Dansk Magisterforening

Formand for DM Professionshøjskoler: ”Praktikforløbet burde være SU-finansieret”

© Foto: Johan Gadegaard/Midtjyske Medier/Ritzau Scanpix

Del artikel:

Politiken skrev i mandags, at de nyuddannede pædagoger ikke kan, hvad de skal kunne, når de er færdige på pædagoguddannelserne. Det får professionshøjskolernes formand til at rette kritik mod finansieringen af pædagoguddannelsens praktik.

De nyuddannede pædagoger kan ikke det, der er krævet af dem, siger DEA.

Og praktikforløbet er en af årsagerne. Praktikforløbet er nemlig blevet en del af normeringen fremfor at være en uddannelse. Det vil derfor være bedre, hvis praktikperioden var SU-finansieret fremover.

Det mener formand for DM Professionshøjskoler, Tommy Dalegaard Madsen. Han kritiserer finansieringen af praktikforløbet på pædagoguddannelserne, fordi det ikke giver de optimale muligheder for læring. Han peger på, at SU-finansierede praktikforløb kan sætte mere fokus på læring. Som det står til lige nu får pædagogstuderende cirka 11.000 kroner månedligt, når de er i praktik.

”Hvis man også modtog SU i de to lange praktikforløb, så ville det være nemmere at påberåbe sig retten til at være studerende. Det ville være incitament for de studerende til at få plads til at være studerende og til at være eftertænksomme og refleksive, som man skal være, når man er studerende", siger han.

De nyuddannede pædagoger har svært ved at håndtere samarbejdet mellem institution og forælder, evner ikke at reflektere over egen arbejdsindsats og har svært ved tværfagligt arbejde, hvor der indgår andre fagprofessioner. Det skriver Politiken, som tager udgangspunkt i en analyse fra DEA, som har spurgt 350 dagtilbudsledere fra hele landet. 

Tommy Dalegaard Madsen påpeger, at DEA-rapporten ikke er den fulde sandhed.

”DEA-rapporten er et indspil i debatten frem mod evalueringen af pædagoguddannelsen i 2020. Rapporten har muligvis en pointe i forhold, at de fagligheder som de studerende skal lære ikke bliver lært til fulde. Man må derfor kreditere Ane Halsboe-Jørgensen for at tage fat i rapporten og sende et så tydeligt signal om, at kvaliteten skal styrkes."

Et løft til uddannelserne
Sidst i august i år meldte uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen, at der ville komme et løft til pædagoguddannelserne. Det blev blandt andet en engangsindsprøjtning på 127,5 millioner kroner. Tommy Dalegaard Madsen glæder sig over, at den nye uddannelses- og forskningsminister tager pædagoguddannelsernes problemer seriøst.

”Jeg synes, det positive er, at Ane Halsboe-Jørgensen sendte et meget kontant signal med et engangsbeløb på næsten 130 millioner til pædagoguddannelsen. Nu forstærker hun signalet om, at kvaliteten og de økonomiske rammer på pædagoguddannelsen skal løftes”, siger han.

”Der er ingen tvivl om, at pædagoguddannelsen er en af de uddannelser, der har været ringest finansieret igennem flest år. Der har været et alt for lavt taxameter til at kunne løfte kvaliteten på uddannelsen”.