Dårlig ledelse får hver femte til at skifte job
© Henrik Pyndt Sørensen/Ritzau Scanpix
Når en medarbejder vælger at skifte job, skyldes det oftere en dårlig chef end ønsket om højere løn, bedre arbejdsopgaver, arbejdspres og lang vej til jobbet.
Hver femte af os siger farvel til jobbet, fordi vi er utilfredse med chefen. Det viser en undersøgelse blandt 1554 danskere, som Voxmeter har lavet for konsulenthuset Ballisager, som arbejder med karriereplanlægning, rekruttering og genplaceringer.
Undersøgelsen viser, at tallet er markant højere end andre årsager til jobskift som mulighed for at få bedre løn, kedelige arbejdsopgaver og for meget arbejde, skriver Børsen.
Når grunden er chefen, skyldes det i tre ud af fire tilfælde, at chefen skaber et dårligt arbejdsmiljø.
”Det er begrædeligt, at der sidder chefer derude og er så intrigante, som tallene viser. De burde straks sendes på kursus for at lære at forstå deres rolle som leder og sikre et samarbejdsklima”, siger Morten Ballisager, indehaver af konsulenthuset, til Børsen.
Det gør sig især gældende i de mellemstore virksomheder. Måske fordi man er tættere på hinanden og har gode relationer i de små virksomheder. En tæthed, som Morten Ballisager mener, går tabt, når virksomheder bliver større.
Fællesskabet kan snildt være løsningen
DM får ind i mellem henvendelser fra medlemmer, som er udfordret af en dårlig chef.
”Når det sker, har vi altid fokus på at møde medlemmerne, hvor de er, så allerede i den indledende snak går vi i gang med at afdække sagen”, siger Louise Kanstrup Petersen, forhandlingschef i Dansk Magisterforening.
Det sker blandt andet ved at spørge, om det er noget, de står alene med, eller om andre kolleger har samme oplevelser med chefen.
”Vi opfordrer generelt medlemmerne til at tale sammen på arbejdspladserne. For hvis flere har samme oplevelse, er det en stor fordel at være et fælleskab, som kan rejse en fælles henvendelse til direktøren, bestyrelsen eller medudvalget”, siger Louise Kanstrup Petersen, som også altid anbefaler medlemmerne at tale med tillidsrepræsentanten og arbejdsmiljørepræsentanten, hvis de har dem på arbejdspladsen.
Hjælp på det personlige plan
DM’s rådgivere spørger også medlemmerne, om de har talt med chefen om, hvordan de har det, og her er rådgiverne meget bevidste om, at det er en følsom situation.
”Hvis det er en ubehagelig chef, kan det være meget svært at tage det op, og medlemmerne kan være så nedbrudte, når de kontakter os, at de ikke kan rumme at gøre noget, og så hjælper vi dem på det personlige plan”, siger Louise Kanstrup Petersen.
Det kan handle om at tilbyde psykologhjælp og på andre måder hjælpe dem videre i arbejdslivet.
”Så vi kører med to spor”, siger forhandlingschefen.
”I det ene spor hjælper vi på det personlige plan, og i det andet hjælper vi arbejdspladsen, og de behøver ikke udelukke hinanden. De kan smelte sammen”, siger hun og understreger, at man selvfølgelig altid er velkommen til at kontakte DM.
10 egenskaber som de bedste ledere har
1. De har Integritet
2. De har troen på sig selv
3. De kan inspirere andre
4. De er dedikerede
5. De er gode til at kommunikere
6. De er gode til at tage beslutninger
7. De er pålidelige
8. De kan uddelegere
9. De er innovative
10. De har empati
Kilde: Væksthus for ledelse