Vil du læse mere om kulturlivet?
Tilmeld dig vores nyhedsopdatering her. Så sender vi dig en mail, når vi skriver noget nyt om kulturlivet
Akademikerbladet
Kvinderne var talstærkt repræsenteret blandt publikum på Kulturmødet Mors, men der er stadig behov for kønskvoter for at få flere kvinder repræsenteret i kunst- og kulturlivet. Sådan lød det fredag på kulturmødets debat om ligestilling i branchen. © Foto: Per Bille
Kulturlivet er langt mindre håndsky end erhvervslivet, når det gælder indførelsen af kvoter. Det fremgik af paneldebat med repræsentanter fra kunst- og kulturinstitutioner på Kulturmødet Mors.
Fire repræsentanter for kunst- og kulturlivet demonstrerede fuld opbakning til tanken om at indføre kønskvoter i kunst- og kulturbranchen.
Ligeledes var der opbakning til kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) forslag i Politiken samme dag om at lave optællinger af kunstindkøb til statens museer for at sikre en bred repræsentation.
Opbakningen kom fra paneldeltagerne i debatten om ligestilling, som fandt sted på Kulturmøde Mors' 2. dag, få timer før et skybrud sendte et tusindtalligt publikum i dækning.
Elsebeth Gerner Nielsen, der er forhenværende radikal kulturminister og rektor for designskolen i Kolding, mener, at underrepræsentationen af kvinder i musik og på museer er medvirkende til at konservere vores opfattelse af køn.
”Hvis vores børn og unge ikke kan spejle sig i kunsten, vil vi alt for langt ud i fremtiden have et hængeparti, når det gælder ligestilling i Danmark. Det er beskæmmende, at der ikke er sket mere af sig selv”, sagde Elsbeth Gerner Nielsen.
Mads Damsbo, der er direktør for Kunsthal Spritten i Aalborg, mindede om, at kvinder er stærkt overrepræsenterede blandt ansatte ved landets kulturinstitutioner, og at mænd kun udgør 30 procent af publikummet.
”Det er vigtigt, at en ligelig repræsentativitet også har fokus på klasse, etnicitet og alder. Samtidig er det et opmærksomhedspunkt, at kuratorerne – hvoraf flertallet er kvinder – indkøber flere kunstværker af mænd end af kvinder”, sagde Mads Damsbo.
Ifølge Julie Rokkjær Birch, der er direktør på museet KØN i Aarhus, bliver kønnet aldrig usynligt. Heller ikke når kunsten skal kurateres.
”Historiefortællingen, om manden som det virkelige geni, ligger også de kvindelige kuratorers mindset. Så der er følelser på højkant, som vi ikke er bevidste om. Derfor kan kvoter blive nødvendige”, sagde Julie Rokkjær Birch.
Som mange andre lullede jeg mig længe i søvn og troede, at vi var kommet i mål, fordi vi havde en stærk kvindebevægelseElsbeth Gerner Nielsen, tidl. kulturminister og tidl.rektor for Designskolen Kolding
Elsbeth Gerner Nielsen stod ved, at hun som tidligere kulturminister burde have kæmpet langt hårdere for at sætte ligestillingen på dagsordenen, mens hun havde magten.
”Som mange andre lullede jeg mig længe i søvn og troede, at vi var kommet i mål, fordi vi havde en stærk kvindebevægelse. Nu er vi gledet ned på en 33. plads på Gender Gap opgørelserne i World Economic Forum. Blandt andet derfor bør vi støtte kulturministerens forslag om at tælle”, sagde Elsbeth Gerner Nielsen.
Målet i kunsten og kulturen skal ikke være, at der er lige mange af hver, men at der er lige adgang for alle.
Det understregede Marianne Lewandowski, der foruden at være trommeslager arbejder for bedre betingelser i musikbranchen som bestyrelsesmedlem af Dansk Artistforbund.
Lewandowski har selv oplevet, hvor ensomt det er altid at være hende ”den kvindelige” trommeslager.
”Offerrollen er bare ikke fed. Derfor vil jeg hellere fortælle musikbranchen, at de går glip af et helt anderledes klangarbejde og andre måder at tænke i helheder på, hvis de alene går efter en trommeslager, der kan slå hårdt”, sagde Marianne Lewandowski.