Professor: Jobfesten kommer ikke til at knuse iværksætteriet
Nedgangen i antallet af nystartede virksomheder bekymrer ikke SDU-professor Kim Klyver: "Det kan godt være, at langt færre tør tage springet. Men de, der gør det, har både ambitionerne og ofte også de meste levedygtige ideer". © foto: SDU
Det behøver ikke at være dårligt nyt, at langt færre går iværksættervejen i en krisetid. Tværtimod, siger professor i entreprenørskab.
Selv om faldet er markant i antallet af nyetablerede virksomheder og langt flere benytter jobfesten til at få et fast arbejde, skal vi ikke være bekymrede for innovationen i Danmark.
Tværtimod, mener Kim Klyver, der er professor i entreprenørskab ved SDU.
”Det er i krisetider, at de mest innovative virksomheder ser dagens lys. Det kan godt være, at langt færre tør tage springet. Men de, der gør det, har både ambitionerne og ofte også de meste levedygtige ideer,” siger Kim Klyver.
Attraktive løn- og ansættelsesvilkår
En ny analyse fra firmaet eStatistik viser, at antallet af nystartede virksomheder på bare et år er faldet med 18 procent. Blandt de vidensbaserede virksomheder er faldet helt oppe på 22 procent.
Tallene stammer fra cvr-registret, og alle nyetableringerne er renset for holdingselskaber og genstarter.
Kim Klyver medgiver, at det er markante fald.
”Den bedste forklaring er, at virksomheder i Danmark tilbyder ekstremt attraktive løn- og ansættelsesvilkår lige nu. Og når inflationen samtidig er på vej op, beslutter flere sig for at gå efter en fast ansættelse”, siger Kim Klyver.
Selvom der er jobfest og gang i erhvervslivet i det hjemlige, går det næppe heller ubemærket hen for de fleste, at den globale økonomi er på vej ind i en krise.
”USA er i recession, England og flere andre lande er tæt på, og vi har krig i Europa. Så du skal både have en stor selvtillid og en stærk forretningsidé for at springe ud i iværksætteriet netop nu”, påpeger SDU-professoren.
Stærk innovation i krisetider
Af samme grund bekymrer nedgangen i antallet af nystartede virksomheder ham ikke.
”Generelt kan vi se, at den stærkeste innovation opstår i krisetider, hvor vi for alvor bliver tvunget til at tænke ud af boksen. Vi så mange internetbaserede nyskabelser på bagkant af pandemien. Martin Thorborgs Dinero blev jo også etableret og udviklet på bagkant af finanskrisen”, forklarer Kim Klyver.
Derfor er han heller ikke nervøs for, om jobfesten kommer til at stå i vejen for etableringen af Danmarks næste Novo Nordisk eller LEGO.
”Tværtimod har vi lige været igennem en pandemi, hvor mange har taget deres tilværelse op til revision, haft tid til at tygge grundigt på et projekt eller kigge på en støvet forretningsplan med friske øjne", siger Kim Klyver.
Vi skal kigge på kvalitet frem for kvantitet, understreger han:
"Og mit bud er, at der er både høje ambitioner og god kvalitet i mange af de virksomheder, som starter op nu”.