kyiv, Ukraine. Efter Ruslands invasion har de iklædt statuen ved hovedindgangen på Amager i København i det ukrainske flag. © Foto: SimCorp
Den danske IT-virksomhed SimCorp har over 230 ansatte på et kontor i Ukraine. Efter Ruslands invasion arbejder de i døgndrift på at få så mange som muligt i sikkerhed - fx i Warszawa i Polen.
”I går var der stadig internet- og telefonforbindelse i Ukraine. Men situationen kan ændre sig minut for minut", fortæller Marlene Nyholm Voss.
Hun er Senior Vice President i den danske it-virksomhed SimCorp med knap 2000 ansatte fordelt på 27 kontorer på verdensplan og over 300 banker, pensionskasser, forsikringsselskaber og andre kapitalforvaltere som kunder.
"Vi arbejder derfor i døgndrift på at holde kontakten med vores ansatte på alle mulige måder. Deres og deres familiers sikkerhed er vores eneste prioritet lige nu”, siger Marlene Nyholm Voss, der har det globale HR-ansvar for it-virksomhedens ansatte.
SimCorp har nemlig over 230, hovedsageligt softwareudviklere, ansat på et kontor i Ukraines hovedstad Kyiv, hvoraf langt størstedelen er ukrainere.
Derfor er den globale HR-chef lige nu i Warszawa i Polen for at hjælpe med at koordinere indsatsen for SimCorps ansatte, uanset om de i disse dage og timer flygter fra krigen i Ukraine eller frivilligt har ønsket at blive tilbage i konfliktzonen.
Gameplan ved en mulig krig
Fra SimCorps hovedsæde på Amager i København holder de statusmøder og giver opdateringer til alle firmaets ansatte flere gange om dagen.
Her bliver den aktuelle situation i Ukraine diskuteret, og alle detaljer vendt og drejet.
Ude foran virksomhedens hovedindgang er en stor statue iklædt de ukrainske blå-gule farver.
Allerede uger forinden Rusland den 24. februar til manges overraskelse invaderede Ukraine, havde SimCorp udviklet en gameplan for, hvad der skulle ske, hvis den igangværende krise skulle opstå, forklarer Marlene Nyholm Voss.
Den gameplan er der i højeste grad blevet brug for nu.
”Det handler først og fremmest om, at vores ansatte er i sikkerhed, og at vi hjælper dem helt ned på det praktiske plan for at sikre, at de har tag over hovedet, penge, tøj og mad, og at der hele tiden er nogen at tale med”.
SimCorp har nedsat skiftehold på en hotline døgnet rundt, som er i kontakt med de ansatte i Ukraine via telefon eller Teams.
Man har også givet mulighed for forudbetaling af de ansattes løn, så de har midler til at flytte sig eller klare sig bedst muligt, hvis de bliver i landet. Og det har nogen ønsket.
”Uanset om de ansatte bliver i Kiev eller ønsker at blive relokeret til andre og mere sikre områder i fx det vestlige Ukraine, så hjælper vi dem så godt, vi kan. Vi udbetaler også deres løn, uanset om de arbejder eller ej, så vi er sikre på, at de kan trække på deres kort og klare sig økonomisk”, understreger den globale HR-direktør.
Mange af os samarbejder med kollegerne i Ukraine på daglig basis. Derfor bakker vi også fuldt ud op om, hvad de ønsker. Ønsker nogen at blive i Ukraine, støtter vi dem naturligvis også fuldt ud i detteMarlene Nyholm Voss, senior vicepræsident i SimCorp
SimCorp har også ansatte i Polen og fra andre nabolande omkring Ukraine, som løbende tilbyder deres hjælp gennem interne opslag på virksomhedens intranet og per telefon.
Det kan fx være, at deres ukrainske kolleger kan bo hos dem, ligesom flere stiller sig til rådighed for at være behjælpelig med biltransport.
”Der er en kæmpe opbakning i vores globale virksomhed for at hjælpe så mange så meget som overhovedet muligt”, siger Marlene Nyholm Voss.
En meget personlig konflikt
I første omgang har SimCorp haft fokus på at hjælpe de ukrainske ansatte vestpå til byen Lviv. Det er sket med lejede busser eller samkørsel i biler.
Nogen er kommet til Polen via Ungarn og Rumænien. Derefter har man forsøgt at få dem videre mod polske Warszawa, hvor SimCorp også har et kontor.
Præcis hvor mange af SimCorps ansatte, der har forladt Ukraine, eller modsat har ønsket at blive i Kyiv, ønsker virksomheden af sikkerhedshensyn ikke at oplyse.
Men Marlene Nyholm Voss understreger, at SimCorp løbende er i kontakt med alle ansatte både via Teams og telefon og ellers står til rådighed for at hjælpe så meget som muligt døgnet rundt.
Ifølge hende har konflikten i Ukraine ikke nogen betydning for SimCorps forretning på den korte bane, da virksomheden har en business continuity-planer, som hurtigt har gjort den i stand til at omprioritere ressourcer, og dermed minimere indvirkningen på den daglige drift.
Hun understreger derimod, at konflikten i Ukraine er meget personlig for alle SimCorps ansatte.
”Mange af os samarbejder med kollegerne i Ukraine på daglig basis. Derfor bakker vi også fuldt ud op om, hvad de ønsker. Ønsker nogen at blive i Ukraine, støtter vi dem naturligvis også fuldt ud i dette”.
Hvad virksomheden har tænkt sig at gøre på den lidt længere bane er ifølge Simcorps globale HR-chef derfor heller ikke i fokus nu og her.
”Lige nu er det den umiddelbare krise, vi forholder os til, og så må vi se situationen an løbende for, hvad der giver mening for den enkelte. Det er derfor lige nu også medarbejdernes og deres familiers sikkerhed, som er vores prioritet”.
Webinar: Sådan ser forskerne på invasionen i Ukraine
Bliv klogere på baggrunden og situationen i Ukraine sammen med nogle af landets mest vidende personer.
Gratis for medlemmer af DM. Tilmeld dig på dm.dk.
Webinar kl. 8 den 4. marts 2022.